تولید خودرو

قیمت مواد اولیه روند افزایشی خود را طی یکی دو سال اخیر و با افزایش قیمت ارز ادامه داد، تا جایی که صحبت از رشد چند ده درصدی آن‌ها به میان آمد؛ موضوعی که سبب افزایش هزینه تمام‌شده بسیاری از واحدهای تولیدی شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،قیمت مواد اولیه روند افزایشی خود را طی یکی دو سال اخیر و با افزایش قیمت ارز ادامه داد، تا جایی که صحبت از رشد چند ده درصدی آن‌ها به میان آمد؛ موضوعی که سبب افزایش هزینه تمام‌شده بسیاری از واحدهای تولیدی شد. فرقی نمی‌کند موضوع تولید، قطعه خودرو باشد یا یک کولر آبی؛ قیمت مواد اولیه ازجمله ورق فولادی، مس، آلومینیوم و مواد پلیمری رشد فزاینده‌ای داشته و هزینه تمام‌شده شرکت‌ها را افزایش داده است. این موضوع به اعتقاد کارشناسان، روی کیفیت محصول نهایی تاثیرگذار خواهد بود و درنهایت این مشتری است که زیان اصلی را از افزایش قیمت مواد اولیه می‌بینید. چراکه هم محصول را گران‌تر خرید می‌کند و هم نمی‌تواند انتظار بهبود کیفی محصول را داشته باشد، موضوعی که کمیسیون صنایع مجلس به‌صورت جدی پیگیر آن است و قرار است نشست‌هایی نیز در خصوص کیفیت و قیمت با دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا برگزار کند.

   همکاری کمیسیون صنایع مجلس با خودروسازان
در همین زمینه روح‌الله عباسپور، عضو کمیسیون صنایع مجلس به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «مجلس پیگیر وضعیت تولید خودرو در کشور است و در رابطه با بحث قیمت و کیفیت خودرو کمیته‌هایی تخصصی تشکیل شده است.» 
وی با اشاره به همکاری کمیسیون صنایع با خودروسازان و برگزاری نشست با ایران‌خودرو و سایپا اظهار می‌کند: «در این خصوص، روز سه‌شنبه قرار است با ایران‌خودرویی‌ها جلسه‌ای برگزار شود و ضمن بازدید از این شرکت، در رابطه با بحث کیفیت و قیمت خودروها نیز رایزنی شود.» 
این عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان این‌که مجلس به دنبال آنالیز قیمتی خودروها است، تاکید می‌کند:‌ «به‌دنبال این هستیم که عوامل افزایش قیمت و مولفه‌های ارتقای کیفیت را شناسایی کرده و در این زمینه اقدام کنیم.»

   قیمت و کیفیت خودرو
طی هفته‌های اخیر قیمت کارخانه‌ای خودرو تا 30 درصد افزایش پیدا کرد؛ اما این میزان افزایش هم مورد اعتراض خودروسازان بوده و آن‌ها معتقدند قیمت مواد اولیه و هزینه‌های تولید و همچنین نرخ تورم و قیمت ارز بیش از 30 درصد رشد داشته است. ادامه این شرایط نه‌تنها سودی نصیب خودروسازان نمی‌کند، بلکه باز هم زیان بیشتری برای آن‌ها به دنبال خواهد داشت. عباسپور با بیان این‌که مجلس به دنبال ساماندهی بازار خودرو است، تصریح می‌کند: «در نشستی که قرار است با خودروسازان برگزار کنیم، در این خصوص بحث خواهیم داشت. خودروسازان معتقدند فروش خودرو درحال‌حاضر سودی برای آن‌ها ندارد و زیان تولید می‌کند.» وی می‌افزاید: «اصل نشست ما با خودروسازان درخصوص محور قیمت و کیفیت خودرو است. همچنین مباحثی مانند تعامل و همکاری شرکت‌های بزرگ خودروسازی با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز جزو محور مذاکرات خواهد بود.»
   مشکلات زنجیره مالی خودروسازان
وی با تاکید بر این‌که ما زنجیره مالی خودروسازان را معیوب می‌بینیم، می‌افزاید: «خودروسازان هم دلایل خاص خود را برای این شرایط اعلام کرده‌اند. آن‌ها اعلام می‌کنند بخشی از مواد اولیه شامل ورق‌های فولادی، مس، آلومینیوم و مواد پلیمری که در داخل تولید می‌شود، با افزایش قیمت روبه‌رو بوده است. خودروسازان نیز معتقدند مواد اولیه داخلی را با قیمت مناسبی خریداری نمی‌کنند.» این عضو کمیسیون صنایع با اشاره به دلایل دیگر خودروسازان برای افزایش قمیت اظهار می‌کند: «مورد دیگری که خودروسازان درخصوص افزایش هزینه‌های تولید ذکر می‌کنند، بحث افزایش حقوق کارگران و سایرین است؛ استدلال خودروسازان این است که این‌ها شرایط تولید را برای خودروسازان سخت کرده و این موارد روی افزایش قیمت خودرو تاثیرگذار بوده است.»

   قیمت مواد اولیه داخلی منطقی نیست
عباسپور در پاسخ به این پرسش که مجلس قرار است چه اقداماتی در این خصوص انجام دهد و آیا بحث عرضه مواد اولیه با قیمت ثابت به تولیدکنندگان در دستور کار قرار دارد یا خیر، می‌گوید: «مجلس در این خصوص تصمیم به ورود دارد و قرار است بررسی‌هایی در این زمینه انجام شود. اما در خصوص عرضه مواد اولیه باید بگویم که متاسفانه شرایط بازار به‌گونه‌ای است که هیچ‌چیزی ثابت نیست و باید بررسی دقیقی در این رابطه انجام شود. وی می‌افزاید: «اما بعضی وقت‌ها افزایش قیمت مواد اولیه که تاثیر روی قیمت خودرو دارد مناسب و منطقی نیست؛ یعنی قیمت خریدی که خودروسازان و قطعه‌سازان از فولاد مبارکه و سایر شرکت‌ها مانند تولیدکنندگان آلومینیوم دارند، منطقی نیست.» این عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان این‌که به نظر من افزایش قیمتی که فولاد مبارکه در این شرایط اعمال کرده، اصلا منطقی نیست، اظهار می‌کند: «در این شرایط که خودروسازان با تحریم مواجه هستند، شرکت‌ها با خودروسازان و قطعه‌سازان خوب برخورد نمی‌کنند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =