خودروهای حمل زباله شهرک کامیون ‌داران

براساس قوانین می‌توان بدون تغییر در محور یک خودرو، خودروهای یخچال ‌دار را به باری- چوبی یا برعکس تبدیل کرد

به گزارش «اخبار خودرو»، شهرک کامیون ‌داران به‌عنوان تنها بازار برای خرید و فروش خودروهای سنگین در پایتخت، به‌ نظر می‌رسد در یاد بسیاری از ارگان‌ها و سازمان‌ها کمرنگ شده و به‌رغم تمام اهمیت این بازار برای متقاضیان خودروهای کار در شرایط فعلی وضعیت تولید داخلی و عدم واردات، این شهرک با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کند. در کنار تمام این مشکلات اما فروشندگان مستقر در این شهرک به‌دنبال راهی برای نوسازی ناوگان تجاری و پر کردن بازار خالی کشور هستند. اما با این‌حال، از حمایت سازمان‌های ذیربط برخوردار نیستند و به‌رغم پایداری این بازار در راستای کمک به ناوگان کشور اما مشکلات  مانعی برای فعالیت‌های آن‌ها خواهد بود.

در همین راستا، قبله‌وردی یکی از فعالان پیشکسوت این شهرک، از عدم همکاری به‌رغم تمام قوانین مشخص برای پلاک‌گذاری خودروهای تغییر کاربری یافته خبر داد و از آن به عنوان مانعی برای ورود این خودروها به سایر بخش‌های ناوگان یاد کرد.

کامیونت ‌های حمل زباله در انتظار تغییر کاربری

در شرایطی که ناوگان تجاری کشور در تمام بخش‌ها با فرسودگی همراه است، زمان آن فرا رسیده از توان تمام فعالان این بخش استفاده شود تا شاید تنها قسمتی از مسائل این صنعت رفع شده و تعدادی هرچند اندک از خودروهای این ناوگان نوسازی شوند. در این میان، آن‌دسته از تجاری‌هایی که تردد بیشتری در شهرها دارند و آلایندگی گسترده‌ای را به تمام مناطق شهری وارد می‌کنند، در اولویت خواهند بود؛ یعنی اتوبوس‌ها و خودروهای حمل زباله. خودروهای حمل زباله مشخصا دراختیار شهرداری‌ها قرار دارند و پیمانکاران این سازمان براساس قوانین موظف‌به استفاده از محصولاتی با عمر دو سال برای ناوگان حمل‌ زباله هستند. از این رو کامیونت‌های دوساله که برای استفاده در ناوگان حمل زباله کشور پیر به نظر می‌رسند هنوز هم می‌توانند جایگزین جوان‌تری برای ناوگان‌های دیگر باشند. بنابراین استفاده از این خودروها بعد از تغییر کاربری و در ناوگان‌هایی که تردد کمتری در شهرها دارند و همچنین نیاز به ناوگان کم‌سن ندارند، مفید به‌نظر می‌رسد.

عدم پلاک‌گذاری برای تغییر کاربری کامیونت‌های حمل زباله

مشکل اصلی این خودروها برای ورود به سایر ناوگان‌های کشور آن‌طور که قبله‌وردی به روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید؛ عدم پلاک‌گذاری این خودروها است. این فعال بازار خودروهای سنگین در این خصوص گفت: «در این شهرک مشکلات متعددی  در این زمینه و در خصوص پلاک کردن خودروها داریم که کار را برای فروشندگان این بخش سخت کرده و مانع دیگری برای نوسازی ناوگان محسوب می‌شود.»

این فعال بازار خودروهای سنگین در ادامه اظهار کرد: «بیشترین مشکل این بخش مربوط به خودروهای حمل زباله است. نمونه‌های بسیاری از این خودروها توسط پیمانکاران به نمایشگاه‌داران این شهرک واگذار می‌شود و ما هم به دنبال تغییر کاربری و ورود دوباره آن‌ها به ناوگان مناسب‌تر هستیم.»

وی بیان کرد: «پیمانکاران شهرداری در بخش حمل زباله باید خودروهای خود را به‌روزرسانی کنند و تنها خودروهایی که کمتر از دو سال از تولید آن گذشته است، ‌اجازه فعالیت در این ناوگان را دارند.»

خودروهایی که در شهرک کامیون‌داران خاک می خورند

قبله‌وردی در ادامه عنوان کرد: «به‌طور معمول تغییر کاربری براساس برخی قوانین ازجمله عدم تغییر در محور خودرو انجام می‌شود که بر اساس آن می‌توان خودروهای یخچال‌دار را به باری-چوبی یا برعکس تبدیل کرد.»

وی تصریح کرد: «به‌منظور تغییر کاربری خودروهای حمل زباله هیچ تغییری در محور آن‌ها ایجاد نمی‌شود و براساس قوانین باید پلاک‌گذاری آن‌ها امکان‌پذیر باشد.» 

این فعال بازار تجاری کشور گفت: «درحال‌حاضر برخی مدل‌ها با سال ساخت 90 در اختیار نمایشگاه‌داران این شهرک قرار دارد که متاسفانه بدون هیچ دلیل مشخصی پلاک‌گذاری نمی‌شوند و امکان تغییرکاربری ندارند. این مشکلی است که باید حل شود تا این خودروها دوباره به ناوگان کشور بازگردند و امکان استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها فراهم شود.»
 

عدم  استفاده  از تجربه پیشکسوتان در شهرک کامیون‌داران

قبله ‌وردی در ادامه عنوان کرد: « ارگان‌های مرتبط هیچ امتیازی برای این صنف قائل نیستند و از تجارب این بخش برای وضع قوانین مربوط به پلاک‌گذاری این خودروها استفاده نمی‌کنند.»

وی با اشاره به سایر مشکلات در این بخش گفت: «در کنار چنین مشکلاتی همچنین شاهد نبود همکاری سازمان امور مالیاتی با صنف نمایشگاه‌داران خودروهای تجاری هستیم.» 

وی در ادامه توضیح داد: «در روند پلاک‌گذاری این خودروها، باید یک بار پلاک به نام نمایشگاه‌داران شهرک تغییر کند که هم هزینه اضافی در بردارد و هم بار اضافه‌ای را بر دوش راهنمایی و رانندگی تحمیل می‌کند. بعد از فروش دوباره آن هم باید بازدید انجام شده و دوباره زمان و هزینه صرف انتقال پلاک به خریدار  منتقل شود.»

پرداخت چندباره مالیات و افزایش هزینه نقل و انتقال

وی افزود: «سازمان امور مالیاتی، از نمایشگاه‌داران چند مالیات دریافت می‌کند که شامل مالیات‌بر نقل‌وانتقال و مالیات‌بر مشاغل است، در حالی که باید مبلغی را هم به عنوان مالیات کارکرد نمایشگاه پرداخت کنیم.»

قبله‌وردی در پایان بیان کرد: «سازمان امور مالیاتی و سایر ارگان‌های مرتبط باید برای نمایشگاه‌دارانی که در این صنف فعالیت دارند، مزایایی را قائل باشند تا شاهد تسریع در امور این بخش باشیم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =