خودروهای دوگانه‌سوز

هرچند تلاش‌های بسیاری در خصوص گازسوز کردن خودروهای حمل‌ونقل عمومی و خصوصی انجام گرفته است، اما با وجود حدود 22میلیون خودرو در کشور، هنوز سهم خودروهای گازسوز طبق آمارها کمتر از یک‌پنجم و حتی با استناد به بعضی آمارها تا یک‌ششم است.

به گزارش «اخبار خودرو»، افزایش نرخ بنزین در ماه اخیر توانست به‌صورت موقت باعث کاهش مصرف بنزین روزانه کشور از 85 میلیون لیتر در روز به کمتر از 68 میلیون لیتر شود. اما تا قبل از شیوع ویروس کرونا در ماه‌های پایانی سال گذشته، مصرف بنزین روزانه به حدود 75 میلیون لیتر رسید و این از روند افزایش طبیعی مصرف سوخت در کشور حکایت دارد. به‌طوری‌که افزایش قیمت سوخت تنها توانست در چند ماه موجب کاهش مصرف سوخت شود و شیب افزایش مصرف با زاویه ملایم دوباره روی نمودار بالا رفت. هرچند در فروردین‌ماه مصرف سوخت کشور به‌صورت روزانه به دلیل تعطیلی بسیاری از سازمان‌ها، دانشگاه‌ها و... بر اثر شیوع ویروس کرونا تا مرز 44 میلیون لیتر کاهش یافت، اما طبق آمارهای غیررسمی در خردادماه مصرف بنزین کشور به دلیل بازگشایی بسیاری از اماکن و آغاز فعالیت‌های مشاغل تا مرز 60 میلیون لیتر در روز رسیده است و پیش بینی می‌شود در تابستان به‌صورت میانگین مصرف بنزین دوباره تا مرز 75میلیون لیتر افزایش یابد. این آمار و ارقام در شرایطی است که کشور از نظر اقتصادی با بحران فروش نفت نیز دست‌وپنجه نرم می‌کند و پرداخت یارانه به سوخت خود یکی از چالش‌های دولت شده است.

   استفاده از منابع گاز در حوزه حمل‌ونقل
درحالی‌که ایران به‌عنوان دومین کشور دارنده منابع گازی در جهان شناخته می‌شود، آن‌طور که باید و شاید از منابع گاز خود در حوزه حمل‌ونقل استفاده نکرده است. هرچند تلاش‌های بسیاری در خصوص گازسوز کردن خودروهای حمل‌ونقل عمومی و خصوصی انجام گرفته است، اما با وجود حدود 22میلیون خودرو در کشور، هنوز سهم خودروهای گازسوز طبق آمارها کمتر از یک‌پنجم و حتی با استناد به بعضی آمارها تا یک‌ششم است. هرچند در ماه‌های اخیر طرح گازسوز کردن خودروهای شخصی به اجرا درآمده است و به این ترتیب پیش‌بینی می شود آمار خودروهای گازسوز استاندارد در کشور تا مرز 4میلیون دستگاه پیش برود. اما آن‌چه نباید از آن غافل شد، روند داخلی‌سازی قطعات سیستم‌های دوگانه سوز در داخل کشور است؛ مسیری که دستاوردهایی بیش از تصور خواهد داشت.
   استفاده از ظرفیت‌های داخلی خودروسازان
در شرایط فعلی که دولت با حمایت‌های خود طرح گازسوز کردن خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی را کلید زده است، به نظر می‌رسد استفاده از ظرفیت‌های داخلی خودروسازانی که تجربه فعالیت در حوزه CNG را دارند، می‌تواند در تسریع این روند آثار به‌سزایی داشته باشد. در این طرح قرار است بیش از یک‌میلیون و 470هزار خودرو حمل‌ونقل عمومی و تجاری دوگانه‌سوز شوند. به این ترتیب ما، تنها در مورد یک طرح صحبت نمی‌کنیم و در واقع در مورد یک بازار بزرگ در حوزه قطعه‌سازی، طراحی، تست و خدمات پس از فروش صحبت می‌کنیم که خود می‌تواند اشتغال‌زایی و تولید را رونق ببخشد. اگر نگاهی به اغلب قطعه‌سازان کشور بیندازید، خواهید دید بیش از 80 درصد آن‌ها توسط سرمایه گذاری بخش خصوصی فعالیت می کنند.

   توانمندی‌های خودروسازان خصوصی در حوزه CNG
نکته جالب توجه این است که اغلب دستاوردهای مهم تکنولوژیکی و پژوهشی نیز در این حوزه قطعات مربوط به بخش خصوصی است. از این رو، شاید امروز وقت آن شده باشد که دولت با نگاهی جدی‌تر به بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت‌های تولیدکنندگانی چون آمیکو به‌عنوان سازنده محصولی (پیکاپ آسنا) که در عین دوگانه‌سوز بودن استانداردهای 85 گانه را از TUV آلمان دریافت کرده است، باعث ایجاد بستری نو در صنعت کشور شود. 
البته نباید فراموش کرد جان گرفتن صنعت CNG در ایران، حتی می تواند با گسترش آن به بازارهای منطقه‌ای چون عراق، آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان، حتی روسیه و... ایران را به پایگاه اصلی تولید خودروهای دوگانه‌سوز تبدیل کند؛ امری که در صورت تحقق می‌تواند با صادرات محصولات و قطعات تولیدشده در ایران به همین بازارها، ارزآوری بالایی را برای کشور به همراه داشته باشد. به این ترتیب کشور با داشتن رتبه دوم در منابع گازی در جهان علاوه بر تامین نیازهای خود و کاهش مصرف سوخت که در ادامه به کاهش آلایندگی هوا ختم می‌شود، می‌تواند بازارهای منطقه ای را نیز در دست بگیرد و در صورت رسیدن به سطوح تکنولوژیکی بالا در این بخش، بدون شک درهای بازارهای جدید نیز به روی این صنعت برای تولیدکنندگان ایران باز خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =