بازار خودرو

قیمت ‌پراید ۹۶ میلیون ‌تومانی به ۱۰۱میلیون تومان و کوییک معمولی از ۱۳۱میلیون‌تومان به ۱۴۱ میلیون‌تومان طی دو روز گذشته افزایش پیدا کرد. در واقع به‌ دنبال انتشار نامه قیمت‌ گذاری و تولید بدون ضرر خودرو به معاون اقتصادی رئیس‌ جمهور شاهد افزایش قیمت ۱۰میلیون‌ تومانی در برخی خودروها طی دو روز گذشته بودیم

به گزارش «اخبار خودرو»، به ‌رغم‌ آنکه بازار پرحرف و حدیث خودرو در روزهای اخیر همچنان روند کاهشی خود را ادامه می‌داد اما در آخر هفته گذشته به‌شکل ناگهانی ترمز کاهش قیمت کشیده و بازار با افزایش ۵ تا ۱۵میلیون‌تومانی همراه شد. به ‌همین ‌دلیل صحبت‌ درباره وضعیت و  روند قیمت‌ها‌ در بازار خودرو بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده است.

هرچند این بازار تا چندی پیش شاهد جهش افسارگسیخته قیمت‌ها بود اما در چند هفته اخیر ریزش قیمت ‌ها در بازار خودرو استارت خورد. اتفاقی که متاسفانه بازار خودرو را یک ماه زودتر به خواب زمستانی برد. این در شرایطی است که بازار خودرو همیشه شاهد اتفاقات ناگهانی بوده، حال باردیگر این  غافلگیری در این بازار به چشم می‌خورد زیرا افت بها، خود را نشان داده‌، آن‌هم در شرایطی که روند قیمت‌ها به صورت افزایشی بوده و با هر تحول،‌ شرایط بازار را تغییر داده است.

از مهرماه سال گذشته روند افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد به شکل قابل‌توجهی آغاز شد و این بازار شاهد نرخ‌های سرسام‌آوری بود. البته پس از مدتی بازار در شرایط خاصی قرار گرفت، یعنی اواخر بهمن‌ماه سال ۹۸ با شیوع ویروس کرونا، کسادی بر بازار خودرو حکم‌فرما شد و به مرور با اجرای پروتکل‌های بهداشتی به‌منظور مقابله با این ویروس، نمایشگاه‌های فروش خودرو نیز بسته شدند. 

پس از این بود که قیمت‌ها در فضای مجازی و سایت‌ها تعیین شدند و روزانه شاهد اعلام قیمت‌های نجومی خودروها از این فضا بودیم. اتفاقی که چندان هم دور از انتظار نبود. دلالان که در شرایط اقتصادی نه چندان خوب اقدام به خرید خودرو کردند، بعد از تعطیلی بازار خودرو به‌منظور جلوگیری از ضرر بیشتر مجبور شدند با قیمت‌های بیشتری اقدام به فروش خودرو کنند. این در حالی است که با بازگشایی نمایشگاه‌های فروش خودرو از اوایل اردیبهشت‌ماه سال جاری، امید می‌رفت نرخ‌های کاذب، به قیمت‌های واقعی تبدیل شوند اما این اتفاق رخ نداد و بازار تمایلی به تعدیل قیمت‌ها نداشت. البته روند صعودی قیمت‌ها در بازار خودرو نیز ادامه نیافت و کاهش بهای خودرو در هفته‌های اخیر بر سر زبان‌ها افتاد. اتفاقی که به‌اعتقاد اغلب کارشناسان نتیجه رویدادهای سیاسی داخلی و به‌خصوص خارجی بود زیرا باعث ایجاد روند کاهشی نرخ دلار و درپی آن قیمت خودرو در بازار شد.

این کاهش قیمت‌ در شرایطی رخ داد که طی چند روز گذشته و در دوران قرنطینه و تعطیلی دوباره نمایشگاه‌های فروش خودرو شاهد کاهش قیمت خودرو بودیم. روندی که در بازار خودرو باعث شد قیمت پراید ۱۳۱ که تا ۱۳۵میلیون تومان هم رسیده بود در‌چند روز اخیر تا ۹۵میلیون تومان نیز کاهش پیدا کند. البته بسیاری امیدوار به کاهش هرروزه قیمت‌ها بودند. اما متاسفانه در شرایط کاهشی بازار یک‌باره باخبر شدیم که دولت برای ساماندهی بازار خودرو قصد دارد اقداماتی انجام دهد، همین امر باعث شد ترمز کاهش قیمت‌ها کشیده شده و بازار با افزایش ناگهانی قیمت مواجه شود.

این اتفاق در حالی رخ داد که بازار خودرو روزهای بسیار آرامی را سپری می‌کرد اما با انتشار نامه‌ قیمت‌‌گذاری و تولید بدون ضرر خودرو به معاون اقتصادی رئیس‌جمهور و گمان این که قیمت‌گذاری خودرو آزاد می‌شود، یک‌باره شوک جدیدی به بازار خودرو وارد شد و در آخرین روز هفته گذشته شاهد از بین رفتن آرامش در بازار خودرو بودیم و به دنبال آن قیمت خودرو جهش‌های ناگهانی و میلیونی را تجربه کرد.

این افزایش قیمت‌ها به گونه‌ای بود که برخی منابع در بازار آزاد از افزایش ناگهانی ۵ تا ۱۵ میلیونی برخی خودروها خبر می‌دهند. 

به‌عنوان ‌مثال قیمت‌پراید ۹۶میلیون‌تومانی به ۱۰۱میلیون تومان و کوییک معمولی از ۱۳۱میلیون‌تومان به ۱۴۱ میلیون‌تومان طی دو روز گذشته افزایش پیدا کرد. درواقع به‌دنبال نامه وزیر صنعت، معدن و تـــجارت شاهد افزایش قیمت ۱۰میلیون‌تومانی در برخی خودروها طی دو روز گذشته بودیم.

حال باید دید ساماندهی و برنامه درنظرگرفته‌شده درزمینه قیمت‌گذاری و تولید بدون ضرر خودرو که توسط دولت مطرح شده است چه خواهد بود. 

آیا واقعا منظور همان آزادسازی قیمت‌هاست که درپی آن باید دوباره شاهد روند افزایشی قیمت‌ها در بازار باشیم یا برنامه دیگری برای ساماندهی بازار خودرو در دستور کار قرار گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =