بورس

روز دوشنبه درحالی‎که شاخص‌کل بورس تهران با افزایش بیش‌از 3هزار و 600 واحدی روبه‎رو شد اما نمادهای بزرگ خودرویی ازجمله ایران‎خودرو، سایپا، پارس‎خودرو، سرمایه‎گذاری رنا و گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو منفی خوردند.

به گزارش «اخبار خودرو»، روز دوشنبه درحالی‎که شاخص‌کل بورس تهران با افزایش بیش‌از 3هزار و 600 واحدی روبه‎رو شد اما نمادهای بزرگ خودرویی ازجمله ایران‎خودرو، سایپا، پارس‎خودرو، سرمایه‎گذاری رنا و گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو منفی خوردند و درمقابل نمادهای چرخشگر، گروه بهمن، سایپا آذین، بهمن‎دیزل، صنایع ریخته‎گری ایران، موتورسازان تراکتورسازی ایران، الکتریک‎خودرو شرق، ریخته‎گری تراکتورسازی ایران، ایرکا پارت صنعت، کمک‎فنر ایندامین، نیرو محرکه، سازه‎پویش و فنرسازی خاور مثبت شدند. همچنین دیروز در گروه خودرویی طی 66هزار و 215 نوبت معاملاتی، یک‎میلیارد و 276میلیون سهم به ارزش 212میلیارد تومان دادوستد شد. شاخص صنعت خودرو نیز دیروز با کاهش 113 واحدی در کانال 25هزار واحدی قرار گرفت.

   روند صعودی نمادهای کوچک
در گروه خودرویی به غیر از نمادهای بزرگ، سایر شرکت‎ها مثبت شدند. این در حالی است که نماگر اصلی بازار نیز با ۳۶۸۶ واحد افزایش روبه‎رو شد و در تراز ۲۰۷هزار و ۷۵۱ واحدی فرود آمد. همچنین ارزش معاملات بورس تهران روز دوشنبه به رقم ۶۵۰میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی‌از دست‌به‌دست شدن ۳.۵میلیون سهم و اوراق مالی بود. تعداد معاملات این بازار نیز به ۲۵۱هزار و ۷۰۵ نوبت رسید. بر این اساس، درحالی‎که روز یکشنبه کلیت بازار با کاهش روبه‎رو شد و در برخی گروه‌ها صف فروش تشکیل شد اما دیروز با یک رویکرد ۱۸۰درجه‌ای، بازار با رشد و صف‌های خرید مواجه شد.

   افزایش رفتارهای هیجانی
رفتارهای هیجانی در دادوستدهای بازار سهام در این روزها بیش از گذشته نمود پیدا کرده است، به‎طوری‎که معامله‌گران یک روز با صف‌های خرید و روز دیگر با صف‌های فروش روبه‌رو هستند. این موضوع شاخص بازار را دچار نوسانات بسیاری کرده است و نشان می‌دهد معامله‌گران، بیشتر با هدف نوسان‌گیری به معاملات وارد یا از آن خارج می‌شوند و رفتار توده‌واری همچنان در این بازار مشهود است. با نگاهی به روند افزایشی بازار مشخص می‎شود عمده این رشدها ناشی‌از رشد نرخ دلار بوده است و افراد با نگاه به بازار ارز و تغییرات نرخ ارز، انتظار بازدهی بازار سرمایه متناسب با نرخ ارز موجود در بازار را دارند. اما تنها زمانی شاهد رونق و رشد واقعی بازار سرمایه خواهیم بود که ریسک بازار و کسب‌وکار شرکت‌ها کاهش یابد و سودآوری شرکت‌ها در نتیجه عوامل مختلفی همچون بهبود بهره‌وری، عوامل تولید و بازار فروش داخلی و صادراتی محصولات و خدمات آن‌ها روند پایدار و رو به افزایشی داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =