مان

بسیاری از خودروسازان در سال ۲۰۲۰ محصولات دوستدار محیط‌زیست خود را در این سگمنت رونمایی کرده‌اند

به گزارش «اخبار خودرو»، برنامه‌ریزی شهرها و کشورهای پیشرفته برای استفاده از ناوگان برقی در تمام سگمنت‌ها، خودروسازان را وارد رقابتی تنگاتنگ برای تولید مدل‌های الکتریکی کرده است. در این میان، حضور تولیدکنندگان بزرگی همچون بنز، مان و فورد برای تولید ون‌های الکتریکی و توسعه ناوگان این خودروها دور از انتظار نیست. در‌همین راستا، بسیاری از خودروسازان در سال۲۰۲۰ محصولات دوستدار محیط‌زیست خود را در این سگمنت رونمایی کرده‌ و برنامه‌های خود را برای سال‌های آتی اعلام کرده‌اند. در ادامه نگاهی به مهم‌ترین این محصولات خواهیم داشت.

آمازون در مسیر تولید ۱۰هزار ون الکتریکی

در‌سال جاری شرکت آمازون از ون الکتریکی خود رونمایی کرد. این ون که با همکاری ریویان آمریکا و به‌منظور حمل کالا طراحی و تولید شده، قرار است تا سال ۲۰۲۱ وارد بازار آمریکا شود. البته این تنها یکی از سه مدلی است که با سرمایه‌گذاری مشترک ریویان و آمازون طراحی شده است.

ریویان قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ میلادی، ۱۰هزار دستگاه از این ون الکتریکی را به بازار عرضه کند. این تعداد برای سال ۲۰۳۰ برابر با ۱۰هزار دستگاه عنوان شده است. این ون الکتریکی به سنسورها و دوربین‌های بیرونی با زاویه دید ۳۶۰درجه‌ای، سیستم اطلاعاتی و سرگرمی سازگار با دستیار صوتی الکسا و مجموعه‌ای از فناوری‌های کمکی برای حرکت بهتر در ترافیک و بزرگراه‌ها مجهز شده است.  علاوه‌بر این، ون آمازون دارای شیشه جلوی بزرگ برای افزایش دید راننده، درِ تقویت‌شده در سمت راننده برای محافظت بیشتر و چراغ‌های روشن در اطراف و عقب خودرو است.

مرسدس‌بنز؛ سردمدار تولید ون‌های الکتریکی

مرسدس‌بنز به‌عنوان پیشگام‌ترین خودروساز دنیا در زمینه تولید ون‌های الکتریکی سال جاری میلادی توانست از ون الکتریکی جدید خود به‌نام eVito Tourer رونمایی کند. این در حالی است که مرسدس‌بنز سال ۲۰۱۹ از نخستین ون تمام الکتریکی دنیا با نام EQV رونمایی کرده بود.

ون «اویتو تورر» با شعاع حرکتی بیش‌از ۴۰۰ کیلومتر نسخه تکامل‌یافته‌ای از مدل eVito  است که در سال ۲۰۱۷ معرفی شد. نسخه جدید این خودرو از باتری با ظرفیت ۹۰ کیلووات ساعت بهره می‌برد و با یک بار شارژ تا ۴۲۱کیلومتر را طی می‌کند.

موتور برقی این مدل نیز ۲۰۱اسب‌بخار قدرت دارد و در فضای داخلی هم قابلیت حمل ۹سرنشین را در اختیار دارد. فضای داخلی ویتو نیز انعطاف‌پذیر است و توانایی حمل ۹سرنشین را دارد.

براساس اعلام مرسدس‌بنز، این ون با استفاده از شارژر ۱۱۰کیلووات ساعتی CCS DC می‌تواند در کمتر از ۴۵ دقیقه ۱۰ تا ۸۰درصد ظرفیت خود را شارژ کند. سیستم‌های به‌کاررفته در این خودرو شامل سیستم کمکی ترمز فعال، کروزکنترل فعال Distronic، آینه‌ دید عقب دیجیتالی، ۱۳سیستم کمکی رانندگی مجهز به رادار بین خطوط و سیستم کمکی پارک فعال می‌شود و امکاناتی همچون رادیوی دیجیتال، سیستم مالتی‌مدیا با نمایشگر لمسی ۷اینچی، سیستم رهیاب ماهواره‌ای، اپل‌کارپلی و اندروید اتو نیز در این خودرو تعبیه شده‌اند.

eGTE؛ ون الکتریکی ۸۶هزار دلاری «مان»

برخلاف فورد اما برند «مان» به‌عنوان زیرمجموعه‌ فولکس‌واگن در سال جاری میلادی از ون الکتریکی خود به‌صورت مختصر رونمایی و اعلام کرد این خودرو به‌زودی وارد بازار می‌شود.

این ون که با نام «مان  eTGE »شناخته می‌شود، قیمتی حدود ۸۶هزار‌دلار و شباهت‌های بسیاری به e-Crafter خواهد داشت.

در مقایسه با ون آمازون و فورد اطلاعات بیشتری از ون الکتریکی مان وجود دارد که نشان می‌دهد این خودرو از یک باتری ۳۶کیلووات ساعتی بهره‌مند است و می‌تواند شعاع حرکتی ۱۶۰کیلومتر را برای این خودرو فراهم کند.

ون مان از موتور الکتریکی با قدرت ۱۰۰ کیلووات برخوردار بوده و حداکثر سرعت آن ۹۰ کیلومتر اعلام شده است. این موتور همچنین گشتاوری معادل ۲۹۰نیوتون‌متر را تولید می‌کند که ۸۰درصد ظرفیت آن در کمتر از ۴۵دقیقه شارژ خواهد شد. مان برنامه تولید دو نسخه ۳.۵ و ۴.۵ تنی از این خودرو را اعلام کرده است.

ورود فورد به تولید ون‌های تمام‌الکتریکی تا ۲۰۲۱

فورد که در بخش تولید خودروهای سبک تجاری، یکی از سرآمدترین شرکت‌های دنیا محسوب می‌شود، در سال جاری خبر از برنامه خود برای ورود به بخش ون‌های تمام‌الکتریکی داد. فورد ون خود را به‌عنوان یک خودرو برای حمل‌ونقل بار معرفی کرده که قرار است برای تمام بازارهایی در دنیا که شرکت فورد در آن‌ها نقش دارد، عرضه شود و فروشی جهانی داشته باشد.

براساس اعلام فورد، قرار است ون‌های مخصوص حمل‌‌ونقل بار تا سال ۲۰۲۱ وارد بازار اروپا شود و نسخه تمام‌الکتریکی این ون‌ها تا سال ۲۰۲۲ به دست بازار آمریکای‌شمالی برسد.

فورد از سرمایه‌گذاری ۱۱میلیارد دلاری برای این بخش خبر داده و آن را به‌عنوان بخشی از برنامه برقی‌سازی خود اعلام کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =