راکبان موتورسیکلت

تلاش نهادهای سیاست‌ گذار برای ساماندهی وضعیت تردد موتورسیکلت‌ها در کشور، همچنان ادامه دارد.

به گزارش «اخبار خودرو»، چندی‌پیش، رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرده بود از روز ۱۷‌آبان سال جاری و به مدت دوماه، طرح ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی در پارکینگ‌ها اجرایی خواهد شد. بر این اساس، قرار بود موتورسیکلت‌هایی که قبل از ۲۹‌اسفند ۱۳۹۸ توقیف شده‌اند و تعداد آنها در پارکینگ‌های کشور به حدود ۸۳۷‌هزار دستگاه می‌رسد، با در نظر گرفتن مشــــــوق‌هایی آزاد شوند. به‌تازگی اما سهل‌گیری درخصوص موتورسیکلت‌ها به حوزه بیمه این مُد حمل‌ونقل هم کشیده شده و ظاهرا قرار است بخشودگی سراسری جرایم بیمه شخص‌ثالث موتورسیکلت‌ها تا پایان امسال ادامه داشته باشد. بر این اساس، راکبان موتورسیکلتی که بیمه شخص‌ثالث ندارند یا عقب‌ ماندگی  در پرداخت حق‌بیمه داشته‌اند، می‌توانند بدون جریمه نسبت‌به خرید بیمه‌نامه شخص‌ثالث اقدام کنند.

چندی پیش، صندوق تامین خسارت‌های بدنی، طرحی با عنوان «طرح ملی بخشودگی صد درصدی جرایم بیمه‌نامه شخص‌ثالث ویژه موتورسیکلت» را کلید زد که براساس آن، امکان پوشش همگانی بیمه‌نامه شخص‌ثالث، با رعایت جنبه‌های اقتصادی برای دارندگان وسایل‌نقلیه موتوری زمینی فاقد بیمه‌نامه در سراسر کشور فراهم می‌شد. علاوه‌بر این، بخشودگی جریمه موضوع بند (ب) ماده ۲۴ قانون بیمه شخص‌ثالث هم در مورد موتورسیکلت‌های فاقد بیمه‌نامه شخص‌ثالث، مشمول این طرح بود.

درهمین‌راستا، چند روز پیش، معاون طرح و توسعه بیمه‌مرکزی در مورد بخشودگی جرایم بیمه شخص‌ثالث موتورسیکلت‌ها گفت: «بخشودگی جرایم بیمه شخص‌ثالث موتورسیــــکلت از ۱۵‌آبان شروع شده و تا پایان سال بدون هیچ محدودیتی ادامه خواهـــــد داشت.» 

رحیمی‌مصدق درخصوص آغاز طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص‌ثالث موتورسیکلت‌ها به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «داشتن بیمه شخص‌ثالث برای وسیله های نقلیه از جمله موتورسیکلت‌ها ضروری است و کسانی که بیمه‌نامه نداشته باشند و اقدام به خرید بیمه‌نامه شخص‌ثالث کنند، علاه‌بر پرداخت حق‌بیمه در همان سال به نسبت مدتی که بیمه نداشته‌اند، باید جریمه بپردازند. در شرایط کرونا، برای تسهیل خرید بیمه‌نامه شخص‌ثالث به وزارت اموراقتصادودارایی پیشنهاد دادیم تا افرادی که در یک فاصله زمانی مشخص بیمه‌نامه شخص‌ثالث خریداری می‌کنند، فقط حق‌بیمه خود را بپردازند و از پرداخت جریمه معاف شوند.»

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی ادامه داد: «این طرح محدودیتی ندارد و همه افرادی که موتورسیکلت دارند، می‌توانند از این طرح استفاده کنند. صاحبان موتورسیکلت برای دریافت اطلاعات بیشتر، بهتر است به شرکت‌های بیمه‌ای مراجعه کنند. اگر افراد از این فرصت باقیمانده استفاده نکنند، ممکن است سال آینده حق‌بیمه شخص‌ثالث برای آن‌ها دوبرابر قیمت کنونی حساب شود.»

مینا صادقی، کارشناس بیمه ایران در این مورد به  روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: « قرار است این طرح تمام موتورسیکلت‌ها را در بربگیرد، یعنی چه موتورسیکلت‌هایی که در پارکینگ‌ها توقیف شده‌اند و چه موتورسیکلت‌هایی که عقب‌ماندگی  در پرداخت حق‌بیمه داشته‌اند.» 

او ادامه داد: «هزینه بیمه شخص‌ثالث برای موتورسیکلت‌ها حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است و اگر فرض کنیم موتورسیکلتی حدود یک‌سال عقب‌ماندگی  در پرداخت حق‌بیمه دارد، این مبلغ به بالای یک‌میلیون‌تومان افزایش پیدا می‌کند. ازآنجاکه موتورسیکلت عمدتا وسیله حمل‌ونقل اقشار ضعیف‌تر جامعه است، در موارد بسیاری افراد انگیزه‌ای برای بیمه کردن یا تمدید بیمه شخص‌ثالث موتورسیکلت خود ندارند؛ به همین دلیل به‌نظر می‌رسد این طرح می‌تواند مشوقی برای اقدام به خرید بیمه‌نامه شخص‌ثالث برای راکبان موتورسیکلت باشد.»

این کارشناس حوزه بیمه ادامه داد: «البته تبلیغات برای این طرح به اندازه کافی نبوده و مشکل دیگر این است که باتوجه به مبلغ حق‌بیمه، نمایندگی‌های بیمه هم انگیزه‌ای برای دریافت اقساطی این مبــــــلغ ندارند و معمولا کل مبلغ را یک جا دریافت مــــی‌کنند. در هر حالت اما به‌نظر می‌رسد استقبال از این طـــــرح به‌زودی افزایش پیدا کند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =