کد خبر: 231340
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵
باتری

استاندارد باتری‌های سرب-اسید که توسط سازمان ملی استاندارد برای تولید این محصول مدنظر قرار گرفته و کلیه تولیدکنندگان را ملزم به‌اجرای آن کرده است، استاندارد 1-71 است.

به گزارش «اخبار خودرو»،باتری‌های سرب -  اسید مهم‌ترین ذخیره‌ساز انرژی الکتریکی در دنیا محسوب می‌شود. همچنین سرب نرم نیز اصلی‌ترین ماده اولیه تولید این ذخیره‌سازها به‌حساب می‌آید. سرب حدود 90 درصد وزن یک باتری سرب-اسید بدون‌الکترولیت را تشکیل می‌دهد و عامل اصلی در تعیین قیمت این کالاست.
به‌همین دلیل تولیدکننده‌های باتری‌های سرب- اسید همواره به‌دنبال کاهش میزان مصرف این عنصر گران‌قیمت در صنعت مربوطه هستند و با بالا بردن بهره‌وری و استفاده از تکنولوژی‌های جدید سعی در کاهش میزان مصرف آن دارند.
استاندارد باتری‌های سرب-اسید که توسط سازمان ملی استاندارد برای تولید این محصول مدنظر قرار گرفته و کلیه تولیدکنندگان را ملزم به‌اجرای آن کرده است، استاندارد 1-71 است. البته این استاندارد که از استانداردهای بین‌المللی اقتباس شده است، الزامی برای وزن محصول نهایی ندارد؛ زیرا همان‌گونه که اشاره شد، بهره‌وری و تکنولوژی مصرفی تعیین‌کننده وزن محصول نهایی است و در نظر گرفتن الزام برای وزن، کار طراحان و تولیدکنندگان را دشوار می‌کند.
همین مساله سبب سودجویی تعداد کمی از کارخانه‌هایی شده که به‌صورت غیررسمی و به‌اصطلاح زیرپله‌ای این کالا را تولید می‌کنند و با توجه به‌عدم‌امکان بررسی پارامترهای الکتریکی و زمان‌بر بودن آن، امکان کم‌فروشی برای آن‌ها فراهم شده است. البته در سال‌های اخیر سازمان ملی استاندارد و انجمن تولیدکنندگان باتری بااستفاده از طرحی به‌نام طاها و تست محصولاتی که از بازار تهیه می‌شوند، توانسته‌اند بازار را به‌صورت واقعی‌تر رصد کنند.
با توجه به‌تکنولوژی به‌کاررفته در کشورمان برای تولید باتری‌های سرب- اسید با یک تلورانس معین می‌توان وزن باتری‌های سرب- اسید را تخمین زد. البته این تخمین برای باتری‌های خشک (در فرآیند تولید هنوز الکترولیت در آن‌ها ریخته نشده) دقت بالاتری دارد. به‌عنوان مثال باتری 55 آمپر خشک باید وزنی بین 10 تا 11 کیلو و باتری 55 نهایی وزنی بین 5/14 تا 5/15 کیلو داشته باشد.

نویسنده:مرتضی سلیمانی -مدیر کنترل‌کیفیت شرکت پاسارگاد صنعت باتری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =