کارمانیاEK1

شرکت خودروسازی کارمانیا که از ماه‌ها پیش در سکوت کامل خبری و اتخاذ سیاست چراغ خاموش، فعالیت‌های خود را دنبال می‌کرد، سرانجام روز گذشته محصول جدید خود با نام «کارمانیا EK1» را به‌صورت رسمی برای رسانه‌های تخصصی حوزه خودرو معرفی کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»، شرکت خودروسازی کارمانیا که از ماه‌ها پیش در سکوت کامل خبری و اتخاذ سیاست چراغ خاموش، فعالیت‌های خود را دنبال می‌کرد، سرانجام روز گذشته محصول جدید خود با نام «کارمانیا EK1» را به‌صورت رسمی برای رسانه‌های تخصصی حوزه خودرو معرفی کرد. این محصول که به‌عنوان نخستین خودرو تمام‌برقی کشور شناخته می‌شود، در کلاس سدان‌های رده C یا Bپلاس جا می‌گیرد.


شرکت خودروسازی کارمانیا با شناخت صحیح نسبت به نیاز امروز بازار خودرو کشور، اقدام به‌عرضه محصولی باکیفیت، پاک و کم‌استهلاک به‌نام خودرو تمام‌برقی EK1 کرده است تا نیاز بخش عظیمی از خریداران خودروهای شهری را برآورده کند. این خودرو پاک با اتکا به پیشرانه الکتریکی خود نه‌تنها موجب صرفه‌جویی جدی در زمینه هزینه‌های حمل‌ونقل یک خانواده خواهد شد، بلکه با ویژگی‌های بارزش انتظارات خریداران از یک محصول باکیفیت و برخوردار از تکنولوژی روز را تامین خواهد کرد.

  خودروهای برقی در ایران و چشم‌انداز خودروسازی کارمانیا
اگرچه در زمینه واردات خودروهای برقی، کشور ما نیز گام‌های کوتاه و بلندی برداشته  است و حتی درخصوص ساخت این خودروها نیز اقداماتی انجام داده اما باید پذیرفت ایران در حوزه خودروهای الکتریکی از شرایط جهانی فاصله چشمگیری دارد و راهی طولانی برای گسترش این خودروها پیش روی ماست. برخی خودروهای برقی ایرانی هنوز در مرحله طرح باقی ‌مانده‌اند و به تولید انبوه نرسیدند و گروهی دیگر در تعداد محدود تولید شده‌اند.
برنامه استراتژیک شرکت خودروسازی کارمانیا هم‌زمان با تولید انبوه نخستین خودرو تمام‌برقی در ایران، راه‌اندازی شبکه ملی شارژ سریع خودروهای الکتریکی است. این شبکه ملی نه‌تنها موجب برطرف کردن محدودیت تردد خودروهای الکتریکی در پیمایش‌های طولانی خواهد شد، بلکه بازار این خودروهای پاک را نیز در کشور گسترش خواهد داد.


شرکت خودروسازی کارمانیا به‌عنوان نخستین خودروساز کشور با ورود به بازار خودروهای الکتریکی، گامی عظیم در جهت کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، سلامت اجتماعی و هزینه سربار حمل‌ونقل یک خانواده ایرانی برداشته است. گامی که هموارکننده مسیری نو در صنعت خودرو ایران خواهد بود.
  محصول جدید خودروسازی کارمانیا
همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، محصول جدید خودروسازی کارمانیا یک سدان تمام‌برقی در کلاس سدان‌های ردهC است. براساس اطلاعات موجود در وب‌سایت رسمی این شرکت، کارمانیاEK1 همان سودا SA01 است که چندی پیش موفق به ورود به بازار آلمان شده است. 
محصولی باکیفیت و برخوردار از استاندارد روز که تاکنون 200دستگاه از آن در دوسلدورف حضور یافته و قرار است تا پایان سال 2020 میلادی، 12هزار دستگاه از آن در خیابان‌های این شهر تردد کنند.


سودا یکی از کمپانی‌های نوپای چینی است که فعالیت خود را از سال 2010 میلادی آغاز کرد و در سال 2019 توانست به فناوری مستقل در زمینه تولید خودروهای تمام‌برقی دست یابد. محصول این نشان تجاری در برخی بازارها با نام 
«Henan Suda» و در برخی کشورها با نام «SD01» عرضه شده است. اما ازآن‌جاکه شرکت خودروسازی کارمانیا قصد دارد تولید و عرضه این محصول تمام‌برقی در کشور را با نشان تجاری اختصاصی خود انجام دهد، نام «EK1» را برای این سدان پاک و اقتصادی درنظر گرفته است. 
گفته می‌شود نمونه هاچ‌بک این خودرو نیز تا پایان سال میلادی جاری روانه بازار خواهد شد. بر این اساس می‌توان انتظار داشت شرکت خودروسازی کارمانیا برنامه تولید و عرضه نسخه هاچ‌بک این محصول را هم در اهداف آتی خود داشته باشد.

    ویژگی‌ها و مشخصات فنی
کارمانیا EK1؛ در بخش قوای فنی به یک موتور برقی سنکرون با توانایی تولید 80کیلووات معادل 107اسب‌بخار قدرت و بیشینه 240نیوتون‌متر گشتاور مجهز است. حداکثر سرعت دوران موتور الکتریکی 9هزار دور در دقیقه است. بر اساس اعلام رسمی کارمانیا، مصرف توان‌الکتریکی این موتور برقی 15.5کیلووات در هر 100کیلومتر خواهد بود. همچنین این موتور با کوپلینگ مستقیم که اصطلاحا Direct Drive  نامیده می‌شود، توان تولیدی خود را به محورجلو کارمانیا EK1  منتقل خواهد کرد. بسته باتری به‌کاررفته در کارمانیا EK1، از نوع خنک‌شونده با آب به ظرفیت 44.5کیووات ساعت با 329.4ولت از نوع نیکل-کبالت-منگنز و جریان مستقیم (DC)است. همچنین برای افزایش ایمنی سرنشینان، هنگام تصادف کلیه اتصالات برقی باتری‌ها قطع خواهد شد. دمای این بسته باتری به کمک عبور جریان مایع خنک‌کننده موتورالکتریکی از میان سلول‌ها در محدوده معین و استاندارد نگهداری می‌شود تا از این بابت نیز کاملا عملکرد ایمنی داشته باشد.
با این بسته باتری، کارمانیا EK1 توانایی پیمایش 305کیلومتر در مسیرهای درون‌شهری و 370کیلومتر در مسیرهای بین‌شهری با یک بار شارژ کامل را دارد. البته بیشینه سرعت محصول جدید کارمانیا نیز 130کیلومتر در ساعت اعلام شده است.
به‌طورخلاصه، تردد با محصول جدید شرکت خودروسازی کارمانیا نسبت‌به یک خودرو بنزینی 94درصد هزینه کمتری خواهد داشت. مبالغ و درصدهای ذکرشده بدون احتساب ضریب استهلاک، هزینه نگهداری و سرویس‌های دوره‌ای یک خودرو بنزینی نسبت‌به یک خودرو برقی است. خودرو برقی دارای استهلاک بسیار پایین و هزینه نگهداری تقریبا صفر است.البته شرکت خودروسازی کارمانیا این محصول را با گارانتی 5سال یا 150هزارکیلومتر گارانتی کلی خودرو، 8سال یا 150هزارکیلومتر گارانتی موتور الکتریکی و 8سال یا 200هزارکیلومتر گارانتی باتری‌ها عرضه خواهد کرد.

    امکانات رفاهی و آپشن‌ها
از امکانات رفاهی و آپشن‌های این خودرو می‌توان به سیستم ترمز ضدقفل (ABS)، سیستم فرمان برقی (EPS)، سیستم کنترل فشار باد تایرها (TPMS)، سامانه جهت‌یابی جهانی (GPS)، سنسورهای پارک خودرو در عقب، ایربگ راننده و سرنشین، قفل کودک، قفل‌مرکزی خودرو، ایزوفیکس (قابلیت نصب صندلی کودک)، ریموت‌کنترل، قابلیت قفل کردن درها در سرعت 15کیلومتر بر ساعت، صندلی جلو با قابلیت تنظیم در 4جهت، فرمان چندمنظوره، بلوتوث، قابلیت اتصال USB و تلفن (با قابلیت شارژ سریع)، دوربین دید عقب، چراغ LED روشنایی روز(Day Light)، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو، شیشه‌های بالابر برقی، قابلیت تنظیم برقی آینه‌های جانبی، سامانه تهویه مطبوع الکتریکی با تنظیم دستی، صفحه نمایش بزرگ لمسی، نمایشگرهای تمام LCD و قابلیت ضد نور شدن آینه وسط (با تنظیم دستی) اشاره کرد.

    مزایا و فواید خودروهای برقی
یکی از مهم‌ترین دلایلی که کارشناسان همواره مشتریان بازارهای جهانی را به خریداری و استفاده از خودروهای برقی و الکتریکی ترغیب و تشویق کرده‌اند، نبود هزینه‌های مربوط به سوخت‌گیری خودروهای بنزینی و دیزلی است. در گزارش‌های منتشرشده، هزینه شارژ خودروهای برقی یک‌چهارم هزینه سوخت‌گیری برای خودروهای آلاینده بنزینی و دیزلی اعلام و گزارش شده است.
همچنین باتوجه به سیستم متفاوتی که در خودروهای برقی به‌کار رفته، بسیاری از قطعات مربوط به سیستم‌های احتراقی خودرو که در اثر استفاده بسیار زود مستهلک و فرسوده می‌شوند، بنابراین به‌گفته کارشناسان، بهتر است مشتریان باتوجه به مسائل مادی و مقرون‌به‌صرفه‌بودن‌ از خریداری خودروهای بنزینی و دیزلی صرف نظر کنند و به خودروهای برقی روی بیاورند.

    کاهش میزان آلودگی هوا
یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دلایل حذف خودروهای بنزینی و دیزلی از بازارهای جهانی، میزان بالای آلایندگی آن‌هاست که موجب می‌شود بسیاری از شهرهای بزرگ و صنعتی با معضل آلودگی هوا مواجه شوند و  ساکنان این شهرها نیز با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم کنند.
ازسوی‌دیگر معضل گرمایش زمین که در پی رشد میزان آلودگی هوا، کاهش ضخامت لایه ازن، افزایش گازهای گلخانه‌ای، آتش‌سوزی جنگل‌ها و از بین رفتن مراتع به‌وجود آمده، محیط‌زیست را در این کره خاکی به شدت به چالش کشانده است. یکی از بهترین راهکارها به‌منظور حفاظت از محیط‌زیست، تشویق مشتریان به خریداری و استفاده از خودروهای برقی، پاک و دوستدار محیط‌زیست است.

    کاهش شیوع مشکلات تنفسی، قلبی و ریوی
از بزرگ‌ترین نتایج آلودگی هوا شیوع بیماری‌های تنفسی، قلبی و ریوی است که با استفاده از خودروهای برقی قابل کنترل  بوده و کاهش می‌یابند. کشورهای پیشگام در استفاده از وسایل نقلیه پاک و دوستدار محیط‌زیست سعی دارند با ارائه تسهیلات ویژه و تبلیغات گسترده، شهروندان خود را به استفاده و خرید وسایل نقلیه‌برقی و هیبرید تشویق و ترغیب کنند. دولت چین اعلام کرده است تا سال ۲۰۲۵ میلادی باید حداقل از پنج خودرویی که در این کشور وجود دارد، یک دستگاه برقی و هیبرید باشد.
کشورهایی همچون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانیا، یونان، مکزیک، چین و هند ازجمله پیشگامانی هستند که قصد دارند به منظور جلوگیری از آلودگی هوا، حفظ محیط‌زیست و کاهش دمای کره‌زمین، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه ۲۰۳۰ و نهایتا تا دهه ۲۰۴۰ میلادی (حدودا دو دهه آینده) ممنوع و متوقف اعلام کنند.

    کاهش آلودگی صوتی
طبق اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، آلودگی صوتی در برخی مناطق پایتخت از حد اضطرار عبور کرده است؛ حدود مجاز تراز صدا برای مناطق مسکونی در بازه زمانی روز و شب به ترتیب 55 و 45 دسی‌بل است که متاسفانه در مناطق مسکونی بزرگراه‌های کلانشهرها از حد اضطرار عبور کرده است. مهم‌ترین منبع آلودگی صدا در شهرهای بزرگ، وسایل نقلیه متحرک هستند که بیشترین سهم را به‌خود اختصاص می‌دهند. بنابراین رواج خودروهای برقی و استفاده از این خودروها می‌تواند نقش موثری در کاهش آلودگی صدا داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =