ترخیص مواد اولیه و قطعات از گمرک

ارزش کل قطعاتی که مجموعه ایران‌خودرو به همراه سازندگان در گمرکات کشور دارد، حدود ۲۵۰میلیون دلار است

به گزارش «اخبار خودرو»، در شرایط فعلی تحریم و کمبود قطعات برای تولید خودرو، متاسفانه حدود ۱۰۰هزار دستگاه خودرو در کف پارکینگ‌های ایران‌خودرو در حال خاک خوردن است. 

این خبر را عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ساپکو در حالی در برنامه زنده تلویزیونی اعلام کرد که این خودروها می‌توانند تا حدود زیادی گره از کار بازار خودرو باز کنند و بر قیمت‌ها تاثیرگذار باشند.

پیرمحمدی در گفت‌وگوی ویژه خبری که با حضور آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی همراه بود،  با صراحت به سوالاتی بابت افزایش قیمت خودرو، تعداد خودروهای ناقص در خودروسازی‌ها و موارد این چنینی پاسخ داد.

 ۵۷هزار خودرو کسری‌دار در پارکینگ‌های ایران‌خودرو

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در پاسخ به این سوال که بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان چه میزان است، گفت: «کل مطالبات زنجیره تامین داخلی از خودروسازان حدود ۳۴میلیارد تومان است. از این میزان با کسر ۶هزار میلیارد تومان چک‌هایی که با اعتبار خرید انجمن در اختیار خودروسازان قرار گرفته، حدود ۹هزار میلیاد تومان هم میزان مطالبات سررسید گذشـــته است.» 

پیرمحمدی، مدیرعامل ساپکو نیز در پاسخ به این سوال که چه تعداد خودرو ناقص کف پارکینگ خودروسازان وجود دارد، گفت: «تا امروز حدود ۵۷هزار دستگاه از انواع خودرو کف پارکینگ‌های ایران‌خودرو موجود است که به‌طور متوسط حدود ۵ یا ۶ قلم قطعه اصلی نیاز دارند تا تکمیل شوند و به دست مشتریان برسند.» 

وی در ادامه درباره میزان ارزش قطعات رسوب‌شده در گمرک نیز گفت: «درحال‌حاضر ارزش کل قطعاتی که مجموعه ایران‌خودرو به همراه سازندگان در گمرکات کشور دارد، حدود ۲۵۰میلیون دلار است.»

در ادامه صحبت‌های پیرمحمدی، محبی‌نژاد مجموع آمار خودروهای ناقص موجود در پارکینگ‌های دو خودروساز را ۱۰۰هزار دستگاه عنوان کرد. مدیرعامل ساپکو نیز این نکته را اضافه کرد هیچ‌کدام از کسری قطعات مربوط به قطعاتی که تولید داخلی دارند، نیست.

رسوب یک‌میلیارد دلار قطعات، لوازم یدکی و مواد اولیه در گمرک

به گفته دبیر انجمن قطعه‌سازان، گرچه جمع مایحتاج تولید خودروهای ناقص حدود ۲۵۰ میلیون دلار و در گمرک منتظر ترخیص است، اما چیزی حدود یک‌میلیارد دلار قطعات و مواد اولیه قطعه‌سازی در گمرک رسوب شده که بخشی از آن مربوط به بازار لوازم یدکی است. 

در ادامه این گفت‌وگو، مهرداد جمال‌ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران نیز به این بحث پیوست و اظهار کرد: «طبق قوانین، تمامی واردکنندگان کالا اعم از دولتی و غیردولتی، قبل از ورود هر کالایی باید ثبت سفارش انجام دهند تا وزارت صمت این ثبت سفارش‌ها را برای انجام امور گمرکی به گمرک ارجاع دهد. 

همچنین طبق مصوبه ۲۲ فروردین‌ماه سال ۹۷، ترخیص کالا با هر رویه‌ای منوط به تعیین منشأ ارز کالاهای وارداتی از سوی بانک مرکزی است. این بدین معناست هر کالایی که ترخــــــــیص شود، ابتدا باید ثبت سفارش داشته باشد و مراحل تخصیص ارز، تأمین ارز و صدور اعلامیه تامین ارز برای ترخـــــــیص کالا را طی کند تا بتواند تشریفات ترخیص را انجــــــام دهد.» 

ارونقی در پاسخ به این ســـــــوال که آیا این مقدمات برای این قطعات رسوب‌شده در گمرک انجام شده است یا خیر، گفت: «متاسفانه درحال‌حاضر حدود ۳.۷میلیون تن کالای غیراساسی در گمرکات کشور دپو شده که از این ۳.۷میلیون تن یعنی حدود ۸۰ درصد آن مربوط به نهاده‌های تولیدی و قطعات مربـــــــوط به واحدهای تولیدی است. اکثر این کالاها مشکــــــلی بابت ترخیص ندارند، جز این‌که در صف تخصیص ارز هســـــــتند و گمرک هیچ اختیاری درخصــــــوص تخصیص این اقلام ندارد و نمی‌تواند چه به‌صورت درصدی و چه به‌صورت کامل این اقلام را ترخیص کند. این کالاها در صف تامین هستند تا کد رهگیری آن‌ها به گمرک ارائه شود.»

ترخیص ۳۰۰میلیون تن قطعه و مواد اولیه به‌صورت فوق ‌العاده

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران به موضوع ترخیص فوق‌العاده مواد اولیه قطعه‌سازان پیرو نامه وزارت صمت به گمرک نیز اشاره کرد و گفت: «چندی پیش سرپرست وزارت صمت با ارسال نامه‌ای به رئیس‌کل گمرکات ایران درخواست کرد با صدور حکمی نسبت به ترخیص این اقلام اقدام شود. پیرو این نامه، حدود ۳۰۰میلیون تن از این کالاها به‌صورت فوق‌العاده و بدون اخذ کد رهگیری بانک، با صدور حکم ترخیص مواد اولیه قطعه‌سازان از گمرک خارج شدند.» 

در ادامه این گفت‌وگو، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با گلایه از شرایط فعلی گفت: «همه ما اعم از قطعه‌ساز و خودروساز و گمرک بر تمام این مسائل واقفیم، اما نمی‌دانیم برای این‌که ترخیص‌ها زودتر انجام شود و کالاهایی که در مرحله تخصـــیص و تامین ارز هستند، زودتر از این مرحله عبور کننــــد، چه باید کرد» 

محبی‌نژاد همچنین درباره پیشنهاد معاون‌اول رئیس‌جمهور درباره تخصیص ارز به کالاهای رسوب‌کرده در گمرک گفت: «در سفر آقای جهانگیری و آقای همتی به گمرک شهید رجایی اعلام شد مواد اولیه و قطعات تولیدی که تا ۵ مهرماه قبض انبار گرفته‌اند، می‌توانند با ارز متقاضی ترخیص شوند اما متاسفانه همچنان خبری در این‌باره نیست.» 

ارونقی نیز در پاسخ به این سوال که چرا این کالاها ترخیص نشده و دستور معاون‌اول رئیس‌جمهور اجرایی نشده است، گفت: «قبل از این دستور، مصوبه‌ای از سوی ستاد هماهنگی اقتصادی دولت اعلام شد تا کالاهایی که تا ۲۴ تیرماه در گمرکات هستند، با منشأ ارز متقاضی یعنی به‌صورت بدون انتقال ارز اجازه ترخیص پیدا کنند. اما باتوجه به این‌که در روند گمرک هم نیاز به کد رهگیری بانک بود، این دستور اجرایی نشد. 

این بود که متعاقب سفر آقای جهانگیری که مصوبه آن ۱۵ مهرماه به گمرک اعلام شد، گمرک لیست این اقلام را بلافاصله استخراج کرد و قرار شد برای ترخیص معادل ۳۵۰میلیون دلار از کالاهای مورد درخواست وزارت صمت، حداکثر ظرف یک هفته کد رهگیری این کالاها ازسوی بانک مرکزی اعلام شود.» 

اگر این تدابیر و تمهیدات هرچه سریع‌تر اجرایی شوند، می‌توانند به سرازیر شدن حدود ۱۰۰هزار دستگاه خودرو به بازار بینجامند و گره بزرگی از کار بازار باز کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =