بورس

در دادوستدهای روز گذشته بازار سهام، باز هم نمادهای خودروساز روند نزولی را طی کردند، اما این بار کاهش قیمت با صف‌های میلیاردی فروش همراه بود، به‌طوری‌که ایران‌خودرو با کاهش قیمت 5 درصدی و صف فروش 2میلیارد سهمی روبه‌رو بود.

به گزارش «اخبار خودرو»،در دادوستدهای روز گذشته بازار سهام، باز هم نمادهای خودروساز روند نزولی را طی کردند، اما این بار کاهش قیمت با صف‌های میلیاردی فروش همراه بود، به‌طوری‌که ایران‌خودرو با کاهش قیمت 5 درصدی و صف فروش 2میلیارد سهمی روبه‌رو بود. سایپا نیز با کاهش قیمت 4.8 درصدی و صف فروش 1.8میلیارد سهمی مواجه شد. این درحالی است که روز گذشته نمادهای گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، پارس‌خودرو، نیرومحرکه، قطعات اتومبیل ایران، سرمایه‌گذاری رنا، کرمان‌خودرو، صنایع ریخته‌گری ایران، آهنگری تراکتورسازی ایران، رادیاتور ایران، سایپادیزل، الکتریک‌خودرو شرق، چرخشگر و ایرکا پارت صنعت منفی شدند و در مقابل نمادهای نیرومحرکه، سرمایه‌گذاری رنا، کرمان‌خودرو، کمک‌فنر ایندامین و تولید محور خودرو مثبت شدند. همچنین روز گذشته در گروه خودرویی طی 147هزار نوبت معاملاتی، 618میلیون سهم به ارزش 1093میلیارد تومان مورد دادوستد قرا گرفت و ارزش کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات روز دوشنبه بالغ بر 475هزار میلیارد تومان شد.

   روز عجیب بورس!
شاخص‌کل بورس دیروز با کاهش بیش از 13هزار واحدی در تراز 2میلیون و 65هزار واحدی قرار گرفت. در مورد علت ریزش روز گذشته شاخص‌کل و تشکیل صف فروش میلیاردی برای خودروسازان باید گفت، علت این موضوع تغییر در نوع عرضه دومین صندوق ETF دولتی و به‌نوعی توقف آن است. بعد از این‌که صندوق بانکی و بیمه‌ای عرضه شد، قرار بود دو صندوق دیگر که یکی شامل صنایع فلزی و خودرویی و دیگری شامل چهار شرکت پالایشی است، عرضه شود. بر این اساس، طی روزهای گذشته اعلام شد چهار شرکت پالایش نفت تبریز، بندرعباس، اصفهان و تهران در دومین ETF دولتی طی شهریورماه عرضه عمومی خواهند شد. اما روز گذشته سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد سهام این چهار پالایشگاه به دلیل مخالفت وزارت نفت، به‌صورت بلوکی مزایده خواهند شد. در ادامه اما وزارت نفت این خبر را تکذیب و اعلام کرد وزیر اقتصاد خواهان عرضه بلوکی این سهام‌هاست. درمجموع این تکذیب‌ها باعث شد که بورس دیروز، روز عجیبی را سپری کند. از سوی دیگر، ایجاد جو روانی منفی در نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز از جمله ایران‌خودرو و سایپا موجب شد بسیاری از سهامداران در این نمادها فروشنده شوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =