باتری ماشین

درحال حاضر کشورهایی مانند فرانسه، بلژیک، کره و چین ‌این محصول را تولید می‌کنند

به گزارش «اخبار خودرو»، سپراتور یا عایق جداکننده صفحات مثبت و منفی در باتری خودرو جزو قطعاتی است که نقش کلیدی در عملکرد و دوام باتری طی سیکل‌های شارژ و دشارژ آن‌ دارد. قطعه‌ای که وارداتی است و نبود آن می‌تواند تولید یک شرکت باتری‌سازی را به‌طور کلی متوقف کند. درحال حاضر بیش از ۹۰ درصد قطعات تولید باتری در داخل تولید می‌شود؛ اما عدم وجود این قطعه برای باتری‌سازان مشکل‌ساز خواهد بود. از این نظر لزوم داخلی‌سازی این محصول در بحث داخلی‌سازی قطعات به‌شدت احساس می‌شود.

درهمین زمینه مهدی کامکار، دبیر انجمن تولیدکنندگان باتری در کشور به «دنیای ‌خودرو» می‌گوید: «کل تولیدکنندگان باتری خودرو در کشور در سال حدودا ۱۰ میلیون عدد باتری تولید می‌کنند و هر عدد نیز به یک‌متر و ۱۰ سانتی‌متر سپراتور نیاز دارد. وظیفه سپراتور نیز عایق صفحات مثبت و منفی باتری به‌منظور جلوگیری از اتصال کوتاه است. همچنین این سپراتورها سبب فعل و انفعالات یونیزه می‌شوند و اسید نیز روی آن تاثیری ندارد.»

وی درخصوص کشورهای تولیدکننده سپراتور اظهار می‌کند: «درحال حاضر کشورهایی مانند فرانسه، بلژیک، کره و چین ‌این محصول را تولید می‌کنند.»

دبیر انجمن تولیدکنندگان باتری کشور با بیان اینکه در داخل کشور نیز چند شرکت دانش‌بنیان کارهای مطالعاتی را روی این قطعه انجام داده‌اند، می‌افزاید: «با وجود اقدامات صورت‌گرفته، اما هنوز این شرکت‌ها به‌نتیجه مطلوبی نرسیده‌اند. چرا که پتروشیمی‌ها باید ماده اولیه‌ بخصوصی را در اختیار این شرکت‌ها قرار دهند؛ اما هنوز آن‌ها نیز نتوانسته‌اند این ماده را تامین کنند.»

مهدی کامکار با اشاره به بحث سرمایه‌گذاری در تولید این محصول می‌گوید: «از طرف انجمن با چند شرکت صحبت‌ کرده‌ایم و خرید تضمینی این محصول را پیشنهاد داده‌ایم و تنها بحث سرمایه‌گذاری باقی مانده است. با معاونت فناوری ریاست‌جمهوری نیز صحبت‌هایی داشته‌ایم و آن‌ها با توجه به‌اینکه این طرح یک طرح دانش‌بنیان است، از آن استقبال کرده‌ و آمادگی خود را برای پرداخت هزینه‌های تحقیقاتی این اقدام اعلام کرده‌اند.»

دبیر انجمن تولیدکنندگان باتری در کشور با بیان اینکه یک شرکت ادعای تولید این محصول را دارد، تاکید می‌کند: «هرچند این شرکت ادعای تولید دارد، اما هنوز نتوانسته از شرکت‌هایی مانند صباباتری و دیگر شرکت‌ها گواهی کیفیت دریافت کند. چرا که سپراتور یک قطعه بسیار حساس است و اگر جوابگو نباشد، باتری به‌طور کامل اسقاط می‌شود.»

وی درخصوص قیمت این قطعه نیز اظهار می‌کند: «قیمت هر متر سپراتور حدود یک دلار است و درصورتی که بتوان این محصول را در داخل تولید کرد، با توجه به‌اینکه کشورهای کمی علم تولید آن را در اختیار دارند، امکان صادرات آن نیز وجود دارد.»

به‌نظر می‌رسد با توجه به‌تولید ۱۰ میلیون عدد باتری در سال و نیاز هر باتری به یک‌ متر سپراتور یک دلاری، با تولید این قطعه در داخل می‌توان سالانه از خروج رقم قابل توجهی ارز جلوگیری کرد و احتمالا تولید باتری نیز برای تولیدکنندگان تا حدی ارزان‌تر تمام می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =