بازار خودرو

روند کاهش قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد در صورت ادامه‌دار شدن روند نزولی نرخ‌دلار در هفته جاری نیز ادامه خواهد داشت. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که از اواسط هفته گذشته نوسان قیمت بازار ارز و خودرو را درگیر خود کرده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، با کاهش نرخ دلار در بازار و در شرایط فعلی برخی کارشناسان معتقدند بالا و پایین رفتن قیمت‌ها در بازار آزاد خودرو، فقط روی کاغذ است و خریدوفروشی انجام نمی‌شود. درحال‌حاضر روند قیمت‌گذاری‌ها کاهشی است، اما خریدوفروشی در بازار اتفاق نمی‌افتد و معاملات تقریبا به صفر رسیده است. اتفاقی که به نظر می‌رسید با کاهش چشمگیر قیمت‌ها مشتریان را بیشتر به سمت خرید سوق دهد. اما متاسفانه بعد از کاهش قیمت‌ها در بازار مردم به دنبال ارزان شدن بیشتر خودروها هستند، اتفاقی که مهم‌ترین دلیل برای افت تقاضا یا صفر شدن خرید و فروش است.

شرایط را نیز می‌توان این گونه توصیف کرد که ارتعاشات زلزله احتمالی در انتخابات پیشِ روی آمریکا، به بازارهای ایران رسیده و همزمان با نزولی کردن منحنی نرخ دلار و سکه، خودرو را نیز به سراشیبی ببرد که البته در شرایط فعلی بازار چندان هم دور از ذهن نیست. خریداران خودرو تا انتخابات آمریکا دست نگه داشتند تا شرایط بازار مشخص شود. به‌هرحال‌ همه در انتظار ثبات شرایط بازار ارز، سکه و خودرو هستند تا برای خرید اقدام کنند.

مرور بازار فعلی خودرو نشان می‌دهد قیمت خودروهای داخلی درمقایسه‌با هفته گذشته بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان افت کرده چنین رخدادی در شش‌ماه گذشته بی‌سابقه بوده و حتی امکان دارد هر روز قیمت‌هایی پایین‌تری به ثبت برسند.

اینکه چرا منحنی قیمت خودرو در بازار نزولی شده است، با عقب‌نشینی نرخ ارز و سکه ارتباط دارد، اتفاقی که البته از سیگنال‌های خارجی سرچشمه گرفته است. در فاصله کمتر از دوهفته‌ای مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تحلیل‌ها و نظرسنجی‌هایی مبنی‌بر شکست دونالد ترامپ و میزبانی کاخ سفید از جو بایدن در چهار سال آتی، قوت گرفته است.

به‌نظر می‌رسد بایدن به‌عنوان نماینده حزب دموکرات آمریکا سیاست‌های ملایم‌تری در مورد ایران در پیش بگیرد و حتی احتمال زنده شدن توافق هسته‌ای برجام و بازگشت آمریکا به این سند بین‌المللی نیز وجود دارد. درمقابل اما انتخاب دوباره ترامپ می‌تواند شرایط را برای ایران سخت‌تر کند، زیرا وی در چهار سال گذشته شدیدترین تحریم‌ها را علیه کشور اعمال کرده و حتی ابایی از اقدامات فراتحریمی نیز ندارد.

به این ترتیب درصورت تداوم ارسال سیگنال‌هایی مبنی‌بر پیشتازی بایدن از ترامپ، روند کاهش قیمت‌ها در بازارهای ایران حداقل تا روز برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا ادامه خواهد داشت، این در حالی است که در بازار صحبت‌هایی از بازگشت نرخ ارز به کانال۲۰ هزار تومان نیز شنیده می‌شود. 

اما آن‌طور که مقایسه قیمت‌های بازار خودرو در هفته جاری و هفته گذشته نشان می‌دهد، خودروهای تولید داخل با افت قابل‌توجه قیمت مواجه شده‌اند و حتی بیش‌از ۲۵‌میلیون تومان کاهش را نیز تجربه کرده‌اند. به‌عنوان‌مثال، پراید که هفته گذشته تا ۱۲۸میلیون تومان نیز اوج گرفته بود، حالا به حدود ۱۱۰میلیون تومان رسیده است. پژو ۲۰۶ تیپ۲ نیز حدود ۲۵میلیون تومان عقب نشست و تیپ۵ این خودرو هم سقوط ۲۷میلیون‌تومانی را تجربه کرد.

برای سمند هم ۱۵‌میلیون‌تومان افت قیمت ثبت شده و این خودرو درحال‌حاضر با قیمت ۲۱۵میلیون‌تومان عرضه می‌شود. نکته مهم در مورد بازار خودرو اینکه همین قیمت‌ها نیز چندان مخاطبی ندارند، زیرا بسیاری از شهروندان در چنین شرایطی همچنان از قدرت خرید برخوردار نیستند و البته انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها را نیز دارند. درواقع برخی معتقدند قیمت خودرو باتوجه به روند نزولی نرخ ارز و سکه پایین‌تر خواهد آمد، از همین رو برای خرید دست نگه داشته‌اند.

در این فضا اما بسیاری از کارشناسان و حتی تصمیم‌سازان معتقدند فرصتی طلایی برای لغو سیاست نرخ‌گذاری دستوری در بازارها به‌ویژه خودرو ایجاد شده است.

ترس اصلی از لغو قیمت‌گذاری دستوری این است که با حذف این سیاست، قیمت کالاها و به‌عنوان‌مثال خودرو (در کارخانه) به شدت افزایش می‌یابد و این موضوع سبب نارضایتی عمومی خواهد شد. 

این نگرانی به‌ویژه تا هفته گذشته که نرخ دلار و سکه و خودرو و... اوج گرفته بود، احساس شد. حالا اما با توجه به ریزش قیمت‌ها و احتمال تداوم این ماجرا، تحلیلگران فرصت را برای کنار گذاشتن سیاست نرخ‌گذاری دستوری مغتنم می‌دانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =