خودروهای گازسوز

دردیگر نقاط جهان، برابری قیمت بنزین با نرخ جهانی که حدودا معادل ۶ هزار تومان است، کاهش قیمت خودرو را رقم زده است

به گزارش «اخبار خودرو»، توجه به‌مبحث سوخت‌های جایگزین بنزین پس از افزایش قیمت و سهمیه‌بندی این حامل سوخت، بیش از پیش مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است. از آنجایی که قیمت سوخت گازوئیل افزایشی نبوده است، انتظار نمی‌رود درنرخ خرید یا کرایه خودروهای سنگین با تغییری مواجه شویم. به‌ویژه آنکه دولت نیز دستور ممنوعیت تغییر نرخ هرگونه کالا یا خدمات را تا پایان سال ۱۳۹۸ صادر کرده است. بنابراین درقیمت خرید یا بحث کرایه حمل‌ونقل خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین اعم از باری و مسافری همچون کامیون، کامیونت، اتوبوس، مینی‌بوس و... تغییر قیمتی رخ نخواهد داد.

قواعد متفاوت صنعت و بازار خودرو در ایران

حسن قاضیان، کارشناس بازار خودرو درخصوص میزان تاثیر تغییر قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن برصنعت و بازار خودرو می‌گوید: «دردیگر نقاط جهان برابری قیمت بنزین با نرخ جهانی که معادل حدود شش‌هزار تومان است، کاهش قیمت خودرو را رقم زده است. اما تجارب قبلی درایران نشان می‌دهد افزایش قیمت بنزین موجب کاهش قیمت خودرو نشده است.»

وی می‌افزاید: «در همه‌جای دنیا به‌موازات افزایش قیمت سوخت، درخواست برای خودروهای ۱۶ سیلندر یا پرمصرف کاهش پیدا می‌کند. درنتیجه از قیمت این خودروها هم کاسته می‌شود. اما درایران به‌واسطه انتظارات تورمی که معمولا پس از افزایش قیمت بنزین شکل می‌گیرد و عمدتا نیز جنبه روانی دارد، این فرمول صادق نیست.»

قاضیان ادامه می‌دهد: «با این‌حال انتظار کلی این است که قیمت خودرو دربازار کاهشی باشد. چراکه بیشتر خودروهای ساخت‌داخل بسیار پرمصرف است و با سهمیه سوخت فعلی چندان همخوانی ندارد. از سوی دیگر بالا بودن قیمت‌ خودروها در بازار و افزایش قیمت سوخت باید تقاضا را از گذشته هم کمتر کند.»

انتظار کاهش قیمت‌ خودرو معقول و منطقی است 

این کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه انتظار منطقی و معقول آن است که قیمت‌ها در بازار روند کاهشی به‌خود بگیرد، اظهار می‌کند: «اینکه برخی قیمت خودروهای خود را در اپلیکیشن‌ها و سایت‌های فروش افزایش داده‌اند، به‌دلیل همان انتظارات تورمی و نگرانی از متضرر شدن بابت فروش خودرو با قیمت قبلی است.»

وی درخصوص نقش خودروسازان درمدیریت بازار نیز می‌گوید: «واقعیت این است درصورتی‌که خودروسازان بتوانند تولیدات خود را باسرعت بیشتری روانه بازار کنند، می‌توان تا حدودی از تبعات تغییر قیمت بنزین دربازار جلوگیری کرد. اما درحال‌حاضر خودروسازان با مشکلات جدی درعرصه تولید مواجه هستند که رفع آن‌ نیازمند حمایت دولت است.»

توسعه تولید گازسوزها و دیزلی‌ها

وی درمورد صرفه‌جویی ناشی از افزایش قیمت بنزین می‌گوید: «در روز اول سهمیه‌بندی و افزایش قیمت‌ها، شاهد کاهش ۲۰ درصدی مصرف‌سوخت بودیم. این میزان درروزهای اخیر هم وجود داشته است. براین اساس پیش‌بینی می‌شود مبلغ قابل قبولی به‌دولت برسد.»

قاضیان می‌افزاید: «هرچند دولت گفته است مبلغی را که از افزایش قیمت به‌دست می‌آید، صرف پرداخت کمک‌هزینه به‌افراد نیازمند می‌کند و این اقدامی پسندیده است، از آنجا که افزایش قیمت بنزین به‌معنی کاهش یارانه این نوع سوخت است، می‌توان بخشی از این یارانه را باهدف توسعه پروژه خودروهای دوگانه‌سوز و دیزلی به‌خودروسازان تخصیص داد.» 

وی ادامه داد: «دولت درگذشته به‌خودروسازان سفارش توسعه خودروهای دوگانه‌سوز را داد، اما بنابر ادعای خودروسازان پرداختی دراین‌رابطه به‌آن‌ها نداشته است. بنابراین هم‌اکنون وقت آن است دولت درراستای افزایش میزان تولید خودروهای دوگانه‌سوز و حتی خودروهای دیزلی گام بردارد.»

سوبسید برای خرید خودروهای گازسوز و دیزلی

این کارشناس بازار باارائه پیشنهادی دیگر به‌دولتی‌ها می‌گوید: «همچنین می‌توان بخشی از یارانه‌ای را که قبلا برای بنزین پرداخت می‌شد، به‌بخش خرید خودروهای دوگانه‌سوز یا خودروهای دیزلی اختصاص داد و با اجرای طرح خرید این‌دسته‌از خودروها که اخیرا نیز خودروسازان برای تولید آن اعلام آمادگی کرده‌اند، به‌خروج بیش از یک‌میلیون دستگاه خودرو فرسوده سرعت بخشید.»

وی یادآوری می‌کند: «بااعلام ممنوعیت واردات خودرو، روند اسقاط خودروهای فرسوده توسط واردکنندگان خودرو نیز متوقف شد؛ اما بااین راهکار می‌توان خودروهای فرسوده را از رده خارج کرد و درعین‌حال به‌تولید خودروسازان نیز رونق بخشید.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =