نمایشگاه خودرو

افزایش قیمت خودرو بدون تفاوت عمل می‌کند و حتی شامل خودروهای چینی که تولید آن‌ها متوقف شده است، نیز می‌شود. ‌به‌عنوان‌مثال برلیانس H۳۲۰ پارس‌خودرو با موتور ۱۶۰۰سی‌سی که حدود ۲سال پیش به مبلغ ۶۷میلیون‌تومان قابل خریداری بود، اکنون ۳۴۰میلیون تومان قیمت دارد. 

پس از اعلام پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، روند کاهشی نرخ ارز در بازار به شکل قابل‌توجهی آغاز شد که این روند ناشی‌از خوش‌بینی به آینده بازار و بازگشت آمریکا به برجام بود. هم‌زمان با این روند کاهشی، برخی بازارها ازجمله بازار خودرو نیز دچار کاهش قیمت شدند و تغییرات مهمی به‌ویژه در حوزه قیمت خودروهای وارداتی رخ داد. این روند کاهشی قیمت که بسیاری آن را موقتی می‌دانند، سبب شد بازار خودرو بیش‌از پیش وارد رکود شود و خریداران در انتظار قیمت‌های پایین‌تری باشند. ازسوی‌دیگر درپی اعمال قرنطینه دوهفته‌ای، بسته بودن مراکز تعویض پلاک و نمایشگاه‌های خودرو عملا خریدوفروش خودرو امکان‌پذیر نیست و فعالان بازار به امید بهبود شرایط دست نگه داشته‌اند.

چنین رویدادهایی در بازار خودرو باعث شده اغلب کسانی که در حوزه فروش فعالیت می‌کنند از روند افزایشی قیمت‌ها بعد از این دوران قرنطینه دو هفته‌ای خبر بدهند. اتفاقی که دقیقا بعد از تعطیلی ایام نوروز ۹۹ و ادامه‌دار شدن آن تا پایان فروردین‌ماه رخ داد. در آن زمان و بعد از تعطیلی یک‌ماهه کشور، فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودرو با روند صعودی قیمت‌ها در بازار روبه‌رو شدند، اتفاقی که حتی باعث تعجب بسیاری از فروشندگان بازار شد. البته شاید بتوان گفت دلیل آن زمان طولانی تعطیلات بود به همین‌دلیل بسیاری از دلالان برای آن‌که ضررهای ناشی‌از قرنطینه به‌دلیل شیوع کرونا را جبران کنند، دست به چنین اقدامی زدند.

البته در شرایط کنونی مشخص نیست بازار خودرو همچنان روند کاهشی خود را حفظ خواهد کرد یا خیر زیرا هیچ کس نمی‌تواند در شرایط نوسانی نرخ ارز تضمینی برای ثبات بازار خودرو بدهد. هرچند نرخ ارز نزولی است اما متاسفانه روند نوسانی چندماه اخیر بازار چشم مردم را تا حدودی ترسانده است. اتفاقی که باید نسبت‌به وقوع دوباره آن در بازار خودرو هوشیار بود.

به‌رغم تمام این اتفاقات برخی خریداران همچنان از بیم ریزش بیشتر خودروهای میلیاردی خود، سعی در فروش این خودروها حتی به‌صورت قول‌نامه‌ای دارند زیرا احتمال می‌دهند قیمت این خودروها در آینده بیشتر ریزش کند. البته حدود دو سال از ممنوعیت واردات خودرو می‌گذرد و در این مدت بسیاری از خودروهای وارداتی در گمرک کشور انبار شده‌اند، علاوه برآن نبود خودروهای خارجی جدید در بازار منجر به افزایش شدید قیمت خودرو وارداتی شده بود که به‌طبع آن قیمت خودروهای داخلی نیز افزایش داشتند. 

در این میان اما قیمت خودروهای چینی با افزایش قیمت شدید مواجه شد. اتفاقی که خرید این خودروها را برای برخی اقشار جامعه که بودجه آنها به خرید خودروهای وارداتی نمی‌رسید و برای خرید خودرو بهتر به چینی‌ها رو می‌آوردند بسیار سخت یا غیرممکن کرده است. 

به‌شکلی‌که جک J۴ اتوماتیک از محصولات کرمان‌موتور که به‌عنوان یک سدان اقتصادی و اتوماتیک وارد بازار شد، اکنون ۳۶۰ میلیون تومان ازسوی کارخانه قیمت‌گذاری شده است. این در حالی است که جک J۴ به قیمت ۳۳۰ میلیون‌تومان یعنی ۳۰ میلیون تومان ارزان‌تر از نرخ کارخانه در بازار قابل خریداری است.

افزایش قیمت خودرو بدون تفاوت عمل می‌کند و حتی شامل خودروهای چینی که تولید آن‌ها متوقف شده است، نیز می‌شود. ‌به‌عنوان‌مثال برلیانس H۳۲۰ پارس‌خودرو با موتور ۱۶۰۰سی‌سی که حدود ۲سال پیش به مبلغ ۶۷میلیون‌تومان قابل خریداری بود، اکنون ۳۴۰میلیون تومان قیمت دارد. 

دانگ ‌فنگ H۳۰ کراس ایران‌خودرو نیز که یکی از خودروهای اتوماتیک در بازه قیمتی ۵۰ تا ۶۰میلیون تومان به شمار می‌رفت، اکنون در نسخه صفرکیلومتر با مدل ۱۳۹۸ قیمتی معادل ۳۴۵میلیون‌تومان دارد. البته باید گفت در شرایط فعلی بازار، خرید خودروهایی که تولید آن‌ها متوقف شده، همواره یک ریسک محسوب می‌شود زیرا امکان دسترسی مناسب به خدمات پس از فروش و قطعات یدکی در تمامی نقاط کشور برای آن‌ها وجود ندارد.

اما اتفاق عجیب آنکه برعکس خودروهای داخلی در بازار، ارزان‌تر از قیمت کارخانه هستند. البته همچنان اختلاف قیمت  کارخانه‌ای و بازار خودروهای داخلی قابل‌توجه است.  هرچند به‌رغم کاهش قیمت بازار طی هفته‌های اخیر و افزایش نرخ رسمی کارخانه طی سه ماه گذشته اما همچنان فاصله قابل‌توجهی بین قیمت بازار و نرخ کارخانه وجود دارد که انگیزه افراد برای سفته‌بازی را زنده نگه داشته است. به‌عنوان‌مثال پژو پارس صفر کیلومتر در کارخانه حدود ۱۲۱میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است اما نسخه‌های صفرکیلومتر این خودرو در بازار به قیمت ۱۹۰میلیون تومان آگهی می‌شوند. 

طبیعی است با افزایش تعداد خودروهای صفرکیلومتر تحویلی سری جدید ایران‌خودرو که سند آن‌ها تا یکسال در رهن کارخانه است، مشتریان توقع دارند قیمت‌ها باز هم کاهش یابد زیرا امکان انتقال سند خودروهای صفرکیلومتر داخلی وجود ندارد و خرید و ‌فروش آنها به صورت قول ‌نامه‌ای انجام می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =