بازار خودرو

حتی کارشناسان بورس نیز معتقدند ساختار این نهاد برای چنین اقدامی هنوز آماده نیست. دلیل پیشنهاد عرضه خودرو در بورس برای کشف قیمت، حضور مواد اولیه‌اساسی تولید آن ازجمله فولاد، آلومینیوم، محصولات پتروشیمی و غیره در بورس است

به گزارش «اخبار خودرو»، در شرایطی که توجهات به بازار آزاد معطوف شده است اما شرایط نامناسب تولید خودرو چندان چنگی به‌دل نمی‌زند. در چنین شرایطی اصرار کارشناسان بر تعیین قیمت‌ها در حاشیه بازار است و پیشنهاد آنها برای رهایی از وضع کنونی خودروسازان آزادسازی قیمت‌هاست. جایی‌که به‌گفته برخی فعالان این صنعت در شرایط کنونی برای خروج از آشفته‌بازار خودرو و خودروسازی، راهی جز توجه به تولید نداریم و باید در این راه بر آزادسازی قیمت‌ها تمرکز بیشتری داشته باشیم.

امروزه وضعیت صنعت خودرو بسیار نامناسب است و متاسفانه قیمت‌ها هم در بازار تحت‌کنترل نیستند، تولید خودرو نیز شرایط خوبی ندارد. اگر این شرایط نابسامان صنعت خودرو ادامه یابد، منجر به ورشکستگی‌هایی در دیگر صنایع مانند قطعه‌سازی و زیرمجموعه‌های تولید خودرو می‌شود، همان‌طور که درحال‌حاضر بحران اقتصادی کشور به بخش مسکن و دیگر بخش‌ها سرایت کرده است. در چنین شرایطی کارشناسان صنعت خودرو راهکار اصلی برای خروج از این نابسامانی‌ها را آزادسازی قیمت خودرو می‌دانند.

یکی از فعالان حوزه خودرو معتقد است قیمت‌گذاری خودرو در بورس فرصت مغتنمی برای خروج خودروسازان از ورشکستگی، شفافیت هرچه بیشتر در این صنعت و سپس توقع داشتن از خودروسازان بود. اما به‌دلیل قیمت‌گذاری دستوری که زیان‌های زیادی برایشان به دنبال داشته، با قیمت‌گذاری در بورس نیز نمی‌توان از آنها متوقع بود.

حتی کارشناسان بورس نیز معتقدند ساختار این نهاد برای چنین اقدامی هنوز آماده نیست. دلیل پیشنهاد عرضه خودرو در بورس برای کشف قیمت، حضور مواد اولیه‌اساسی تولید آن ازجمله فولاد، آلومینیوم، محصولات پتروشیمی و غیره در بورس است تا درنهایت از مواد اولیه تا محصول نهایی شاهد یک زنجیره متوازن و متعادل باشیم.

در چنین شرایطی اگر دستکم تا یک‌ماه آینده در بازار خودرو اتفاق خاصی نیفتد و در عرصه سیاست‌گذاری خودرو نیز تصمیمات قابل‌توجهی گرفته نشود، به جرأت می‌توان گفت افزایش قیمت‌های کاذب بازار تداوم پیدا می‌کند.

در چنین شرایطی کارشناسان معتقدند همه‌چیز به شرایط بازار ارز بستگی خواهد داشت و اگر نرخ دلار کنترل شود، احتمال دارد بازار خودرو نیز کنترل شود، افزایش نرخ ارز می‌تواند پرواز دوباره قیمت‌ها را به‌دنبال خواهد داشت.

یکی از فعالان بازار که در یکی از شرکت‌های خودرویی مشغول به‌کار است، گفت: «مشاهدات نشان می‌دهند قیمت خودرو به‌ویژه خودروهای داخلی، درپی افزایش نرخ ارز با تاخیر افزایش می‌یابد و پیش‌بینی می‌شود قیمت خودروها باز هم رشد یابد.»

درچنین شرایطی تنها قوای محرکه این صنعت، آزادسازی قیمت‌هاست که با این کار پول نقد در صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی جریان خواهد یافت و محرک تولیدِ بیشتر خواهد بود. 

اتفاقی که بسیار زیاد لازمه این صنعت است تا بازار خودروهای داخلی را تا حد زیادی از این شرایط نجات دهد. درحال‌حاضر تمام روش‌ها ازجمله قرعه‌کشی، حضور دلالان و جلوگیری از احتکار خودرو و ... امتحان شده‌اند، اما هیچ‌کدام از این اقدامات پاسخگو نبوده و گره این بازار را باز نکرده‌اند، پس راهی جز توجه به تولید باقی نمانده است که آن هم باید از طریق آزادسازی قیمت‌ها انجام شود.

متاسفانه اگر طی دوسال‌ونیم گذشته به‌جای توجه به تولید، بازار خودرو با دقت بیشتری بررسی می‌شد شاید قیمت‌ها بهتر از این بودند. البته این گرانی‌ها در بازار خودرو به‌نفع هیچکس حتی اقشار مرفه جامعه نیست، زیرا قیمت قطعات، تجهیزات و لوازم یدکی به‌قدری بالا رفته که افراد از ترس تصادف حتی خودروهای خود را از پارکینگ خارج نمی‌کنند.

در چنین شرایطی قطعا همه باید دست‌به‌دست هم داده تا نه‌تنها بازار خودرو بلکه  صنعت خودرو را نیز سروسامان بدهند. در بازار خودرو نیاز به نظارت بیشتر برای کنترل قیمت‌های کاذب دیده می‌شود البته در حوزه تولید نیز نیازمند آزادسازی قیمت‌ها و رهایی از شرایط بد اقتصادی هستیم تا خودروسازان و قطعه‌سازان است و بلکه بازار از چنین شرایطی نجات پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =