آفرودی

برخی افراد در روزهای اخیر با آب‌وتاب فراوان و با درج تیترهایی مثل «شاسی‌بلند جدید سایپا چینی از آب درآمد»، با ذوق‌زدگی و تعجیل، از این کشف پرده برداشته و به تصور خود همکاری سایپا با یک شریک چینی را افشا کردند.

به گزارش «اخبار خودرو»،گروه خودروسازی سایپا هفته پیش اعلام کرد «پروژه تولید نخستین خودرو شاسی‌بلند آفرود را آغاز کرده است» اما برخی «آغاز پروژه تولید» را «تولید خودرو» در نظر گرفته و به گمانه‌زنی، نقد و حتی تخریب محصولی پرداختند که در آغاز راه طراحی و تولید بوده و هنوز نهایی و تجاری‌سازی نشده است. به‌همین‌دلیل، این خودروساز به‌منظور تنویر افکار عمومی و همچنین پاسخ به آنچه در برخی رسانه‌ها منتشر شد، مواردی را طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد.

  چینی‌بودن این خودرو پنهان نشده بود
در این اطلاعیه آمده است: «برخی افراد در روزهای اخیر با آب‌وتاب فراوان و با درج تیترهایی مثل «شاسی‌بلند جدید سایپا چینی از آب درآمد»، با ذوق‌زدگی و تعجیل، از این کشف پرده برداشته و به تصور خود همکاری سایپا با یک شریک چینی را افشا کردند. این هیاهو در حالی صورت گرفت که گروه خودروسازی سایپا اراده‌ای برای پنهان‌کردن چیزی نداشت و حتی عکسی واضح و مشخص از خودرو مورد‌نظر منتشر کرد. 
عکسی که برای خبرنگاران و رسانه‌های تخصصی حوزه خودرو ناآشنا نبود و دو سال پیش هم آن را در قالب یک کمپین تبلیغاتی با نام تجاری «تیوان زامیاد» دیده بودند. حتی مهم‌تر آنکه، با یک جست‌وجوی بسیار ساده به‌سهولت می‌توان شریک تجاری سایپا در مرحله قبلی این پروژه را پیدا کرد؛ زیرا سایپا و فودِی چین بیش‌از ۱۲‌سال است که در زمینه تولید خودروهای تجاری نیمه‌سنگین بایکدیگر همکاری دارند.»

  یک خودرو جدید با داخلی‌سازی بالا
سایپا در ادامه این اطلاعیه آورده است: «شاسی‌بلند جدید گروه خودروسازی سایپا که در روزهای گذشته خبر آغاز پروژه تولید آن رسانه‌ای شد، یک خودرو جدید است که طبق برنامه‌ریزی‌ها، با درصد بالای بومی‌سازی و داخلی‌سازی قطعات و با تکیه بر توان و دانش‌فنی مهندسان و متخصصان گروه سایپا و شرکت زامیاد تولید و به بازار عرضه خواهد شد. 
اما در برخی مصاحبه‌ها و مطالب منتشرشده، مواردی مطرح می‌شود که مدیران و مهندسان سایپا هم در جلسات داخلی و فنی درباره آن صحبت نمی‌کنند، زیرا این خودرو در حال توسعه فنی بوده و جزئیات آن در حال تعیین و بررسی کارشناسی است، اما برخی افراد حتی برای این خودرو قیمت هم اعلام کرده‌اند! این درحالی است‌که مراحل تعیین نهایی قیمت یک محصول سازوکار مشخص و نهادهای قانونی مرتبط با خود را دارد. اما این منتقدان، برای محصولی که تجاری‌سازی‌نشده با خیال‌پردازی و بدون هیچ مبنای قانونی و کارشناسی، قیمت‌‌های میلیاردی مطرح و اعلام می‌کنند که حقیقتا این میزان خیال‌پردازی برای یک خودرو، پیش از تولید نهایی شگفت‌آور است.»

   خودرویی برای پوشش خلأ بازار
بنا بر اعلام سایپا، تولید یک شاسی‌بلند آفرود در کشور، در شرایط تحریمی می‌تواند خلأ بازار در این بخش را پوشش دهد و کشور را از واردات خودروهای گران خارجی بی‌نیاز کند. ازسوی‌دیگر، درحالی‌که سایپا به‌صراحت از ورود این خودرو در سال آینده به بازار خبر داده است، برخی افراد احتمال داده‌اند شاسی‌بلند سایپا سه‌سال دیگر وارد بازار می‌شود! 
بر این اساس، سایپا مدعی است تخریب پیش از تولید این خودرو ازسوی ذی‌نفعان واردات خودرو بوده تا از سرگیری واردات خودرو به کشور را توجیه کنند. 
در ادامه این اطلاعیه آمده است: «گروه سایپا و به‌طور‌کلی صنعت خودرو کشور ضمن فصل‌الخطاب دانستن بیانات مقام‌معظم رهبری در نکوهش واردات محصولات خارجی به‌ویژه خودرو به کشور در شرایط فعلی اقتصادی، واردات خودرو و کسب سود سرشار مالی از این تجارت پرسود را برای واردکنندگان، در تضاد با منافع و عملکرد خود نمی‌بیند، اما به فعالان واردات خودرو نیز گوشزد می‌کند که راه گشایش واردات و ترخیص خودروهای لوکس باقیمانده در گمرکات، از مسیر تخطئه و تخریب صنعت خودرو ملی نمی‌گذرد.»

   نشانه‌های روشن پوست‌اندازی و تحول در صنعت خودرو
سایپا در اطلاعیه خود اذعان کرده است: «صنعت خودرو کشور و گروه سایپا با وجود برخی سوءمدیریت‌ها و نقصان‌های به ارث رسیده از گذشته، در حال پوست‌اندازی است و نشانه‌های روشن تحول در آن با عرضه محصولات جدید در سطوح مختلف کاملا به چشم می‌آید؛ طبیعی است این رویه خاطر برخی را پریشان کند و آن‌ها برای انحراف اذهان عمومی، با هزینه‌کرد مبالغ قابل‌توجه، مغلطه‌ای از نکات درست و ناردست را در برخی رسانه‌های رسمی و غیررسمی پمپاژ کنند.  اما چنین جریانات مخربی، خللی در حرکت گروه خودروسازی سایپا به وجود نخواهد آورد، زیرا به مسیری که برای رفع کمبودهای مــــــوجود خواهد انجامید، ایمان دارد و دستاوردهای اخیر این خودروساز در سال سخت تحریم و تنگنای اقتصادی و شیوع کرونا گویای این حقیقت است.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • vahid IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    1 0
    سایپا اومده به دروغ خبر از تولید یک شاسی بلند بومی داده بعد که دستش روو شده راه افتاده افشا کننده ها را باز خواست کرده که چرا چنین کاری کردید شما هم که حرفای سایپا را نشر میدید. رجوع کنید به حرفای اول سایپا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =