سایپا شاهین

بنابر اعلام گروه خودروسازی سایپا، دو محصول سدان و کراس‌اوور تولیدی گروه سایپا با اتکا به‌مگاپلت‌فرم کاملا ایرانی  SP100 طراحی شده‌اند و قرار است امسال‌ به‌تولید انبوه برسند و به بازار عرضه شوند.

به گزارش «اخبار خودرو​»، بنابر اعلام گروه خودروسازی سایپا، دو محصول سدان و کراس‌اوور تولیدی گروه سایپا با اتکا به‌مگاپلت‌فرم کاملا ایرانی  SP100 طراحی شده‌اند و قرار است امسال‌ به‌تولید انبوه برسند و به بازار عرضه شوند. مدل سدان این خودروها که اکنون «شاهین» نامیده می‌شود، درچند تیپ مختلف و با بهره‌گیری از موتور توربوشارژ و سایر امکانات روز تولید خواهد شد. مدل کراس‌اوور نیز که با استایل شکیل، به ‌روز و در رده خودروهای مدرن طراحی شده در انتهای سال و درچند تیپ با بهره‌گیری از استانداردها و امکانات روز جهانی عرضه خواهد شد. برخی کارشناسان خودرویی، مگاپلت‌فرم SP100 سایپا را با توجه به‌اینکه از ابتدا برای ایران و به‌صورت چندمنظوره طراحی و ساخته شده، از لحاظ فنی-‌مهندسی و راهیابی به‌بازارهای صادراتی نسبت به پلت‌فرم‌های دیگر قابل اتکاتر ارزیابی می‌کنند.

  تولید انبوه خودرو شاهین در سال جاری
بنا بر گفته‌های سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، تولید انبوه خودرو شاهین در سال جاری آغاز می‌شود و در فاز نخست، ۱۲ هزار دستگاه از این خودرو به‌بازار عرضه خواهد شد. طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده در گروه خودروسازی سایپا، درسال ۱۴۰۰ حدود ۷۰ هزار دستگاه و درسال ۱۴۰۱ حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو شاهین تولید خواهد شد. دو محصول جدید دیگر نیز در سال 99 و پنج محصول نیز در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به‌بازار عرضه خواهند شد تا سبد محصولات سایپا کامل شود.

  بدون هرگونه کمک خارجی
سلیمانی با بیان این مطلب که تمام فرآیند طراحی این محصولات توسط محققان و متخصصان فعال در این گروه و بدون دریافت کمک از خارج از کشور اجرا شده است، می‌گوید: «دانش فنی طراحی خودرو در گروه سایپا تکمیل شده است و ما بدون هرگونه نیاز به‌خارج، اهداف خود را در این زمینه دنبال می‌کنیم.» وی با اشاره به‌هدایت ۹۵ درصد درآمدهای گروه سایپا به‌چرخه تولید گفت: «با اجرای برنامه تجدید ارزیابی دارایی‌ها و همچنین ایجاد انضباط مالی و کنترل هزینه‌های تولید، گروه سایپا امسال از زیان خارج شده و وارد مرحله سودآوری خواهد شد.»

  داخلی‌سازی ۹۲ درصد از قطعات شاهین
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا می‌افزاید: «درسال گذشته با وجود همه مشکلات و محدودیت‌ها، تولید خودرو از روزانه کمتر از ۷۰۰ دستگاه به 2 هزار دستگاه رسید که بیانگر استفاده حداکثری از ظرفیت‌هاست.»
وی با بیان اینکه سایپا قصد دارد از توانمندی‌های موجود در کشور برای تعمیق داخلی‌سازی محصول شاهین استفاده کند، ادامه می‌دهد: «درحال‌حاضر حدود ۹۲ درصد از قطعات این خودرو داخلی‌سازی شده است و ما آماده هستیم برای ۸ درصد باقی‌مانده، زمینه لازم را برای تولیدکنندگان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کنیم.»
   مشارکت‌جویی از دانش‌بنیان‌ها درتولید گیربکس اتوماتیک
سلیمانی که پیش از این خواستار همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی در تولید گیربکس اتوماتیک شده بود، بااشاره به‌داخلی‌سازی قطعات انژکتور و کیسه ایمنی هوا (ایربگ) می‌گوید: «خوشبختانه این دو قطعه جزو مهم‌ترین و پیچیده‌ترین قطعات بودند که توانستیم با همکاری طرف‌های ایرانی، تولید آن‌ها را نهایی کنیم.» وی تاکید دارد: «تولید قطعات باکیفیت و برخوردار از قیمت رقابتی اولویت مهم سایپا درهمکاری با قطعه‌سازان و شرکت‌های داخلی محسوب می‌شود.»

   برنامه سه‌ساله برای عرضه 8 محصول جدید و به‌روز
بنابر آن‌چه گفته شد، طی سه‌سال سبد محصولات گروه خودروسازی سایپا با 8 مدل مدرن و به‌روز کامل می‌شود. این خودروساز با تغییر مدیریتی در بهمن‌ماه ۹۷ و ایجاد یک رویکرد جدید، تحول در کیفیت و کمیت محصولات تولیدی خود را دردستورکار قرار داد و پس از مدیریت بحران ناشی از اعمال دور جدید تحریم‌ها و فشار حداکثری، برنامه‌های توسعه‌ای خود را کلید زد. 
سایپا درماه‌های اخیر با اجرای پویش ملی بومی‌سازی قطعات، با کاهش وابستگی زنجیره تامین خود به‌شرکت‌های خارجی، افزایش سطح داخلی‌سازی محصولات را به‌شکل عملیاتی دنبال کرد. درهمین‌راستا، محوریت زنجیره تامین قطعات محصول جدید خود را روی توان قطعه‌سازان داخلی متمرکز کرده است و همان‌طور که گفته شد، 95 درصد درآمدهای گروه سایپا به‌چرخه تولید هدایت می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =