همان‌طور که تعداد خودروهای موجود در چین که مجهز به‌اینترنت و سنسورهای ارسال اطلاعات هستند افزایش می‌یابد، به‌نظر می‌رسد تاثیر زنجیره تامین روانکارها برتوقف رشد پرشتاب این فناوری بیشتر احساس می‌شود.

 به گزارش «اخبار خودرو»، همان‌طور که تعداد خودروهای موجود در چین که مجهز به‌اینترنت و سنسورهای ارسال اطلاعات هستند افزایش می‌یابد، به‌نظر می‌رسد تاثیر زنجیره تامین روانکارها برتوقف رشد پرشتاب این فناوری بیشتر احساس می‌شود.  «اینترنت خودروها» یا «اینترنت در خودروها» را می‌توان تغییردهنده روش اشتراک اطلاعات درباره روند نگهداری از خودرو دانست. شرکت تحقیقاتی «YCPSolidiance» که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مشاوره‌ای به‌حساب می‌آید، گزارش داده که درسال ۲۰۱۷ حدود ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه از خودروهای موجود درچین کاربر اینترنت خودروها یا به‌اختصار IoV بوده‌اند که باعث شده حداقل در این کشور استفاده از این فناوری تبدیل به‌یکی از بازارهای مهم شود و به‌همین خاطر این شرکت آینده حمل‌ونقل را درچین می‌بیند. همچنین می‌توان به‌نرخ حضور خودروهای IoV اشاره کرد که درسال ۲۰۱۷ برابر با ۸.۳ درصد بود و پیش‌بینی‌ می‌شود درسال جاری میلادی به ۲۲ درصد برسد. 
نیکلاس پچت «Nicholas Pechet» مدیریت موسسه «YCPSolidiance» دراین‌باره گفت: «اطلاعات مربوط به‌تعویض روغن از زمان ریختن نخستین‌روغن در کارتل خودرو و نخستین‌استارت درخط‌تولید جمع‌آوری می‌شود و تنها دراختیار نمایشگاه‌دارها یا فروشگاه‌های تامین قطعات مصرفی قرار خواهد گرفت. البته به‌طور قطع این خبر خوبی برای تولیدکنندگان خرد نخواهد بود؛ چراکه اطلاعات تعویض روغن به‌یکی از مهم‌ترین نکات درمورد معامله خودرو تبدیل شده و امکان تغییر روغن‌موتور به‌انواع دلخواه کمتر خواهد شد.» 
پچت ادامه داد: «سرویس‌های تجارت الکترونیک بزرگ چینی همچون jd که قدرت چانه‌زنی قابل ‌توجهی دارند، سعی می‌کنند حضورشان را دربازار وسایل‌نقلیه افزایش دهند.» اگرچه شرکت‌های بزرگ تولیدکننده روانکار می‌توانند از طریق همکاری با چنین‌سرویس‌هایی به‌موفقیت‌هایی برسند، اما کارگاه‌های مستقل نیاز به‌اتحاد درونی با یکدیگر و برعهده گرفتن تامین روغن مورد استفاده خودروها دارند. البته او درباره چالش‌هایی که می‌تواند استفاده از این سرویس‌ها را در آینده با مشکل مواجه کند، توضیح داد: «قرار است سیستم‌ Iov اطلاعات اخذ‌شده از سنسور را ارسال کند. به‌عنوان مثال وقتی تمام روغن‌موتور موجود در کارتل به‌انتها برسد، این سیستم کاربر را تشویق می‌کند که از نوع خاصی از روغن حمایت کند. همچنین باید امکان سفارش آنلاین را نیز درنظر گرفت. البته به‌عنوان گزینه دوم، امکان نمایش تعمیرگاه‌های نزدیک را هم می‌توان به‌این سیستم‌ها اضافه کرد تا زنجیره نگهداری از خودرو به‌شکل دقیق‌تری دنبال شود.» 
درنهایت او گفت: «خودروسازان نخستین‌دریافت‌کنندگان اطلاعات درمورد شرایط خودرو خواهند بود و البته می‌توانند تصمیم بگیرند که این اطلاعات را با چه‌مراکز دیگری به‌اشتراک بگذارند. هرچقدر که تعمیرگاه‌های خصوصی و فروشندگان افترمارکت بیشتری به‌جمع سیستم نگهداری در IoV بپیوندند، مشتری‌های بیشتری نیز به‌استفاده از آن علاقه‌مند خواهند شد. 
گزارش ما نشان می‌دهد بیش از ۷۰ درصد از خودروهای جدید درچین، روسیه، اروپای‌غربی و آمریکای‌شمالی به زیرساخت‌های اتصال به‌اینترنت مجهز هستند.» 
درکشورمان ایران نیز بسترهای اینترنت اشیا که امکان استفاده از آن‌ها در خیابان مهیا باشد، درحال انجام تست‌های میدانی دربرخی از مناطق تهران است؛ اما باتوجه به‌عدم ‌تعیین پروتکل‌های ارتباطی اینترنت اشیا، هنوز نمی‌توان درمورد زمان قطعی امکان استفاده از IoV سخن گفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =