مجمع عمومی

مجمع عمومی عادی سالیانه فوق‌ العاده منتهی به اسفند 98 شرکت سایپا در حالی برگزار شد که این شرکت توانسته است با اصلاح ساختارهای مالی زیان خود را به شکل قابل توجهی کاهش دهد.

 به گزارش «اخبار خودرو»،مجمع عمومی عادی سالیانه فوق‌العاده منتهی به اسفند 98 شرکت سایپا در حالی برگزار شد که این شرکت توانسته است با اصلاح ساختارهای مالی زیان خود را به شکل قابل توجهی کاهش دهد. به گزارش روزنامه «دنیای خودرو»، در پایان سال مالی منتهی به اسفند 98، سایپایی‌ها هرچند 129 ریال به ازای هر سهم زیان کردند، اما بررسی صورت‌های مالی شرکت نشان از کاهش چشمگیر زیان سایپایی‌ها دارد.

   رشد42 درصدی فروش طی 4 ماه از سال 99
در مجمع شرکت سایپا که با حضور ۷۵.۳۱ درصد سهامداران برگزار شد، رشد مبلغ فروش محصولات سایپا در چهار ماه سپری‌شده از سال ۹۹ در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل ۴۲ درصد رشد داشته اعلام شد. «خساپا» همچنین در صورت‌های مالی سه‌ماهه نیز حقوق مالکانه ۱۰هزار میلیارد تومانی را به ثبت رسانده است. این شرکت در سه‌ماهه نخست سال قبل به زیان 794میلیاردی رسیده بود که در سه‌ماهه ابتدایی سال جاری با کاهش 48 درصدی به 411میلیارد تومان رسیده است.

   تبدیل زیان 261میلیاردی به سود عملیاتی 29 میلیارد تومانی
«خساپا» توانسته است در سه ماه نخست سال 99 به سود عملیاتی 29میلیارد تومانی برسد. این سود عملیاتی در مدت‌زمان مشابه سال گذشته، «زیان» 261 میلیارد تومانی بوده است.  طی دوره 12ماهه منتهی به پایان اسفند 98  شرکت در مجموع 25 هزار و 168 میلیارد ریال زیان تولید کرده است. همچنین زیان انباشته شرکت نیز به 67 هزار و 235 میلیارد ریال رسیده است.

   کاهش چشمگیر معوقات بانکی در سال 98
در این مجمع، سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اظهار کرد: «حدود 7هزار و 423 میلیاردی که در سال 97 معوق بود یا سررسید شده بود، در سال 98 به 329میلیارد تومان کاهش پیدا کرد.» وی با بیان این‌که در مقطعی که من در سایپا منصوب شده بودم، هیچ‌کدام از بانک‌ها با ما همکاری نمی‌کردند، افزود: «با هر کدام از بانک‌ها که مذاکره می‌کردیم، زیر بار این‌که دوباره با سایپا همکاری کنند، نمی‌رفتند. کمتر از یک سال طول کشید تا دوباره بانک‌ها آمادگی خود را برای همکاری با سایپا اعلام کردند. طی روزهای اخیر مذاکراتی با یکی از بانک‌های بزرگ که در گذشته مشکلاتی با آن‌ها داشتیم انجام و مشکلات برطرف 
شد.»
   کاهش بدهی ارزی به بانک‌ها به 42میلیارد تومان
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر این‌که همکاری دوباره بانک‌ها با سایپا ناشی از عملیاتی بود که در سال 98 محقق شد، اظهار کرد: «وضعیت بدهی بانکی ما به لحاظ ارزی و آن‌هایی که معوق و سررسید شده بود نیز از بیش از 2هزار میلیارد تومان به 42 میلیارد و 800 میلیون تومان کاهش پیدا کرد. ضمن این‌که چک‌هایی که معوق و سررسید شده بود، از 1351 میلیارد تومان به 86 میلیارد تومان در انتهای سال 98 کاهش پیدا کرد.»

   کاهش نرخ بهره موثر سایپا به 19 درصد
وی با اشاره به اقدامات گروه مالی سایپا گفت: «با اقدامات گروه مالی، نرخ موثر بهره شرکت که 27.1 درصد بود، به 19.2 درصد کاهش پیدا کرد. نتیجه این اقدام، کاهش 490میلیارد تومانی هزینه‌های شرکت بود. همچنین مالیات نیز از بیش از 600میلیارد تومان به کمتر از 130میلیارد تومان رسید.»

   واگذاری 1100 میلیارد تومان اموال و دارایی‌های مازاد چهار ماه
سلیمانی در ادامه با اشاره به دارایی‌ها و املاک مازاد در گروه خودروسازی سایپا نیز اظهار کرد: «سال گذشته توانستیم حدود 468میلیارد تومان از دارایی‌های مازاد را واگذار کنیم و نسبت به سال 97 این مقدار تقریبا 2 برابر شد. در چهارماهه ابتدایی سال نیز موفق شدیم بخش اعظم 1100میلیارد تومان از دارایی‌های مازاد را به فروش برسانیم و از این منابع در راستای افزایش تولیدمان استفاده کنیم. همچنین با توجه به برنامه واگذاری 1100میلیاردی که به وزارت صمت تعهد داده‌ بودیم، خوشبختانه طی این چهار ماه به این میزان تعهد دست پیدا کردیم و مجموع فروش دارایی‌هایمان در سال‌های 97 و 98 بیش از 711میلیارد تومان بود.»

   خروج شرکت‌های زیرمجموعه از زیان‌دهی
موضوع اصلاح ساختار شرکت مورد دیگری بوده است که مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به آن اشاره کرد و افزود: «سال گذشته شرکت مادر از ماده 141 قانون تجارت خارج شد. همچنین سه شرکت زیرمجموعه ما نیز از زیان‌دهی خارج شد. پنج شرکت‌مان نیز تثبیت شدند و 17 شرکت نیز با افزایش سودآوری مواجه بودند.»

   افزایش 15هزارمیلیارد تومانی سرمایه شرکت
وی اظهار کرد: «در مجموع با اقداماتی که در بعد مالی انجام شد، سرمایه شرکت از 4هزار میلیارد تومان به 19هزار و 500 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. با تجدید ارزیابی دارایی‌ها عملا از ماده 141 خارج شدیم. ان‌شاءالله امسال بتوانیم با اصلاح روندی که در بحث قیمت‌ها و کنترل هزینه‌ها داریم، دیگر مشمول ماده 141 نشویم و این روند را ادامه دهیم.»

   واگذاری دو شرکتی که در راستای فعالیت‌های سایپا نبودند
سلیمانی با بیان این‌که شرکت‌های پارس‌خودرو، سازه‌گستر و قالب‌های بزرگ صنعتی ما نیز از ماده 141 خارج شدند، تاکید کرد: «درمجموع 4 شرکت از این ماده خارج شدند. همچنین برخی شرکت‌های زیرمجموعه ما مانند فنرسازی زر، قالب‌های بزرگ صنعتی، مگاموتور و سایپا آذین افزایش سرمایه‌ داشته‌اند. ضمن این‌که گروه خودروسازی سایپا دو شرکت را که در راستای فعالیت‌هایش نبود، به‌طور کامل واگذار کرد.»

   خبر خوش خروج زیان‌ده‌ترین محصول سایپا
وی همچنین با اعلام این‌که یک خبر خوش بحث توقف تولید پراید است، تاکید کرد: «البته خوش بودن این خبر نه از باب توقف تولید این خودرو است، بلکه از این نظر که ما بیشترین زیان را از تولید پراید متحمل می‌شدیم؛ بیشترین زیان مربوط به گروه ایکس‌100 بود که توقف آن باعث می‌شود که زیانی از این بابت نداشته باشیم.» 
سلیمانی همچنین درخصوص افزایش سرمایه شرکت نیز گفت: «این برنامه متصور است که افزایش سرمایه‌ای از محل آورده سرمایه‌گذاران داشته باشیم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =