بارز

گروه صنعتی بارز برای تولید سایزهای جدید تایر از خرید تکنولوژی خارجی بی نیاز است. این را امیر بابایی، مدیر کل تحقیقات و توسعه گروه صنعتی بارز می گوید و اینکه تولید تایر با تکنولوژی یک شرکت خارجی و وابسته بودن به آن دیگر افتخار نیست.

 به گزارش «اخبار خودرو»، گروه صنعتی بارز برای تولید سایزهای جدید تایر از خرید تکنولوژی خارجی بی نیاز است. این را امیر بابایی، مدیر کل تحقیقات و توسعه گروه صنعتی بارز می گوید و اینکه تولید تایر با تکنولوژی یک شرکت خارجی و وابسته بودن به آن دیگر افتخار نیست.شاید تا چند سال قبل طراحی و تولید تایر آنهم در تمام بخش‌ها از ترکیبات آمیزه گرفته تا ساختار و گل تایر برای  تایرسازان ایرانی غیرممکن بود و تایرهای تولید داخل تحت‌لیسانس یک تایرساز اسم‌ورسم‌دار خارجی تولید می‌شد. 
حتی بارز که تکنولوژی اولیه خود را از کنتیننتال آلمان گرفت و با بالاترین حجم تولید رهبر بازار تایر ایران تبدیل شد. اما امروز مرکز تحقیقات و توسعه این گروه صنعتی واقع‌در کرمان با 89نیروی متخصص مشغول به کار است تا دیگر برای تولید یک تایر با کیفیت و اضافه کردن سایزهای جدید به محصولاتشان نیازی به کشورهای خارجی نداشته باشیم. جایی که خودکفایی به خوبی خودنمایی می‌کند و با اطمینان می‌توان محصول باکیفیت ایرانی را دسترنج افرادی دانست که با مدارک دکترا،‌ کارشناسی‌ارشد و کارشناسی مشغول طراحی و تولید تایرهای جدید هستند. دربازدید از کارخانه بارز کرمان سراغ مهندس امیر بابایی رفتیم.
مدیر کل واحدی که در آن صفر تا صد طراحی و ساخت تایرهای جدید درآن انجام می‌شود. او در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» از خودکفایی بارز در این زمینه گفت و اینکه در واحد تحقیق‌وتوسعه بارز طراحی آمیزه و جایگزینی مواد اولیه،‌ جایگزینی مواداولیه طراحی ساختار و پترن با شرایطی که بتوان استانداردهای روز اروپا را کسب کرد، به وجود آمده است. وی با تاکید بر اینکه مجهز ترین مجموعه تست تایر در ایران در اختیار این گروه صنعتی است و سایر تایرسازان نیز برای تست‌های میدانی و آزمایشگاهی تولیدات خود مجموعه بارز را انتخاب می‌کنند، افزود: «تمامی تست‌های آزمایشگاهی ازجمله رولینگ،‌ چنگ‌زنی، ‌فوت‌پرینت، ‌مقاومت و .... در آزمایشگاه‌های بارز قابل انجام است و تنها میدان تست استاندارد خودرو و تایر نیز در کرمان مشغول فعالیت است.»
به‌گفته بابایی برای تولید یک تایر جدید، ‌باکیفیت‌ترین نوع تایر خارجی با بهترین نوع پترن توسط تیم بازاریابی انتخاب می‌شوند و کار تولید و بومی‌سازی آنها در مرکز تحقیق‌وتوسعه بارز انجام می‌گیرد. 
ضمن اینکه تمام پترن‌ها داخلی‌سازی شده‌اند و براساس قانون کپی‌رایت هیچ پترنی در بارز از نمونه‌های خارجی کپی نشده است. بابایی از طراحی ویژه تایر برای یک نوع خودرو خاص نیز خبر داد و گفت: «به‌عنوان‌مثال تایر 185/65R14بارز به‌صورت‌ویژه برای خودرو پژو 206طراحی شده و تمام استانداردهای سختگیرانه پژو را دراختیار دارد. همان‌گونه که در زمان شروع دوباره فعالیت پژو در ایران بارز توانست با استفاده از توانمندی کارشناسان داخلی تایرهای ویژه پژو 301، 208و 2008را تولید کند و تاییدیه‌های لازم از استانداردهای اروپا و خودروساز را بگیرد. اگرچه ممکن است برخی دیگر از تایرسازان به‌دلیل خرید تکنولوژی از کشورهای خارجی بتوانند چنین محصولاتی را تولید کنند اما بارز با تکیه بر توان علمی کارشناسان خود به این دستاورد رسیده است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =