کد خبر: 230139
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
فولکس‌واگن

سث مه‌یر، مدیر مجموعه اوراق بهادار درموسسه «جینوس هندرسون» که گزارشی را درخصوص شاخص بدهی‌های شرکت‌های بزرگ منتشر کرده، در این‌باره گفته است: «کووید-19 همه‌چیز را تغییر داده است و موفقیت تنها با ‌حفظ سرمایه و ساختن یک صورت‌وضعیت مالی تقویت‌شده حاصل می‌شود.» 

به گزارش «اخبار خودرو»،براساس گزارشی که در روزهای اخیر منتشر شده، بحران به‌وجودآمده به‌واسطه شیوع ویروس کرونا، یک‌تریلیون  بدهی جدید روی دست شرکت‌های مختلف درسراسر جهان گذاشته و با توجه به‌ادامه این بحران و تلاش شرکت‌ها برای بیرون کشیدن خود از این ورطه انتظار می‌رود میزان این بدهی حتی بالاتر هم برود. 
افزایش غیرمنتظره میزان بدهی شرکت‌ها به‌افزایش 12 درصدی مجموع بدهی‌ها منجر شده و این میزان را تا 9.3 تریلیون‌دلار افزایش داده و به‌این ترتیب شرکت‌ها طی سال‌های پیش‌رو برای تسویه بدهی‌شان که در حد بدهی‌ کشورهای درحال توسعه است، باید به‌شدت تلاش کنند. سال گذشته نیز ادغام‌ها و مشارکت‌های مختلف میان شرکت‌های بزرگ و همچنین اخذ وام از بانک‌ها به‌منظور بازپرداخت سود سهام سرمایه‌گذاران به‌افزایش 8 درصدی بدهی‌ها دامن زد. اما صعود ناگهانی بدهی‌ها درسال جاری دلیلی غیر از ضربه وحشتناک ویروس کرونا به‌سودآوری کمپانی‌های بزرگ بین‌المللی ندارد. 

  سایه کرونا
سث مه‌یر، مدیر مجموعه اوراق بهادار درموسسه «جینوس هندرسون» که گزارشی را درخصوص شاخص بدهی‌های شرکت‌های بزرگ منتشر کرده، در این‌باره گفته است: «کووید-19 همه‌چیز را تغییر داده است و موفقیت تنها با ‌حفظ سرمایه و ساختن یک صورت‌وضعیت مالی تقویت‌شده حاصل می‌شود.» 
کمپانی‌ها بین ماه‌های ژانویه و می از بازار اوراق قرضه 384 میلیارددلار بهره‌برداری کرده‌اند و برآورد مه‌یر نیز این است که در هفته‌های اخیر رکورد جدیدی درخصوص بدهی‌های مربوط به‌بیمه شرکت‌ها رقم بخورد. در ماه مارس بازارهای وام برای تمام شرکت‌ها به‌جز قابل‌ اطمینان‌ترین نام‌ها درصنایع مختلف تعطیل شد؛ اما اخیرا با آغاز برنامه‌های کمکی از سوی بانک‌هایی مانند یو‌اس‌فدرال‌ریزرو، بانک‌مرکزی اروپا و بانک ژاپن مجددا برنامه وام‌دهی به‌شرکت‌ها از سر گرفته شده است. کمپانی‌هایی که درشاخص جدید بدهی‌ها قرار گرفته‌اند، همین حالا 40 درصد بیشتر از سال 2014 بدهی دارند و رشد بدهی‌ها به‌وضوح به از دور خارج شدن رشد سودآوری منجر شده است. 
سود پیش از کسر مالیات برای این گروه از شرکت‌ها (که شامل 900 نام تجاری مختلف می‌شود) درمجموع رشدی معادل 9.1 درصد داشته که به‌رقم 2.3 تریلیون‌دلار می‌رسد. تقریبا نیمی از میزان بدهی جهانی (دقیقا 3.9 تریلیون‌دلار از مجموع بدهی‌ها) مربوط به‌کمپانی‌های آمریکایی می‌شود و این بالاترین میزان افزایش بدهی در پنج‌سال گذشته بوده است. 
آلمان با سهم 726 میلیارددلاری از مجموع بدهی‌ها، در رده دوم بزرگ‌ترین کشورهای بدهکار قرار گرفته است. این کشور همچنین مقر اصلی شرکتی است که بالاترین میزان بدهی‌ها را در جهان دارد؛ یعنی فولکس‌واگن که با 192 میلیارددلار بـــدهی (یعنی چیزی معادل بدهی کشورهایی مانند آفریقای‌جنوبی یا مجارستان) نام خود را در رتبه نخست شاخص شرکت‌های بدهکار جهان قرار داده است. 
  افت فروش در چین
اما این تنها مشکل پیش ‌روی فولکس‌واگن نیست و در روزهای اخیر این شرکت اعلام کرد انتظار دارد فروش‌اش درسال جاری کمتر از میزان پیش‌بینی‌شده باشد. برآوردها حاکی از آن است که به‌لطف مدل‌های شاسی‌بلند و البته مدل‌های لوکس‌تر گروه خودروسازی فولکس‌واگن، افت فروش این شرکت در بزرگ‌ترین بازار جهانی خودرو تک‌رقمی باشد. 
فولکس‌واگن در شش‌ماهه نخست سال جاری موفق به‌فروش 1.59 میلیون‌دستگاه خودرو درچین شد که این میزان 17 درصد کمتر از 1.92 میلیون‌دستگاه خودرو فروخته‌شده در همین‌ دوره درسال گذشته بوده است. فولکس‌واگن سال گذشته درمجموع 4.23 میلیون‌دستگاه خودرو در این کشور به‌فروش رساند که بزرگ‌ترین بازار خارجی‌اش به‌شمار می‌رود. 
درفاصله ماه‌های ژانویه تا ژوئن مجموع فروش خودرو درچین 17 درصد کاهش یافته و انجمن خودروسازان چین افت 10 تا 20 درصدی را برای بازار خودرو در این کشور پیش‌بینی کرده است. استفان ولنشتاین، مدیرعامل فولکس‌واگن درچین پیش‌بینی کرده فروش این خودروساز آلمانی در نیمه دوم سال میلادی جاری هم‌تراز با فروش شش‌ماهه دوم سال قبل باشد؛ هرچند بعید نیست موج دوم همه‌گیری کرونا این حدس و گمان‌ها را خدشه‌دار کند. 
فولکس‌واگن انتظار دارد فروش خودرو‌های با سوخت جایگزین از جمله خودروهای تمام‌برقی، پلاگین-هیبرید و پیل سوختی درسال جاری در چین به یک‌میلیون‌دستگاه برسد. این خودروساز آلمانی با داشتن شراکت تجاری با خودروسازان چینی (سایک، فاو و آنهوای جیانهوآی) و توسعه پلت‌فرم الکتریکی MEB خود امیدوار است رقم قابل توجهی از این میزان فروش به‌تولیدات خودش مربوط باشد. 
به‌رغم همه این تلاش‌ها مشخص است که میزان بالای بدهی فولکس‌واگن با چنین تلاش‌هایی نمی‌تواند در مدت کوتاه برطرف شود و این خودروساز آلمانی برای پشت سر گذاشتن این بحران مجـــــبور به‌نوآوری‌ و تقلای بیشتر برای به‌دست آوردن سهم بازار دربازارهای بزرگ جهانی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =