کد خبر: 225236
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰

تولید و عرضه محصولات تازه مانند رهام که بر مبنای پلت‌فرمی جدید طراحی و ساخته شده‎اند و جایگزین محصولات مونتاژی همچون رنو و... خواهند شد نیز ازجمله خبرهایی است که می‎تواند امید به تعادل‎بخشی به بازار خودرو را افزایش دهد.

به گزارش « اخبار خودرو » ، محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله امروز (چهارشنبه – 8 خردادماه ۱۳۹۸ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « نشست خبری روزگذشته قائم‎مقام مدیرعامل سایپا در امور مالی که با اعلام اخبار امیدوارکننده‎ای در حوزه صنعت خودرو همراه بود  » پرداخت.

سرپرست شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

مهم‎ترین این اخبار بازگشت یک خودروساز داخلی به حد قابل قبولی از تولید خودرو بود که می‎تواند برای بازار خودرو نیز نویدبخش باشد. 

تا خردادماه  سال گذشته، تولید ماهانه خودرو در سایپا بالای ۴۰هزار دستگاه بود، اما پس‌از خرداد 97، این گروه خودروسازی دیگر نتوانست به این مقدار تولید دست پیدا کند. خوشبختانه در اردیبهشت‎ماه امسال این خودروساز داخلی دوباره به این رکورد رسیده و توانسته است ۴۲هزار و ۸۵۱ دستگاه خودرو تولید کند. 

 یکی دیگر از خبرهای خوب روز گذشته برای صنعت خودرو و سهامداران آن در بازار سرمایه، برنامه سایپا برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‎ها بود. پیش از این دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‎خودرو از برنامه خود برای افزایش سرمایه سخن گفته و آن را منوط به تایید نهایی معافیت مالیاتی آن در شورای نگهبان دانسته بود. این موضوع تاثیر بسیار خوبی بر روند ارزش سهام ایران‎خودرو در بازار داشت و حال سایپا نیز از برنامه‎ای مشابه خبر داده که هدف از آن جبران زیان انباشته 6هزار میلیارد تومانی این خودروساز است. 

خبر خوب و مهم بعدی، انتشار و عرضه 400میلیارد تومان اوراق صکوک مرابحه سایپا در بورس تا دو هفته‎ دیگر است که در راستای برنامه تامین نقدینگی خودروسازان از طریق ابزارهای تامین مالی بازار سرمایه و در ادامه انتشار 700میلیارد تومان صکوک مرابحه در اسفندماه سال گذشته انجام خواهد شد و مجموع نقدینگی جذب‎شده توسط سایپا از طریق بورس اوراق بهادار را به 1100میلیارد تومان خواهد رساند.

تولید و عرضه محصولات تازه مانند رهام که بر مبنای پلت‌فرمی جدید طراحی و ساخته شده‎اند و جایگزین محصولات مونتاژی همچون رنو و... خواهند شد نیز ازجمله خبرهایی است که می‎تواند امید به تعادل‎بخشی به بازار خودرو را افزایش دهد.

به‎ویژه آن‎که در بخش قطعات های‎تک نیز همکاری‎هایی با شرکت‌های قطعه‎ساز در حال انجام است و بانک مرکزی نیز قول‎هایی برای همکاری در انتقال ارز داده است.

به اخبار خوب باید خبرهایی همچون تکمیل 80درصد خودروهای ناقص ظرف یک ماه آینده، ایفای قطعی تعهدات معوق خودروسازان تا مهرماه امسال و مشارکت‎جویی سایپا از شرکت‎های دانش‎بنیان و نخبگان بخش فنی و مهندسی کشور در بالابردن میزان داخلی‎سازی محصولات را نیز افزود.

حال باید منتظر بود و دید که بخشی از اخبار که مربوط به برنامه‎های آتی خودروسازان است تا چه اندازه تحقق خواهند یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =