در خودروهای مجهز به‌سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری، تولید دود سیاه بعد از کارکرد نسبتا کوتاه و گرم شدن موتور، به‌خرابی یا نادرست کار کردن یکی از سنسورهای موتور منتهی می‌شود.

 خودرو پراید مدل 87 دارم و بیش از سه روز است هنگام روشن شدن آن، بعد از مدت‌زمان نسبتا کوتاهی و همراه با گرم شدن موتور، دود سیاهی از اگزوز خارج می‌شود. همچنین در مواقعی که کولر خودرو روشن است، موتور آن در دورهای پایین لرزش دارد، علاوه بر این در زمان حرکت و شتاب‌گیری به‌ویژه حرکت در سربالایی‌ها، خودرو کشش خوبی ندارد و کم می‌آورد؛ این درحالی است که حدود یک‌هفته قبل دیسک‌وصفحه آن را تعویض کردم. مشکل چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»،در خودروهای مجهز به‌سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری، تولید دود سیاه بعد از کارکرد نسبتا کوتاه و گرم شدن موتور، به‌خرابی یا نادرست کار کردن یکی از سنسورهای موتور منتهی می‌شود. به‌بیان دیگر این مشکل تنها ناشی از خرابی سنسور دمای آب است و اگر این سنسور به‌درستی عمل نکند یا معیوب شده باشد، پس از گرم شدن موتور، دود سیاهی از اگزوز خارج می‌شود. بنابراین در این حالت باید دستگاه عیب‌یاب به ECU متصل شود و پس از پاک کردن خطای مربوطه، برای رفع مشکل سنسور دمای آب تعویض شود. اما در زمان وارد آوردن بار اضافی به‌موتور همچون گرفتن کولر، اگر پیشرانه خودرو در دورهای پایین دچار لرزش شود این امر ناشی از عدم‌کنترل و تامین هوای لازم برای دور آرام است. به بیان ساده‌تر اگر استپرموتور به‌عنوان قطعه‌ای مکاترونیکی که در تنظیم دور آرام موتور نقش بسزایی دارد، به‌اصطلاح کثیف شده باشد، عملکرد درستی نخواهد داشت و بنابراین در روند کاری موتور به‌ویژه در دورهای پایین تاثیرگذار خواهد بود. دراین صورت با تمیز کردن و شست‌وشو دادن این قطعه مشکل برطرف خواهد شد. اما این احتمال نیز وجود دارد که عمر مفید این قطعه به‌پایان رسیده باشد و به‌همین دلیل عملکرد درستی نداشته باشد. در چنین شرایطی باید ضمن بررسی استپرموتور، برای رفع مشکل در صورت نیاز این قطعه تعویض شود. از سوی دیگر در پاسخ به‌بخش پایانی سوال شما باید گفت همواره بر این نکته تاکید می‌شود که عیب‌یابی از راه دور کار صحیح و دقیقی نیست و باید از شخص متخصص یا مکانیک کمک گرفته شود تا  فرآیند عیب‌یابی به‌صورت کاملا اصولی و دقیق طی شود. اما در حالت کلی کم آوردن خودرو در زمان حرکت در سربالایی‌ها و شتا‌ب‌گیری آن به‌چند پارامتر بستگی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، ایراد در سیستم انتقال قدرت خودرو است و باتوجه به‌اینکه شما بیان کردید دیسک‌وصفحه‌کلاچ خودرویتان را به‌تازگی تعویض کرده‌اید، بنابراین باید برای رفع مشکل سه‌پارامتر بررسی شود، 
1- صافی بنزین؛ اگر این قطعه ساده مکانیکی که وظیفه‌ فیلتر کردن سوخت به‌سیلندرها را دارد کثیف شده باشد، هنگام حرکت خودرو در سربالایی‌ها به‌ویژه در زمان شتاب‌گیری که پیشرانه به‌سوخت بیشتری نیاز دارد، با مشکل کمبود سوخت مواجه خواهد شد و در این حالت برای رفع مشکل باید صافی بنزین تعویض شود.2- اگر با تعویض پمپ‌بنزین و صافی بنزین همچنان مشکل وجود داشته باشد، آن‌وقت باید سیستم جرقه‌زنی بررسی شود. در این حالت ممکن است وایرهای شمع معیوب شده باشد که در این شرایط می‌تواند افت قدرت در جرقه‌زنی را به‌وجود آورد و این مساله سبب افت قدرت در شتاب‌گیری و هنگام افزایش دورموتور می‌شود. براین اساس باید وایرهای شمع تعویض و از شمع‌های استاندارد استفاده شود.3- سیستم سوخت‌رسانی در راه‌اندازی و کارکرد صحیح موتور نقش بسیار مهمی دارد. با در نظر گرفتن این موضوع اگر سوخت کافی به‌سیلندرها ارسال نشود، این مشکل را به‌وجود می‌آورد. یکی از قطعاتی که در روند سوخت‌رسانی به‌سیلندر نقش بسیار مهمی دارد پمپ‌بنزین است. در صورتی که این قطعه به‌اصطلاح ضعیف یا معیوب شده باشد، در زمان حرکت در سربالایی‌ها به‌دلیل زاویه مشخص سطح، قادر به‌رساندن سوخت کافی به‌سیلندر نیست و این امر سبب افت قدرت یا به‌اصطلاح کم آوردن خودرو می‌شود. با این وجود برای رفع مشکل باید پمپ‌بنزین تعویض شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =