بازار خودرو

بازار خودرو طی ماه‌های گذشته روزهای پرنوسانی را پشت سر گذاشته و این روزها هم قیمت‌های هیجانی دامن‌گیر این بازار شده است؛ نمایشگاه‌داران خودرو نیز از وضع به‌وجودآمده ابراز نارضایتی می‌کنند و می‌گویند دلالان و واسطه‌های غیرنمایشگاهی تعیین‌کننده قیمت و عرضه خودرو در بازار شدند.

به گزارش «اخبار خودرو​»،بازار خودرو طی ماه‌های گذشته روزهای پرنوسانی را پشت سر گذاشته و این روزها هم قیمت‌های هیجانی دامن‌گیر این بازار شده است؛ نمایشگاه‌داران خودرو نیز از وضع به‌وجودآمده ابراز نارضایتی می‌کنند و می‌گویند دلالان و واسطه‌های غیرنمایشگاهی تعیین‌کننده قیمت و عرضه خودرو در بازار شدند. به گفته آن‌ها، قیمت‌های اعلامی در بازار خودرو واقعی نیست و هر فردی که خودرو بخرد، متضرر خواهد شد.
 یکی از نمایشگاه‌داران خودرو درباره وضعیت فروش خودرو پراید در بازار گفته است: «نمایشگاه‌داران تعداد محدودی خودرو پراید دارند که به مردم و متقاضیان می‌فروشند، اما افرادی که طی چند وقت اخیر با هدف کسب سود و دلالی وارد بازار خودرو شدند، خودرو پراید و به‌خصوص پراید ۱۳۱ را از چندماه پیش احتکار کردند تا قیمت‌ها را بالا ببرند. اما به‌زودی قیمت خودرو پایین می‌آید، به همین جهت اکنون زمان خرید نیست.» به‌رغم افزایش آتش‌فشانی قیمت انواع خودرو در بازار طی روز پنجشنبه گذشته، از صبح روز یکشنبه قیمت‌ها تا حدودی کاهشی شدند و این کاهش قیمت نیز از روز شنبه با خودرو پراید آغاز شد؛ حال باید دید آیا خودرویی که برخی آن‌ را تبدیل به آتش‌بیار معرکه افزایش قیمت در بازار کردند، می‌تواند در نقش آتش‌نشان هم ظاهر شود یا نه.
  حواشی توقف تولید پراید
درحالی‌که توقف تولید پراید در سال‌های گذشته به‌نوعی یک خواسته ملی شده بود و کسی نبود که پراید را دستاویز شماتت خودروسازان قرار ندهد، حالا که تولید این خودرو متوقف شده و قیمت آن حتی کمتر از سایر خودروها افزایش یافته، سایپا را به‌عنوان خودروساز مورد نقد قرار می‌دهند که چرا تولید این خودرو را متوقف کرده است. 
اما برخی نمایندگان مجلس پنج علت را در گرانی پراید تاثیرگذار می‌دانند. آن‌ها می‌گویند: «حضور دلالان، رشد نقدینگی، کاهش ارزش پول ملی، رشد نرخ تورم و تحریم عوامل اصلی افزایش قیمت پراید در بازار است.» 
محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: «مردم نباید به خاطر خرید خودرو، پول‌های خود را از بانک‌ها خارج و در این حوزه پرریسک سرمایه‌گذاری 
کنند.»
حمید گرمابی، دیگر عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز اظهار داشت: «برخی فکر می‌کنند با پایان یافتن تولید پراید، دیگر قادر نخواهند بود خودرو جایگزین با قیمت مناسب خریداری کنند و این عدم اطمینان از شرایط آینده موجب شده، سرمایه آن‌ها به سمت بازار خودرو سوق داده شود.» 
معصومه آقاپور علیشاهی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز بیان کرد: «افزایش سرعت عرضه خودرو در بازار و مدیریت اقتصادی جامعه توسط دولت طی ماه‌های آینده موجب خواهد شد تا خودرو نقش کالای سرمایه‌ای نداشته باشد و دلالان و سودجویان نتوانند به‌واسطه عدم توازن میان عرضه و تقاضا در بازار قدرت‌نمایی کنند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =