بازار خودرو

روند نزولی نرخ ارز، بازار خودروهای داخلی را با کاهش قیمت شدید روبه‌رو کرده است. در یکی دو روز گذشته قیمت خودرو به‌دلایل مختلف سیر نزولی به خود گرفته است. اتفاقی که علاوه‌بر کاهش نرخ ارز، عرضه خودرو توسط کارخانه به بازار نیز بی‌تاثیر در آن نبوده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، روند نزولی نرخ ارز، بازار خودروهای داخلی را با کاهش قیمت شدید روبه‌رو کرده است. در یکی دو روز گذشته قیمت خودرو به‌دلایل مختلف سیر نزولی به خود گرفته است. اتفاقی که علاوه‌بر کاهش نرخ ارز، عرضه خودرو توسط کارخانه به بازار نیز بی‌تاثیر در آن نبوده است.
باتوجه به آنکه قرار است تا پایان امسال ۱۵۳هزار دستگاه خودرو با موعد تحویل ۳ماهه در برنامه فروش فوق‌العاده خودروسازان به بازار عرضه شود، بنابراین چنین اتفاقی می‌تواند نویدبخش شرایط مطلوب در بازار خودرو باشد تا به‌این ترتیب به بخشی از تقاضای بازار پاسخ داده شود. در شرایط فعلی که قیمت خودرو اندکی روند کاهشی داشته است، باید گفت فاصله بین قیمت بازار و نرخ‌های مصوب که توسط شورای رقابت اعلام شده‌اند، به‌دلیل هجوم نقدینگی برای خرید خودرو است که همین امر موجب رشد چشمگیر بهای خودرو و فاصله زیاد میان قیمت بازار و نرخ مصوب کارخانه شده است.
بازار خودرو زمانی به آرامش مطلق می‌رسد که تقاضای کاذب در بازار وجود نداشته باشد، درواقع شرایطی باید ایجاد شود تا عرضه و تقاضا در بازار به تعادل برسد. یکی از دلایلی که چنین اتفاقی تاکنون در بازار رخ نداده است، نگاه مردم به خودرو به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای است زیرا آنها برای حفظ پول و سرمایه خود اقدام به خرید خودرو می‌کنند. ضمن این‌که هم توان خرید مردم به ‌شدت محدود و هم هزینه‌کرد برای تهیه مایحتاج به‌ شدت از درآمدها بیشتر شده است. متاسفانه این شکاف به‌راحتی پرشدنی نیست. 
درواقع اقتصاد آشفته و شرایط کنونی این اتفاق‌ها را رقم می‌زنند. به گفته یکی از مسئولان خودروسازی کشور «درحال‌حاضر تعداد خودروهای دپوشده از ۱۵۰هزار دستگاه به ۱۰۰هزار دستگاه کاهش یافته و حدود ۵۰هزار دستگاه خودرو به مشتریان تحویل داده شده است. تحویل ۵۰هزار دستگاه خودرو به مشتریان در کنار نزولی شدن نرخ ارز باعث شده است بازار خودرو اندکی به ساحل آرامش برسد.»
البته بیشترین مشکل در تولید خودرو در بخش‌هایی است که وابستگی ارزی یا وارداتی دارند. قطعات های‌تِک، قطعات برقی، ایربگ‌ها، ای‌سی‌یو و برخی قطعات قوای‌محرکه ازجمله قطعات کسری خودروهای تولید داخل به‌شمار می‌روند. کمبود قطعه دو تاثیر مهم در تولید خودرو دارد؛ وقتی قطعه‌ای داخلی‌سازی نشده یا با کمبود مواجه است، یا تولید متوقف می‌شود یا حجم تولید کاهش می‌یابد.
چندی‌پیش رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران ضمن اشاره به  شرایط خریدوفروش خودرو،  کاهش قیمت را پیش‌بینی کرده بود. موتمنی گفته بود: «درحال‌حاضر بازار خودرو شرایط عادی ندارد، بنابراین در این شرایط به‌هیچ‌عنوان خرید خودرو کار عاقلانه‌ای نیست. بنابراین به خریداران توصیه می‌شود فکر خرید را از سر خود بیرون کنند. همچنین قیمت‌های عجیب خودروهای داخلی فقط در فضای مجازی رونق دارند و خارجی‌ها نیز به‌طور مشابه فقط روی کاغذ و بسیار بالا ازسوی فروشندگان بیان می‌شوند.»
هرچند به‌گفته برخی کارشناسان این صنعت، وضعیت بازار خودرو به این راحتی‌ها سامان نمی‌گیرد چراکه درحال‌حاضر کمبود تولید داریم، وزارت صمت باید هم به خودروسازان کمک کند تولید را افزایش دهند و هم سرمایه‌گذاران را تشویق به‌ سرمایه‌گذاری در این بازار کند تا تولید خودرو افزایش یابد.»  
مساله مهمی که در نیمه دوم سال خودرویی از اهمیت خاصی برخوردار است، به فروش خودروسازان مربوط می‌شود. پیش‌بینی آینده فروش خودروهای داخلی به‌طور مستقیم با شدت و ضعف تولید، قیمت‌گذاری و سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در ارتباط است. حال و طبق آخرین مصوبه وزارت صمت، دو خودروساز بزرگ کشور باید هرماه نسبت‌به فروش فوق‌العاده محصولات خود اقدام کنند. 
در این روش فروش، خودروها باید حداکثر در سه‌ماه به مشتریان تحویل شوند، همچنین براساس این مصوبه  قیمت اعلامی در طرح‌های فروش باید به صورت قطعی باشد. تا امروز هفت مرحله فروش فوق‌العاده توسط خودروسازان برگزار شده و در کنار آنها، ایران‌خودرو و سایپا پیش‌فروش یک‌ساله را نیز ارائه می‌دهند. 
اگر مصوبه وزارت صمت مبنی‌بر فروش فوق‌العاده ماهانه تغییر نکند، هر ماه شاهد طرح‌های فروش دو خودروساز بزرگ کشور خواهیم بود و پیش‌فروش نیز هرچند وقت یک‌بار اجرا خواهد شد. 
با توجه به اینکه بازه زمانی تحویل خودروهای فروش فوق‌العاده، سه‌ماهه است، اجرای ماهانه فروش، تعهداتی برای دو خودروساز بزرگ کشور ایجاد خواهد کرد که اگر روند تولید مناسب نباشد، ممکن است به تعهدات معوق آنها اضافه شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =