بورس

میزان معاملات گروه خودرویی طی روز ‌چهارشنبه ۳۰ مهر بالغ بر ۴.۴میلیارد سهم و ارزش معاملات بالغ بر ۱۵۴۸میلیارد تومان بوده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، روز شنبه در جریان نخستین روز از دادوستدهای گروه خودرویی در هفته جاری، نمادهای بزرگ این صنعت بورسی منفی شدند، به‌طوری‌که شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، پارس‌خودرو، نیرومحرکه، گروه بهمن، سایپا آذین، ایران‌خودرو دیزل، بهمن‌دیزل و سایپادیزل منفی خوردند، اما درمقابل برخی از قطعه‌سازان روند مثبتی را تجربه کردند. در همین راستا، نمادهای رادیاتور ایران، آهنگری تراکتورسازی ایران، رینگ‌سازی مشهد و فنرسازی زر سبزپوش شدند.

همچنین در اولین روز هفته در گروه خودرویی طی ۲۷هزار نوبت معاملاتی، ۶۵۹میلیون سهم به ارزش ۲۹۱میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات روز شنبه بالغ بر ۲۵۸هزار میلیارد تومان شد. شاخص کل بورس نیز در روز شنبه با کاهش بیش از ۳۸هزار واحدی در تراز یک‌میلیون و ۳۷۴هزار واحدی قرار گرفت.

پول‌های هوشمند؛ مترصد ورود به بازار

برخی کارشناسان بازار سهام معتقدند یکی از مهم‌ترین نکاتی که برای بازگشت رونق به بورس باید به آن توجه کرد، موضوع پول‌های هوشمند است که تاکنون وارد بدنه بازار نشدند، بلکه تازه اکنون کنار بازار قرار گرفته‌اند و پیگیر تحولات بازار هستند. تا زمانی هم که بازار سرمایه به ثبات نرسد، پول‌ها وارد آن نمی‌شوند و حتی ورود آن‌ها به این بازار در حد نوسان‌گیری برای کوتاه‌مدت خواهد بود.

تاثیر برخی ریسک ‌ها بر سودآوری و P/E شرکت ‌ها

از نظر فعالان بازار، انتخابات آمریکا مهم‌ترین ریسک سیاسی موجود در بازار است. این موضوع می‌تواند شرکت‌های موجود در بورس و کلیت سهام را از جنبه سودآوری و P/E (قیمت تقسیم بر سود هر سهم) شرکت‌ها تحت تاثیر خود قرار دهد.

همچنین هم‌اکنون نگاه‌ها به سمت بازار سرمایه نگاهی محافظه‌کارانه است. در چنین وضعیتی، فشار خرید در بازار نمی‌تواند منتج به تغییر روند آن شود و سرمایه‌گذاران منتظرند روندی صعودی در بازار شکل بگیرد و کلیت سیاسی و اقتصادی موجود در کشور آن روند را یاری کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

آخرین اخبار