خودروسازان

بسیاری از کارشناسان این مساله را نمی‎پذیرند که در شرایط کنونی، بقای صنعت خودرو بر ارتقای آن تقدم دارد

به گزارش «اخبار خودرو»، قیمت‌گذاری خودرو و آزادسازی قیمت‌ها داغ‌ترین موضوع این روزهای صنعت خودرو است. موافقان افزایش قیمت بارها بر افزایش قیمت نهاده‌های تولید تاکید کرده‌اند و مخالفان نیز خودروسازان و سوءمدیریت را عامل اصلی وضعیت فعلی صنعت خودرو می‌دانند و معتقدند با افزایش قیمت نیز نمی‌توان به تغییری در این صنعت دست یافت. همین مساله بحث مناظره‌ای بین نمایندگان مجلس و نماینده‌ای از صنعت قطعه‌سازی و یک کارشناس صنعت خودرو در شبکه یک سیما شد. نکته مهم درخصوص این‌گونه مناظرات، غیبت همیشگی نماینده‌ای از خودروسازان و وزارت صمت است. ضمن این‎که معمولا مناظرات محلی برای اتهام‌زنی و بحث‌های حاشیه‌ای می‌شوند و عملا راه‌حل منطقی توسط هیچ‌کدام از طرفین ارائه نمی‌شود. در این مناظره موافقان تاکیدشان بر افزایش قیمت بود و هیچ راه‌حلی برای خریدار که با افزایش شدید قیمت‌ها مواجه می‌شود، ارائه ندادند. مخالفان نیز بر گران‌فروشی خودروسازان تاکید می‌کنند و واقعیت‌های جامعه و تورم و نوسانات شدید اقتصادی را در نظر نمی‌گیرند.

بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی

آزادسازی قیمت‌ها در فضای انحصاری به افزایش کیفیت نمی‌انجامد

انتظار می‌رود در چنین مناظره‌ای زمانی که بحث قیمت‌گذاری خودرو و آزادسازی آن مطرح است، خودروساز نیز حضور داشته باشد اما جای خالی آن‌ها در اینجا کاملا مشهود است. علاوه‌بر آن، موضوع مهم این است که آزادسازی باید با چه مکانیزمی صورت بگیرد. اگر با شرایط فعلی باشد، طرح موضوع اشتباه است. به‌عبارتی در فضای انحصاری که تمام مرزها بسته شود و خودروسازان داخلی با خودشان قصد رقابت داشته باشند، این اقدام درست نیست که ٨٠میلیون را محکوم می‌کنیم که هر قیمتی که تعیین می‌شود، شما باید خودرو بخرید. زمانی که واردات مشمول پرداخت جریمه چندبرابری است، اگر آزادسازی قیمت مطرح باشد، این کار، عقلانی به شمار نمی‌رود.

آزادسازی قیمت خودرو باید مشابه کل دنیا انجام شود؛ به این معنا که صنایع خودرویی کشورهای مختلف با هم رقابت کنند و این رقابت، نرخ خودرو را به سمت کاهش پیش ببرد تا خودروسازان بتوانند مشتری جذب کنند. اما اگر شرایط فعلی در کشور ادامه یابد، کاملا نتیجه معکوس خواهیم گرفت چراکه احساس رقابت ایجاد نمی‌شود. بنابراین قیمت را تا جایی که می‌توانند افزایش می‌دهند، ضمن این‎که خودروسازان محصولی عرضه نکردند تا ببیند بازار چقدر کشش دارد. شاید رانت‌خوار و دلال وجود ندارد و رانت‌خوار خود خودروساز باشد که الان نیز پیشنهاد نرخ 5درصد زیر قیمت بازار را ارائه داده است.

این امر نشان می‌دهد برنامه‌ریزی از قبل بوده تا قیمت دوگانه به‌وجود آید؛ بنابراین من مخالف این شیوه آزادسازی قیمت به بهانه حمایت از تولید، اشتغال یا هرچیز دیگر که باشد، هستم. آیا این آزادسازی در فضای کاملا انحصاری باعث افزایش کیفیت خودروهای ما خواهد شد؟ طبیعتا نخواهد شد. آیا این موضوع به‌نفع مصرف‌کننده است و فضایی ایجاد خواهد شد که قیمت‌ها پایین بیایند؟

طبیعتا این‎گونه نیز نخواهد شد. بنابراین در چنین فضایی طرح این موضوع اشتباه و فریب افکار عمومی است اما اگر در فضای رقابتی باشد، کاملا می‌توان موافق آزادسازی نرخ خودرو بود و از آن حمایت کرد.

محمدرضا منصوری، نماینده ساوه و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس 

شبه‎خودرو به مشتریان تحویل می‌دهیم نه خودرو

قبل از طرح موضوع ابتدا باید گفت طی ۵۰‌سال گذشته با صنعت خودرو چه کرده‌ایم که امروز تبدیل به این ضایعه شده است. زمانی که نفت تحریم می‌شد، خودروسازی ما کمک‎کننده بود و بودجه کشور را جبران می‌کرد. اما الان به جایی رسیده که با دست خودمان و با انحصار، صنعت خودرو نه‎تنها از بین رفته بلکه باعث بدبختی بسیاری از کسانی که در قطعه‌سازی مشغول‌به‌کار بودند، شده است. طبیعی است زمانی که رقابت از هر جامعه‌ای گرفته می‌شود، آن مجموعه از بین می‌رود. 

ما در این سال‌ها، مرزها را بستیم و ۱۴۰درصد تعرفه برای واردات خودرو گذاشتیم. همین موضوع باعث می‌شود روزبه‎روز کیفیت خودروها پایین‌تر بیاید. خودرویی که اکنون تولید می‌شود، همان خودرویی است که ٢۵ سال پیش از رده خارج شده بود.

چرا خودروهای ما در دنیا خریداری ندارد؟ می‌گویند خودرو تولید می‌کنیم. اسم این‌ها خودرو نیست بلکه شبه‎خودرو است. همه مردم دنیا خودرو می‌خرند و شبه‎خودرو خریداری نمی‌کنند. هر چیزی که چرخ داشته باشد و حرکت کند که خودرو نیست. 

همه‌چیز در اختیار خودروسازان قرار گرفته است. قیمت برق، گاز و حتی نیروی انسانی، کمتر از سایر کشورهاست. سوال این است چرا با همه این امکانات در این سال‌ها نتوانسته‌ایم خودرویی تولید کنیم که صادر شود؟ اگر خودروساز محصول باکیفیت ساخته بود، می‌توانست اقدام به صادرات کند و با برگشت پول آن از ورشکستگی نجات یابد. چرا در بحث مالی به جایی رسیدیم که خودروساز ما ۵٠هزار میلیاردتومان بدهی دارد؟ این فاجعه است. بنابراین هرچه زودتر باید جلوی این اتفاقات گرفته شود. چرا که سال قبل این بدهی 25هزار میلیارد بوده و در 4 سال آینده به 100هزار میلیاردتومان خواهد رسید.

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی 

تجربه موفق فروش خودرو در حاشیه بازار باید تکرار شود

من به نمایندگی از 1500واحد قطعه‌سازی با بیش‌از 500هزار نفر شاغل، با مردم صحبت می‌کنم. درحال‎حاضر در شرایط بسیار نامناسبی قرار داریم. از ابتدای سال تا به الان و طبق آمارگیری‌های مقطعی که انجام شده از ابتدای امسال تاکنون ۳۷درصد نیروهای قطعه‌سازی را به‌خاطر این‌که نتوانستیم ادامه حیات و کار بدهیم، از دست داده‌ایم. اگر این روند ادامه پیدا کند، شاید یک تا دو ماه بیشتر طول نکشد که به‌طور کل خودروسازی متوقف شود و در مقابل واردکنندگانی که در داخل در جهت اهداف خارج حرکت می‎کنند، خوشحال شوند و آمریکا که نخستین هدف خود برای تحریم‌ها را صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی ما قرار داده بود، به‌هدف خود برسد. 

درحال‎حاضر چهار مشکل عمده علاوه‌بر دیگر مشکلات وجود دارد. نخست آن‌که قیمت خودرو باتوجه به افزایش قیمت مواد اولیه‌ و نرخ ارز که چندبرابر افزایش نرخ پیدا کرده، افزایش نیافته است. چه کسی پاسخگوی افزایش چندبرابری قیمت فولاد، آلومینیوم، مس و مواد پتروشیمی است؟ قیمت این مواد چندبرابر نرخ ارز افزایش پیدا کرده‌ است. 

بحث دیگر درخصوص پرداخت به قطعه‌سازان است. به‌دلیل مشکل مالی که برای خودروسازان به‌وجود آمده است و اجباری که برای فروش داشته‌اند، فقط در شش‎ماهه اول امسال، 5500میلیاردتومان شرکت‌های خودروسازی زیان دیده‌اند. علاوه‌بر این مشکل دیگری که ما قطعه‌سازان با آن روبه‎رو هستیم، تامین مواد اولیه چه خارجی و چه داخلی است. قبلا مواد اولیه داخلی را از بازار یا از شرکت‌های تامین‌کننده همچون فولاد مبارکه و غیره تهیه می‌کردیم. اما اکنون همه این مواد را در بورس کانالیزه کرده‌اند و باید پول مواد را از قبل بدهیم. این موارد کار را متوقف کرده، حدود ۸۰درصد قطعات ما داخلی بوده و تنها 20درصد وارداتی است.

برای تهیه ارز برای واردات این 20درصد چنان مضیقه و سختی ایجاد شده که چندماه نیز زمان می‌برد و در آخر هم مشخص نیست که این کار انجام می‌شود یا خیر. البته این موارد را به رئیس‎جمهور منعکس کرده‌ایم. چهارمین مشکل ما بدهی‌های قبلی است. 

مواد اولیه‌ای را که با قیمت‌های قبلی خریداری کردیم، فروختیم و تحویل مردم داده‌ایم اما الان که موعد بازپرداخت‌هاست، اعلام می‌شود باید با  سه‎برابر ارز آن زمان آن‌ها بپردازید. این امر در حکم ورشکستگی قطعه‌سازان است. در مورد بحث انحصار نیز باید بگویم درحال‎حاضر ما 68 واحد تولیدی در کشور داریم که مشغول کار هستند. سال76 این تجربه‌ را داشته‌ایم. در آن سال یک تصمیم عقلایی گرفته شد و قیمت را 5درصد زیر قیمت حاشیه بازار قرار دادند. بخشی از پولی که از طریق خودرو به فروش می‌رسید، به حساب خزانه دولت ریخته می‌شد. تا مدت‌ها خودروسازان مابه‌التفاوت را به حساب سازمان حمایت واریز می‌کردند. با این کار به‌مدت 10سال تنها 13درصد قیمت خودرو رشد پیدا کرد. درصورتی‌که شاخص‌های دیگر تا 300درصد رشد پیدا کرده بود. این روشی است که قبلا از آن نتیجه گرفته‌ایم. حتی گاهی‌اوقات دیده شد قیمت خودرو در بازار آزاد از قیمت کارخانه هم پایین‌تر آمد. فراموش نکنید 95درصد کسانی که خودرو ثبت‌نام می‌کنند، برای مصرف خودشان نیست.

امیرحسین کاکایی، استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت 

قیمت خودرو تا 70‌درصد باید افزایش پیدا کند

ما در سال حمایت از تولید ملی هستیم و در عین‌حال وسط یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی قرار داریم. در مورد صنعتی صحبت می‌کنیم که طبق آمار، از صنایع تاثیرگذار بر اقتصاد است. همزمان با تحریم‌هایی که از مرداد ماه سال جاری آغاز شد، اما واردات خودرو از دیدگاه طرف خارجی آزاد است.

اتفاقی که در چند سال گذشته نیز افتاد و باعث شد آمار واردات ما به شدت افزایش پیدا کند. وضعیت فعلی صنعت خودرو هرچه هست، نتیجه 40سال‌ قانون‌گذاری و تصمیم گیری‌های کلان در سطح کشور است. اما آن‌چه درحال‎حاضر مطرح می‌شود، روش بقا در صنعت خودرو است نه در مورد خوب یا خوب‌تر بودن یا آن‌که این صنعت رقابت‌پذیر باشد یا خیر؟ 

من با صحبت دکتر پارسایی موافق هستم که در این وضعیت، در حاشیه بازار فروختن، دارای معانی بدی است اما این را هم می‌دانم که وضعیت موجود درواقع منجر به نابودی صنعت خودرو خواهد شد. بنابراین باید براساس واقعیت‌های روز صحبت کرده و به یک راه‌حل منطقی دست پیدا کنیم. 

خودروسازی صنعتی است که در زنجیره جهانی معنا پیدا می‌کند. در هیچ جای دنیا مواد اولیه و قطعات در داخل کشور تامین نمی‌شود. 

اگر افزایش میانگین ۷۰درصدی قیمت تمام قطعات و مواد اولیه را در نظر بگیریم، حداقل باید ۷۰درصد قیمت خودرو بالا برود. اثبات این صحبت نیز قیمتی است که در کف بازار وجود دارد. 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    4 1
    کاش همین قدر که به فکر این لگن ساز ها هستید به فکر مردم بدبخت بیچاره باشید.این صنعت پوسیده که با ارابه های تولیدی شون سالیانه جان هزاران هموطن رو میگیرند و آن ها را به کام مرگ میفرستند باید هر چه زودتر تعطیل شود
  • علیع US ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    2 1
    عجب خودروی تولید میکنین.مگه آفتابه لگن دل سوزندان داره
  • 0531388735 AE ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    3 2
    انشاالله هر چه زودتر کارخانه های خودرو سازی ایران خودرو و سایپا تعطیل شوند خیلی ظلم به مظلوم کردند و می کنند انشاالله به زودی زود نابودیشان را جشن بگیریم و به دنبال آن خودرو سازی را به مدیران انقلابی سپاه واگذار کنند بعد پیشرفت را خواهیم دید انشاالله
  • فرشید مصدق DE ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    2 1
    چرا کسی دلش برای مردم بیچاره نمیسوزد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • حسن IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    1 0
    با سلام دوستانی که با افزایش قیمت یا 5 درصد زیر قیمت بازار صحبت می کنند مثل اینکه در جریان مسائل اقتصادی امروز نیستند امروز را با گذشته مقایسه کردن در کشور ما بسی تاسف دارد از کسانی که ذره ای اقتصاد بدانند. اقتصاد امروز توان تحمل بار تورمی خودرو بعد از دلار را ندارد چراکه امروز خودرو یک کالای سرمایه ای و درآمدی خانوار است و دست زدن به قیمت ها حداقل در سال 97 چیزی نزدیک به 35 درصد مستقیما تورم خانواري را افزایش می دهد از کرایه تاکسی و بیمه گرفته تا خوراک و ... افزایش می دهد شما فکر کردید فقط قیمت سوخت هست که تورم زاست خودرویی ها دو برنامه باید داشته باشند یکی مدیریتی کارآمد تر به جهت بهینه سازی کارخانه ها و دوم خصوصی کردن تمام و کمال خود تا مدیریتی پاسخگو و کارآمد داشته باشد ولی این دو راه در کوتاه مدت بهترین هست افزایش قیمت بازار از عدم عرضه و احتکار آقایون برای گروکشی است نه چیزی دیگر اما خدمت دولتی ها و وزیر صمت عرض می کنم افزایش قیمت در کارخانه هیچ تاثیری در بازار ندارد و افزایش قیمت بازار را حتی این طرف سال خواهید داشت و تورمی بالا را هم به اقتصاد فلج شده تزریق می کنید امروز تورم در خودرو فنرش فشرده شده دست بزنید آزاد شدن انرژی تورمی گريبانتان را می گیرد برادران و خواهر از سر دلسوزی می گویم اقتصاد گران فروشی نیست که با گران کردن اتفاقی خاص برای نجات بیافتد باید بانکها و گمرک با هم عمل کنند تا بتوان شرایط آقایون بی رقیبی که هنوز محتاج دولت هستند راتثبيت کنيد دست زدن به قیمت ها انفجار رکود و البته بازار آینده فروش را ازبین بردید و آثار زیستی به جهت رقبت به رده خارج کردن و مسائل دیگر را خواهید داشت حتی با وام دادن بلند مدت هم نمی توان آن اقتصاد پنچر را راه انداخت.
  • سامان IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    5 0
    جان انسان براي كارشناس هايي كه ازصنعت به اصلاح خودروسازي داخلي حمايت ميكنن مهم نيست ايا اين كارشناس هاي صادق خودشون سوار همين توليدات ناايمن وبي كيفيت داخلي ميشوند!!!!!
  • شهروند ایرانی IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    2 0
    آخه این چه تیتری که زدی معلومه طرف کی هستی؟ خودرو ساز یا مردم منتقد یا موافق
  • منتقد بی نظر IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    4 1
    با خودروهای بی کیفیت شما هر روز کلی خانواده نابود میشه آیا دل شما سوخت که حالا طلب دلسوزی میکنید واقعا ک خیلی رو دارین ایشالا ک هر چه زودتر صنعت ارابه مرگ سازی کشور نابود بشه
  • مصرف IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    0 0
    به نظره من که باید دره این صنعته خودرو سازی رو گِل گرفت.گِل
  • امير IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    0 0
    خودروسازاني كه فقط با قراردادهاي پر نيرنگ وفريب سر مردم خود را كلاه مي گذارند وآشغالهاي خود را به مردم غالب مي كنند انتظار دلسوزي هم دارند مردم بايد تاوان سياستهاي احمقانه خودروسازان را بدهند
  • رضا IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    0 0
    برادر افزایش قیمت خودرو برای ان است که مردم مجبور به استفاده از چهار پایان به جای خودروی داخلی نشوند ولو غیر اگر هم به دنبال کیفیت و نوسازی صنعت خودر هستید که بحث دیگری است و نیاز به میلیاردها دلار سرمایه گزاری،انتقال تکنولوژی،روابط اقتصادی عادی در سطح جهان ،متصل بودن به زنجیره تولید خودروسازی جهان و دهها شرط دیگر دارد که ابدا قابل تحقق نیستند کما انکه دیگر به واسطه ته کشیدن دلارهای نفتی واردات خودرو توسط رانت خوران امکان پذیر نیست.خودروسازان و قطعه سازان هم نیاز به دلسوزی ندارند اگر این رویه کمی بیشتر ادامه یابد کل صنعت متوقف می شود و اقایان باید پاسخ گوی مطالبات بانک ها،کارگران بیکارشده،مردمی که خودروثبت نام کرده اند و غیره باشند که بحرانی بسیار بزرگتر از بحران موسسه های مالی خواهد بود که کمر دولت و مجلس را خواهد شکست. به علاوه ان که به واسطه نبود خودرو قیمت آن سر به فلک خواهد زد. این فشارها در مجموع برای انکه ایشان را سر جایشان بنشاند کافی است.کسی که در موضع قدرت است نیاز به دلسوزی ندارد.
  • حمید DE ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    0 0
    چندین سال لگن تولید کردن و 3 برابر قیمت تموم شده فروختن حالا که سود سه برابری به خطر افتاده درخواست کمک و دل سوزوندن دارن عجب رویی دارن
  • فرزاد فضی IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    0 0
    چه جالب گفت: اقای دکتر احمدی نژاد آقا خودرو را کیلویی چند می خواهید قیمت بگذارید قرار نیست که حلبی را رنگ کنند و به اسم خودرو به مردم قالب کنید یکمی تکنولوژی تو این حلبی ها به خرج دهید تا ادم دلش نسوزد و به تولید ملی افتخار کند مافیا خودرو سازی را آقای رئیسی محاکمه کند تا تکلیف مردم روشن شود اگر قوه قضائیه دست بکار بشود مشکل خودرو سازان حل خواهد شد منتظر اقدام قوه قضائیه هستم تا دست این مافیا را رو کند و برای کشتن مردم بی پناه بخاطر آشغالهایی که تحویل دادند محاکمه کنند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =