خودروهای در گمرک مانده

درحالی‌که فرصت سه‌ماهه ترخیص خودروهای حبس‌شده در گمرکات کشور طی ابلاغیه هیات‌دولت رو به‌اتمام است، هنوز این خودروها ترخیص نشده و بخشی از آن‌ها تکلیف مشخصی ندارند.

  به گزارش «اخبار خودرو​»،درحالی‌که فرصت سه‌ماهه ترخیص خودروهای حبس‌شده در گمرکات کشور طی ابلاغیه هیات‌دولت رو به‌اتمام است، هنوز این خودروها ترخیص نشده و بخشی از آن‌ها تکلیف مشخصی ندارند. از زمانی که مهلت ترخیص خودروهای دپوشده درمرحله نخست در نیمه تیرماه سال گذشته به‌پایان رسید، درخواست‌ها و رایزنی‌های بسیاری برای تمدید زمان یا به‌نحوی ترخیص باقی‌مانده خودروها آغاز شد؛ اما اعلام وزارت صمت از این حکایت داشت که فعلا برنامه‌ای برای تمدید مهلت ندارد.  علی‌رضا قربانی‌نژاد فعال صنعت‌خودرو با اشاره به‌عدم هماهنگی بین سازمان‌های ذی‌ربط گفت: «دستگاه‌های ذی‌ربط برای ترخیص این خودروها هماهنگی لازم را ندارند و این درحالی‌است که برای ترخیص این خودروها باید ضرب‌العجل با تاریخ مشخص اعلام شود. نمی‌شود سه‌سال با سرمایه مردم و آبروی شرکت‌های واردکننده خودرو بازی کرد.»

  ورود ۱۲ هزار و ۲۶۱ خودرو به‌کشور در سال‌های اخیر
قربانی درادامه گفت: «در سال‌های اخیر حدود ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاه خودرو وارد کشور شد که به‌دلایلی از جمله تغییر شرایط ارزی و همچنین ممنوعیت ثبت سفارش و واردات، متوقف و در گمرک‌ بنادر و مناطق دپو شد. اما در نیمه دوم سال گذشته و با مصوبه هیات‌دولت، هفت‌هزار و ۱۵۳ دستگاه از آن‌ها ترخیص  شدند و باز هم پنج‌هزار و  ۱۰۸ دستگاه به‌دلیل پایان مهلت تعیین‌شده در گمرک‌ باقی ماند.»

  پیشنهاد وزیر اقتصاد به هیات‌دولت در دی‌ماه 98
این فعال صنعت‌خودرو در ادامه افزود: «باتوجه به‌ آنکه مالکان اصلی خودروهای مانده در گمرک متقاضی اقدام جدی از سوی دولت برای حل مشکل و ترخیص خودروهای باقی‌مانده بودند، به‌رغم بحث‌ها و رایزنی‌های بسیاری که صورت گرفت، باز هم گره از کار باز نشد. تا اینکه در دی‌ماه پیشنهادی از سوی وزیر اقتصاد به‌هیات‌دولت برای ترخیص خودروها ارائه شد که بعد از آن با تشکیل جلساتی و طی مشارکت معاونت اقتصادی دولت، در نیمه بهمن‌ماه سال گذشته هیات‌دولت با ترخیص خودروها و تمدید مهلت برای آن موافقت کرد.»

  ۲۹ اردیبهشت‌ماه؛ آخرین فرصت واردکنندگان
وی افزود: «مصوبه هیات‌دولت از ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ به‌دستگاه‌های ذیربط ازجمله وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، دادگستری، بانک‌مرکزی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و شورای‌عالی مناطق آزاد ابلاغ شد و براساس آن مهلت ترخیص خودروها سه‌ماه از زمان ابلاغ این مصوبه تمدید شد؛ یعنی صاحبان خودرو می‌توانند تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه برای ترخیص اقدام کنند.»

  روند کُند اجرای ابلاغیه هیات‌دولت
قربانی با ابراز گلایه از روند کُند اجرای ابلاغیه هیات‌دولت اظهار داشت: «متاسفانه آن‌چه که در این مدت اتفاق افتاده موثر نبوده و به‌دلایل واهی ترخیص خودروها انجام نشده و همچنان با موانعی مواجه است. در بین این خودروهای باقی‌مانده، خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی، بدون ثبت سفارش یا با مشکلات قضایی وجود داشت که باید با ورود دستگاه‌های ذیربط تعیین‌تکلیف می‌شدند.»

  مهلت رو به‌اتمام ترخیص خودروهای دپوشده
وی با بیان اینکه فقط دو هفته از زمان آغاز اجرای مصوبه تا پایان مهلت سه‌ماهه آن باقی مانده است، تصریح کرد: «به‌تازگی دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت بعد از حدود دو ماه تاخیر تصویب‌نامه ترخیص خودروهای دپو شده را به‌گمرکات ابلاغ کرد.»

  استفاده مناسبی از مهلت تمدیدشده نشد
این فعال حوزه خودرو درپایان عنوان کرد: «با وجود اینکه طی ماه‌های متوالی برای ترخیص این خودروها که حداقل یک‌هزار و ۴۸ مورد آن دارای پروانه گمرکی بود و بلافاصله می‌توانست ترخیص شود، رایزنی‌های بسیاری شکل گرفت تا زمان تمدید شود؛ اما ظاهرا استفاده مناسبی از مهلت جدید نشده و اتفاق خاصی برای ترخیص نیفتاده است. دراین حالت بعید نیست مجددا زمان به‌اتمام برسد و همچنان دست صاحبان خودرو خالی بماند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =