بازار خودرو

در شرایط نزولی نرخ ارز که بازار را تحت‌تاثیر خود قرار داده است، خبر صدور مجوز به خودروسازان برای افزایش قیمت‌ها در فصل پاییز می‌تواند ورق را در بازار خودرو برگرداند.

به گزارش «اخبار خودرو»،در شرایط نزولی نرخ ارز که بازار را تحت‌تاثیر خود قرار داده است، خبر صدور مجوز به خودروسازان برای افزایش قیمت‌ها در فصل پاییز می‌تواند ورق را در بازار خودرو برگرداند.
اتفاقی که طبق مصوبه اردیبهشت‌ماه شورای رقابت، خودروسازان براساس آن برای افزایش قیمت خودرو در پاییز مجوز گرفته‌اند. براساس اعلام شورای رقابت طبق این مصوبه، خودروسازان می‌توانند حداکثر تا سقف نرخ تورم‌بخشی اعلامی بانک‌مرکزی در سه‌ماهه سوم امسال، افزایش قیمت‌ را اعمال کنند. براین اساس می‌توانند افزایش قیمت‌ محصولات خود را یک‌باره یا طی دو مرحله انجام دهند. 
درحال‌حاضر متاسفانه بازار خودروهای داخلی به‌رغم روند کاهشی قیمت‌ها همچنان با رکود شدید روبه‌رو است و مشتری در بازار دیده نمی‌شود. این اتفاق در شرایطی رخ داده که روند کاهشی قیمت خودرو بر خلاف افزایش ناگهانی قیمت‌ها کاملا کُند و آرام است. 
البته کارشناسان بازار خودرو همچنان به این کاهش قیمت‌ خوشبین هستند و روند کاهشی نرخ ارز و خودرو طی هفته‌های جاری را  ادامه‌دار می‌دانند. باتوجه به تاثیر مستقیم نرخ ارز بر بازار خودرو و همچنین سایر بازارها، احتمال این‌که از قیمت‌های موجود در بازار تا حدودی کاسته شود، بسیار زیاد خواهد بود. بازار خودرو ماه‌هاست در التهاب به‌سر می‌برد. درحالی‌که در عمل خریدوفروش در رکود کامل بوده یا به طور کامل صفر شده و خریداری در بازار وجود ندارد، اما در مقابل فروشندگان نرخ‌های نجومی برای خودروها  اعلام می‌کنند. قیمت‌هایی که اغلب در سایت‌ها و فضای مجازی از طرف دلالان و نمایشگاه‌داران اعلام شده است اما هیچ‌گاه موردتایید کارشناسان و فعالان واقعی بازار قرار نگرفت و این بازار را محلی برای جولان واسطه‌ها به طمع کسب سود بیشتر در آشفته بازار خودرویی تعبیر می‌کردند.
عامل اصلی این آشفتگی که بیشترین تغییر را در بازار به‌وجود آورد، جهش نرخ ارز بود که متاسفانه ‌می‌توان آن را به جای حباب به بالن نیز تعبیر کرد. فضای روانی حاکم بر بازار متاثر از افزایش نرخ دلار تا حدی بود که حتی خودروهای داخلی در بازار آزاد با درصد داخلی‌سازی بالا نیز هم‌زمان، رشد قیمتی را تجربه کردند، تا آنجاکه پراید به‌عنوان خودرو کف بازار به بیش‌از ۱۶۰ میلیون تومان هم رسید.
این بازار اما در روزهای گذشته، شرایط متفاوتی نسبت به ماه‌های قبل را تجربه می‌کند و هم‌زمان با کاهش نرخ ارز، به شدت درحال افت قیمت است. 
نزولی که به‌تدریج سرعت گرفت و حتی طی یک‌روز شاهد افت ۱۰ تا ۲۰۰‌میلیون تومانی در برخی خودروهای داخلی و خارجی بودیم. افزایش عرضه ارز در بانک‌مرکزی، سیاست‌های کنترلی دولت، پیش‌بینی‌های کارشناسان و حتی مردم درباره تحولات مثبت سیاست خارجی را می‌توان به‌عنوان عوامل اصلی نزولی شدن نرخ دلار در روزهای گذشته نام برد. اما اینکه این کاهش تا چه اندازه می‌تواند بر نزولی شدن نرخ‌ها در بازار خودرو تاثیرگذار باشد، اتفاقی است که باید حدود 9روز دیگر و تا پایان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منتظر آن ماند.
باتوجه به شرایط کنونی بازار، تغییرات هفته‌های آینده در محافل‌ سیاسی و بین‌المللی آن‌طور که مردم انتظار دارند، نمی‌تواند بر اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد. البته باید به این نکته اشاره کرد که  در یکی، دو سال اخیر نرخ تورم ۳رقمی شده است. روند افت نرخ دلار می‌تواند نشانگر این باشد در هفته‌های آینده چنانچه قیمت دلار به کانال زیر 20 هزار تومان برسد  در چنین شرایطی همه‌چیز متناسب با نرخ روز دلار تعیین خواهد شد و شاهد افت قیمت خودروهای خارجی نیز خواهیم بود. اتفاق دیگری که در این شرایط پیش‌بینی می‌شود، رکود شدیدتر بازار است زیرا مردم انتظار دارند قیمت‌ها ریزش بیشتری داشته باشند و به‌همین دلیل از خرید منصرف می‌شوند، تمام این موارد سبب می‌شود پیش‌بینی رفتار اقتصادی دشوارتر از هر زمان دیگری باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =