خودروهای مانده در گمرک 2500 سی سی

سال 99 در حالی آغاز شده است که به‌نظر نمی‌رسد دغدغه‌های مدیران و تصمیم‌گیران دولتی برای ترخیص خودروهای مانده در گمرک نسبت به سال قبل بیشتر شده باشد. خودروهایی که بارها با مصوبات مختلف باید امکان حضور در بازارهای مصرف را طی سه سال گذشته پیدا می‌کردند، همچنان مالکان خود را با بیم‌ها و امیدهایی برای رهایی از گمرکات کشور روبه‌رو کرده‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو​»، سال 99 در حالی آغاز شده است که به‌نظر نمی‌رسد دغدغه‌های مدیران و تصمیم‌گیران دولتی برای ترخیص خودروهای مانده در گمرک نسبت به سال قبل بیشتر شده باشد. خودروهایی که بارها با مصوبات مختلف باید امکان حضور در بازارهای مصرف را طی سه سال گذشته پیدا می‌کردند، همچنان مالکان خود را با بیم‌ها و امیدهایی برای رهایی از گمرکات کشور روبه‌رو کرده‌اند. هرچند در بین مدیران سازمان‌های درگیر این موضوع دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد، اما تسهیل در روند ترخیص حدود 3‌هزار خودرو مانده در گمرک می‌تواند از سرمایه مالکانی که پیش از ممنوعیت واردات، ارز خرید خودروهای خود را منتقل کرده‌اند محافظت کند. در این خصوص، مهدی دادفر؛ دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «همان‌طور هم که قبلا در سال گذشته مطرح بود، مصوبه هیات دولت متاسفانه تنها برای چند شرکت محدود اجرایی شد و ترخیص مابقی خودروها با دلایل غیرکارشناسی میسر نشد. این سخن بعضی مسئولان نیز که می‌گویند برخی واردکننده‌ها خودشان نمی‌خواهند خودروهایشان را ترخیص کنند، صحت ندارد. در همین راستا، انجمن بارها با تمام مقامات مسئول در این زمینه نامه‌نگاری کرده و جلساتی برای تسریع در کار و کاهش هزینه‌های طرفین داشته که حاصل آن کاهش تعداد چشمگیر تعداد خودروهای مانده در گمرک بوده است.»

سازمان توسعه تجارت برای ترخیص خودروهای بلاتکلیف مانده در گمرکات کشور چه برنامه‌ای را ارائه کرده است؟
حداقل تا پایان فروردین‌ماه سال جدید سازمان توسعه تجارت هنوز برنامه‌ای برای آزادسازی واردات این خودروها نداشته و تغییرات خاصی برای اجرای دستورات معاون رئیس‌جمهور آمادگی ایجاد نکرده است. البته در انتهای فروردین‌ماه سوال کردند که آیا خودروهای مانده هم مشمول آن بخشنامه هستند یا خیر؟ به‌نظر می‌رسد که به‌رغم امضای مصوبه مربوطه در دولت و ابلاغ آن، برخی دستورات شفاهی مانع خروج این خودروها از گمرک است. برای اثبات موضوع باید گفت همچنان ثبت سفارش و ویرایش سفارشات بسته بوده و سازمان توسعه تجارت اقدامی برای رفع مشکلات پیرامون این موضوع انجام نداده است. در مورد این موضوع هم قبلا مکاتبات زیادی با وزیر صمت، معاون‌اول، معاون اقتصادی و رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور انجام شده ، درحال‌حاضر بالغ‌بر ۳هزار دستگاه خودرو در گمرکات موجود است که تک‌تک این خودروها متعلق به مردم بوده و باید گفت دو سال پیش این خودروها فروخته شده‌اند از تعهدات شرکت‌ها هستند. این اموال و دارایی‌های مردم ایران که در گمرکات کشور است، به دلیل تفسیر به رأی قوانین در حال آسیب‌دیدن هستند.

شما دلیل سردرگمی فعلی درخصوص ترخیص خودروهای مانده در گمرک مانده را چه می‌دانید؟
متاسفانه با انواع مقررات نانوشته و گفته‌های شفاهی غیرمکتوب جلوی واردکنندگان سد ایجاد می‌شود و برای بیشتر شرکت‌ها دردسر ایجاد شده است. چراکه شرایط مثل قبل نیست و ما این را می‌فهمیم. واردکنندگان خودرو هم بنابر تجارب قبلی اصرار دارند تنها در چارچوب قوانین و مقررات و شفافیت مراحل کار خود را پیش ببرند. اما مصوبه دولت تاکنون اجرا نشده است. از نامه‌ای که مورخ 29 بهمن‌ماه سال گذشته مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات به مدیرکل حوزه معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری ارسال کرده، مشخص است بارها انجمن واردکنندگان خودرو برای حل این مشکل مراجعه و مکاتبه داشته‌اند. اما به اندازه‌ای که در وزارت اقتصاد و گمرکات کشور برای کاهش مشکلات مسیر ترخیص خودروها تلاش می‌شود، در برخی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دیگر این‌طور نیست. 

مضمون بخشنامه‌ای که از سوی معاونت فنی گمرک در همین خصوص به ناظران حوزه‌های نظارت گمرکات استان‌ها و مدیران کل و مدیران گمرکات اجرایی کشور ابلاغ شد، چه بود؟
با عنایت به مفاد ماده ۸ قانون مقررات صادرات و واردات که اعلام می‌دارد «واردکنندگان کالاهای مختلف اعم از دولتی و غیردولتی برای اخذ مجوز ورود و ثبت سفارش باید منحصرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنند» و تبصره یک ذیل آن که تاکید کرده است «موافقت با ورود کالا، مجوز ترخیص نیز تلقی شده و نیاز به اخذ مجوز جداگانه نیست»، همچنین مستند به مفاد تبصره ۲ ذیل ماده ۵ آیین‌نامه اجرایی قانون صدرالاشاره و بند ۵ مصوبات صورتجلسه مشترک فی‌مابین گمرک، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی؛ چنان‌چه در زمان اظهار کالاهای تجاری به گمرک، مجوز ثبت سفارش مربوطه دارای اعتبار باشد و اعتبار این مجوز پس از اظهار کالا به گمرک هنگام انجام تشریفات گمرکی یا ترخیص کالا منقضی شود، گمرکات کشور باید نسبت به پذیرش مجوز ثبت سفارش مذکور اقدام مقتضی معمول انجام دهند و از هدایت مراجعین به وزارت صمت برای تمدید مجوز ثبت سفارش خودداری کنند. مسئولیت حُسن‌اجرای این بخشنامه نیز بر عهده بالاترین مقام هر گمرک گذاشته شده است.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =