کیت ‌کلاچ تقلبی

استفاده از کیت ‌کلاچ تقلبی و فاقد کیفیت لازم، عملکرد مناسبی بر خودرو نداشته و موجبات نارضایتی مصرف‌ کننده را فراهم می‌کند.

به گزارش «اخبار خودرو»، بازار قطعات و لوازم یدکی کشور از تولیدات بی‌کیفیت و نامرغوب پر شده است؛ محصولاتی که در کارگاه‌های زیرپله‌ای تولید می‌شوند. اما ازسوی‌دیگر بعضی قطعات مورداستفاده  در کارگاه‌های زیرپله‌ای، با تغییر برخی قطعات به اسم جنس اصلی و خارجی به فروش می‌رسند. البته کارشناسان درخصوص استفاده از این اجناس به مشتریان هشدار می‌دهند. فعالان بازار نیز از مشتریان می‌خواهند کیت‌کلاچ اصلی را از فروشگاه‌ها، نمایندگی شرکت‌ها یا به‌صورت مستقیم از تولیدکنندگان خریداری کنند.

در همین زمینه با فرهاد عسکری، کارشناس کیت‌کلاچ و مدیرفروش شرکت «تجارت‌پیشگان‌یاسین» به گفت ‌و گو پرداختیم.

با‌توجه به افزایش کیت ‌کلاچ ‌های زیرپله‌ای در بازار، چگونه می‌توان جنس اصلی را ازکالای تقلبی و غیر استاندارد تشخیص داد؟

به ‌دلیل پیچیدگی فرآیند تولید کیت‌کلاچ، تولید زیرپله‌ای یا کارگاهی آن امکان‌پذیر نیست. اما کارگاه‌های لنت‌کوبی و تعمیر دیسک‌و‌صفحه کلاچ، کیت‌کلاچ‌های دست‌دوم را پس از تمیزکاری و تعویض قطعات مصرفی آن مانند لنت به‌عنوان کیت خارجی به بازار عرضه می‌کنند. متاسفانه بعضی افراد سودجو از ناآگاهی مشتریان استفاده می‌کنند و کیت‌های تعمیری را در بسته‌بندی‌های برندهای خارجی و به قیمت بالا به فروش می‌رسانند.

از دو طریق‌ می‌توان کیت‌کلاچ نو و باکیفیت را از کالای تعمیری و کیفیت پایین تشخیص داد. نخست آنکه به‌عنوان‌مثال استادکار و فروشنده‌ای که تخصص دارد، با مشاهده اجزا قطعه ازجمله کیفیت لنت صفحه‌کلاچ، توپی هزارخاری صفحه‌کلاچ، خورشیدی دیسک‌کلاچ و به‌طور‌کلی مشاهده شکل ظاهری کیت‌کلاچ تا حد زیادی می‌‌تواند از اصلی یا تقلبی بودن محصول اطمینان حاصل کند. اما مورد دوم مصرف‌کننده نهایی است. 

این افراد به‌دلیل ناآگاهی و  نداشتن تخصص فنی باید با مراجعه به فروشگاه‌ها و تعمیرگاه‌های معتبر و معتمد ضمن استعلام کالای اصلی آن را تهیه کنند، یا اینکه با مراجعه به سایت برندهای معتبر کیت‌کلاچ ضمن دریافت اطلاعات مربوطه، محصول اصلی را خریداری کنند.

استفاده از کیت ‌کلاچ‌ های تقلبی چه تاثیری بر خودرو خواهد داشت؟

استفاده از کیت‌کلاچ تقلبی و فاقد کیفیت لازم، عملکرد مناسبی بر خودرو نداشته و موجبات نارضایتی مصرف‌ کننده را فراهم می‌کند. جدا از آثار بالقوه خرابی و تاثیرات منفی آن بر مصرف‌کننده، از آن‌جاکه سیستم کلاچ درواقع عملکرد موتور خودرو را به سیستم انتقال قدرت وصل می‌‌کند، استفاده از کیت‌کلاچ تقلبی و بی‌کیفیت موجب استهلاک اجزای دیگر از قبیل گیربکس، شافت هزار خاری، فلایویل و غیره می‌شود.

آیا بحث گارانتی کیت ‌کلاچ برای مشتریان مهم است؟

باتوجه به روند افزایش قیمت کیت ‌کلاچ و همچنین دستمزد استادکاران درواقع وجود گارانتی اهمیت بسزایی داشته و موجب اطمینان تعمیرکاران و مصرف‌کنندگان است. البته وجود گارانتی در‌صورتی ثمر‌بخش و اجرایی خواهد بود که از رویه درستی برخوردار باشد.

در‌حال‌حاضر وضعیت شرکت باتوجه به نرخ ارز و همچنین بحث انباشت قطعات در گمرکات به چه صورت است؟

به هر حال نوسانات نرخ ارز در تمام بازارها تاثیرگذار است بنابراین محصول کیت‌کلاچ نیز از این قضیه مستثنا نیست. بنابراین سیستم سفارش ‌گذاری و تامین باید کاملا مهندسی ‌شده و دقیق انجام شود و هرچه امور گمرکی مراحل ترخیص را تسهیل کند موجب تامین به‌موقع بازار می‌شود.

چه میزان قطعه و مواد اولیه شرکت در گمرکات باقی مانده است؟

در شرایط فعلی و با توجه به هماهنگی‌های مثبت گمرک و وزارت صمت مشکلی در ترخیص در مبادی رسمی وجود ندارد.

دیرکرد در ترخیص قطعات و مواد اولیه چه تاثیری بر تولید دارد یا خواهد داشت؟

اگر رویه امورگمرکی درخصوص ترخیص کالا و مواد اولیه جهت تولید کیت ‌کلاچ به کندی انجام شود، کارخانجات تولید کیت‌کلاچ باکمبود مواداولیه رو به ‌رو شده خط‌تولید دچار وقفه می‌شود. درنتیجه جدا از تعدیل نیروی انسانی و ورشکستگی کارخانجات تولیدی بازار با کمبود کیت‌کلاچ مواجه شده و قیمت‌ها به‌دلیل کمبود جنس در بازار قیمت واقعی نداشته و موجب افزایش بی‌رویه آن می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =