چراغ خودرو

چراغ‌های داخلی تولیدشده توسط برخی تولیدکنندگان این محصول برای خطوط تولید خودروسازان با آنچه برای فروش در بازار قطعات تولید می‌شود، کیفیتی متفاوت دارد.

به گزارش «اخبار خودرو»،چراغ‌های داخلی تولیدشده توسط برخی تولیدکنندگان این محصول برای خطوط تولید خودروسازان با آنچه برای فروش در بازار قطعات تولید می‌شود، کیفیتی متفاوت دارد. این دوگانگی در تولید باعث شده کیفیت چراغی که روی خودروهای صفرکیلومتر بسته می‌شود با آنچه در بازارمی‌توان یافت متفاوت باشد. به‌گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» بخشی از صنعت‌قطعه‌ در کشورمان درگیر تولید محصول برای تامین خودروسازان است و کمتر به‌فکر تزریق کالای باکیفیت به‌بازار یا همان افترمارکت می‌افتد. اما برخی قطعه‌سازان علاوه‌بر تامین خطوط خودروسازان، نیاز بازار بزرگ لوازم‌یدکی را نیز ‌تامین می‌کنند. موردی که درمیان تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان چراغ خودرو مصداق‌های زیادی دارد و هستند  شرکت‌های چراغ‌سازی که علاوه‌بر تامین نیاز خودروسازان  نیاز بازار را نیز پاسخگو هستند. در این بین کیفیت برخی چراغ‌ها چه‌برای خطوط و چه‌برای افترمارکت یکسان است؛ اما تولیدکنندگانی هم وجود دارند که هم  دارای دو خط جداگانه هستند و نیاز بازار لوازم یدکی را با تولیدات بی‌کیفیت تامین می‌کنند. آن‌طور که منابع آگاه به روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گویند، یکی از تولیدکنندگان چراغ خودرو در حوالی تهران به‌منظور تولید چراغ برخی خودروهای پرتیراژ دارای دو خط جداگانه است و آنچه از خطوط تولید این کارخانه در ‌بازار قطعه‌فروشان توزیع و عرضه می‌شود، کیفیتی بسیار پایین‌تر از کالایی دارد که این چراغ‌ساز برای خط تولید خودروساز تولید می‌کند که نتیجه آن، کدر شدن چراغ بعد از مدتی کارکرد، پر شدن چراغ از آب هنگام بارندگی‌ها و همچنین آتش گرفتن و سوختن سیم‌های چراغ است! البته نباید از این نکته نیز غافل شد که برخی ارتباطات بین برخی تولیدکنندگان چراغ خودرو با بخش تامین قطعات خودروسازان باعث شده این قطعه‌سازان حتی برای خط‌تولید خودروساز نیز کم بگذارند و همان چراغ‌های کم‌کیفیت را با ایجاد برخی ارتباط‌ها وارد خطوط تولید خودروسازان کنند. نکته مهمی که توجه بیشتر مدیران خودروسازی را به‌نحوه خرید و کیفیت قطعات واردشده به‌خطوط تولید می‌طلبد.
درهمین‌زمینه یک کارشناس صنعت‌خودرو با بیان اینکه درتولید چراغ برای بازار خدمات پس از فروش از مواداولیه نامرغوب استفاده می‌شود، به‌روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «برخی شرکت‌ها تنها از یک کد برای تولید بهره می‌گیرند. به‌عنوان مثال برای خرید دسته‌سیم، تنها یک سطح کیفی را مدنظر قرار می‌دهند. یعنی هم برای خطوط و هم برای افترمارکت از دسته‌سیمی با کیفیت یکسان استفاده می‌کنند.» این کارشناس همچنین اظهار می‌کند: «اما برخی شرکت‌ها از دو یا چند سطح کیفی برای خطوط خودروسازان و افترمارکت استفاده می‌کنند؛ یعنی حتی برای افترمارکت هم ممکن است از سطوح کیفی متفاوت استفاده کنند.»
وی می‌افزاید: «این رویکرد دوگانه به‌افترمارکت و خطوط در قطعات الکتریکی، ال‌ای‌دی و مواداولیه به‌کاررفته درتولید بخش‌های مختلف چراغ خودرو به‌چشم می‌خورد و متاسفانه شناسایی و ردیابی این کار درسیستم مشکلات خاص خود را دارد؛ اما برای برخی تولیدکنندگان که به‌کیفیت توجه چندانی ندارند، این موضوع به‌صرفه است.»
بررسی بازار چراغ خودرو نشان می‌دهد طی هفته‌های اخیر قیمت انواع چراغ افزایشی حداقل 10 درصدی داشته است. دراین شرایط تولید محصول بی‌کیفیت و با قیمتی بالا تنها مشتری را با چالش جدی مواجه می‌کند و به‌نظر می‌رسد این موضوع حضور پررنگ تر وزارت صمت و سازمان استاندارد را درخطوط تولید برخی چراغ‌سازان طلب می‌کند تا با حذف این دوگانگی درتولید محصول،‌ آسیب جانی و مالی به‌مصرف‌کنندگانی که قرار است محصول مورد نیازشان را از بازار خریداری کنند، وارد نشود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =