بازار خودرو

طی دوماه اخیر تغییر خاصی در قیمت انواع خودروها نداشته‌ایم و درحال حاضر رکود بر بازار حاکم است. البته باید منتظر ماند و دید که آیا تغییری در بازار رخ خواهد داد یا خیر.

  به گزارش «اخبار خودرو»،بازار خودرو طی ماه‌های گذشته به‌واسطه برخی مسائل و مشکلات با افزایش قیمت مواجه شده است. دراین زمینه برخی، خودروسازان را و برخی دیگر افزایش حضور واسطه‌ها و سرمایه‌های سرگردان دربازار را مقصر اصلی التهاب بازار خودرو می‌دانند. البته بحث تحریم‌ها و مشکلات تامین قطعه و ناقص بودن قطعات نیز مزید بر علت شده تا تولید کاهش یابد و در پی آن قیمت خودرو افزایش پیدا کند. درهمین‌زمینه با علی‌رضا قربانی‌نژاد، فعال و کارشناس بازار خودرو به‌گفت‌وگو پرداختیم.

آیا بازار خودروهای داخلی به‌ثبات رسیده است؟ 
طی دوماه اخیر تغییر خاصی در قیمت انواع خودروها نداشته‌ایم و درحال حاضر رکود بر بازار حاکم است. البته باید منتظر ماند و دید که آیا تغییری در بازار رخ خواهد داد یا خیر.

 وضعیت قیمت خودرو در روزهای گذشته به‌چه شکل بوده و آیا قیمت‌ها کاهش یافته است؟
طی هفته گذشته شاهد کاهش بسیار جزئی قیمت خودروهای داخلی بودیم؛ به‌عنوان مثال خودرویی که پیش از این تا 10 میلیون‌تومان افزایش قیمت داشت، تنها یک‌میلیون تومان کاهش یافت. بنابراین نمی‌توان گفت که خودرو ارزان شده است. درخصوص خودروهای داخلی نیز باید بگویم به‌محض اینکه خودروسازان محصول را به‌بازار عرضه کنند، قیمت آن کاهش خواهد یافت. طی هفته گذشته شاهد کاهش اندک قیمت انواع خودروهای وارداتی بودیم؛ به‌این صورت که خودرویی که 200 میلیون‌تومان گران شده بود، 20 میلیون‌تومان ارزان شد. البته پیش‌بینی می‌شود در این بازار راکد، شاهد کاهش قیمت بیشتری باشیم.

نظر شما درخصوص فعالیت برخی واسطه‌ها و سودجویان که قیمت‌ها را به‌شکل فزاینده‌ای افزایش داده‌اند چیست؟
سفته‌بازی بهانه‌ای برای سرپوش گذاشتن بر عدم‌عرضه خودرو به‌بازار بوده و درحال حاضر مشکل اصلی بازار خودرو، عرضه اندک محصول است و چنانچه خودرو به‌اندازه کافی به‌بازار تزریق شود، بازار اشباع خواهد شد و به‌آرامش می‌رسد؛ اما درصورتی که عرضه خودرو به‌اندازه کافی نباشد، وضع بازار به‌مراتب از این نیز بدتر خواهد شد.

نویسنده:علی رضا قربانی نژاد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =