بازار خودرو

ریزش قیمت خودروهای داخلی این روزها با شیب بسیار تند ناشی‌از افت نرخ‌ارز در سراشیبی قرار گرفته است و کاهش ۵ تا ۲۰میلیون‌تومانی در قیمت‌ها دیده می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»، قیمت خودرو که با نرخ‌های حباب‌گونه و غیرواقعی بالا رفته بود، این روزها با نوسانات نرخ ارز، ریزش‌های شدیدتری را تجربه می‌کند. کاهش شدید قیمت‌ها ناشی‌از نزولی شدن نرخ ارز است که سبب می‌شود فروشندگان بیشتراز هر زمان دیگری برای جلوگیری از ضرر به‌دنبال فروش خودرویشان باشند. بنابراین باید گفت اگر سیر نزولی نرخ‌ارز ادامه یابد و دلار تا مرز ۱۸ تا ۲۰هزارتومان برسد، قیمت کاذب خودروهای داخلی دستکم تا ۲۰درصد ریزش خواهد داشت.

طبیعی است کاهش نرخ ارز و تثبیت آن برای مدتی، موجب خواهد شد ثبات به سایر بازارها نیز بازگردد. یکی از مهم‌ترین بازارها درحال‌حاضر بازار خودرو است که از دو سال پیش تاکنون روزهای بدی را سپری کرده، توقف کامل واردات خودرو، خروج شرکای بین‌المللی خودروسازان و رشد سرسام‌آور قیمت‌ خودروهای داخلی فقط بخشی از مشکلات هستند. این رشد غافلگیرکننده در سال ۹۹ به بالاترین حد خود رسید. البته می‌توان گفت امسال قیمت خودرو نسبت‌به سال۹۸ حدودا دوبرابر شده است.

با این‌حال تنها کاهش نرخ ارز بر قیمت خودرو تاثیر نمی‌گذارد. برخی تحلیلگران اقتصادی و سیاسی براین باورند دولت جو بایدن، ادامه دولت باراک اوبـــاما خواهد بود. 

در دوره قبلی تحریم‌ها، هنگامی که خودروسازی ایران در سال‌های ۹۰ و ۹۱ روزهای سختی را پشت‌سر می‌گذاشت، شرایط مشابه زمان حال بود اما شرایط آن با دوران فعلی قابل‌مقایسه نیست.

در آن دوران نیز خودروسازان بین‌المللی بازار خودرو ایران را ترک کردند و قیمت‌ خودرویی همچون پراید از هفت‌میلیون به ۲۰میلیون‌تومان رسید اما این افزایش در مدت زمان طولانی‌تری روی داد.

ازسوی‌دیگر تولید خودروسازان نیز با افت نسبی ادامه داشت، در نتیجه شاهد مسائلی همچون قرعه‌کشی خودرو نبودیم و تحویل خودرو به مشتریان بسیار راحت‌تر صورت می‌گرفت. 

خودروسازان چینی نیز نقش بازوی کمکی خودروسازان ایرانی را ایفا می‌کردند و محصولات آن‌ها جایگزین خودروهای اروپایی در خط تولید خودروسازان می‌شد، اتفاقی که این روزها دیگر شاهد آن نیستیم.

همچنین در شرایط فعلی انتظار می‌رود با پیروزی جوبایدن در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا و کاهش فشارهای اقتصادی، نرخ ارز در محدوده مشخصی به ثبات برسد و بازار خودرو نیز با تاثیر پذیرفتن از نرخ ارز، تلاطم خود را از دست داده و به آرامش برسد. در صورت وقوع چنین رویدادی جذابیت بازار خودرو برای سرمایه‌گذاری از بین خواهد رفت و مصرف‌کنندگان می‌توانند برای مدتی بدون‌ترس از کاهش یا افزایش یک‌باره قیمت‌ها، نسبت‌به خرید خودرو اقدام کنند.

 به‌گفته اکثر کارشناسان صنعت و بازار خودرو، فعلا نمی‌توان توقع داشت قیمت خودرو حتی به سال گذشته بازگردد و در بهترین حالت، قیمت بازار آزاد اکثر محصولات داخلی یا وارداتی به بازه زمانی اردیبهشت تا تیر ۹۹ برمی‌گردد. 

همین نکته نشان می‌دهد همچنان قیمت خودرو در بازار آزاد بیشتر از بهای مصوب کارخانه در پاییز۹۹ خواهد بود. اما همین مساله باعث خواهد شد تا فاصله قیمت خودرو از درِ کارخانه تا بازار آزاد تا حد قابل‌توجهی کم شود. 

درصورتی‌که کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد در هفته پیش‌رو ادامه داشته باشد این احتمال وجود دارد بعد از حدود ۱۰ روز تا دو هفته شرایط بازار به وضعیت ثبات قیمتی برسد، بدیهی است افزایش قیمت خودروها در کارخانه برای زمستان ۱۳۹۹، به مراتب کمتر خواهد بود و حتی احتمال می‌رود شورای رقابت برای زمستان پیش‌رو، قیمت کارخانه‌ای خودرو را افزایش ندهد.

همچنین باید توجه داشت کاهش قیمت خودروها به‌خاطر جو روانی ایجادشده درپی نتایج انتخابات آمریکا بوده و بدیهی است این فرایند زمانی ادامه‌دار و تثبیت می‌شود که نتایج عملیاتی و مثبت ریاست‌جمهوری جو بایدن در صنعت خودرو کشور قابل‌مشاهده باشد. 

اما فعلا به‌خاطر موج به‌راه‌افتاده برای کاهش قیمت ارز و طلا، می‌توان به کاهش به‌نسبت خوب قیمت خودرو در بازار آزاد امیدوار بود و نباید فراموش کرد این اتفاق با مدیریت تقاضا از جانب خریداران و مصرف‌کنندگان امکان‌پذیر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =