بازار خودرو

 در چند روز اخیر که بازار خودرو باردیگر جهش ناگهانی را تجربه کرد اما کارشناسان این بازار معتقدند قیمت خودرو دوباره سیر نزولی در پیش خواهــــد گرفت. بنابراین آنها پیشنهاد می‌کنند مردم برای خرید خودرو عجله نکنند و منتظر کاهش قیمت‌ها باشند.

به گزارش «اخبار خودرو»، درچند سال اخیر بازار خودرو نشان داده است هنگام افزایش قیمت، مردم به سرعت برای خرید اقدام می‌کنند تا سیر صعودی قیمت خودرو موجب ضرر آنها نشود و تا زمانی که قیمت‌ها افزایش چشمگیری نداشته باشند، خریدشان را انجام دهند. درچنین شرایطی تصمیمات عجولانه برخی خریداران نه تنها باعث ضرر هرچه بیشتر آنها می‌شود بلکه هجوم خریداران به بازار باعث افزایش کاذب قیمت‌ها نیز می‌گردد. اما باید گفت در چنین مواقعی بازار خودرو نیازمند تامل در بحث خرید است. موضوعی که باید علاوه‌بر صرف هزینه، برای آن نیز وقت گذاشت تا در کنار انتخاب مناسب بتوان جلو ضرر را نیز گرفت.

اما آنچه معمولا در بازار خودرو رخ می‌دهد، این است که هنگام کاهش قیمت‌ها افراد بسیاری منتظر روند نزولی بیشتری هستند و بنابراین معامله‌ای در بازار انجام نمی‌شود اما هنگام افزایش قیمت‌ معاملات خودرو در بازار رکوردشکن می‌شود. اتفاقی که به وضوح شاهد آن هستیم. نزدیک به ۲ماه است که هر روز اعلام می‌شود قیمت خودرو روند کاهشی دارد اما مشتری در بازار نیست و معاملات بازار خودرو صفر است، اما طی ۲روز اخیر که بازار با جهش دوباره قیمت مواجه شد، بازار دوباره با چالش روبه‌رو گشت و خریداران به‌دلیل نگرانی از ادامه روند صعودی قیمت‌ها راهی بازار شدند.

تصمیمی که متاسفانه باید گفت بسیار شتاب‌زده است. کارشناسان می‌گویند به‌نظر می‌رسد قیمت خودرو دوباره نزولی می‌شود بنابراین مردم برای خرید خودرو عجله نکنند. درحال‌حاضر باتوجه به این‌که نرخ خودرو در کارخانه به قیمت حاشیه بازار نزدیک شده است، افراد دیگر تمایلی به شرکت در قرعه‌کشی‌های خودروسازان ندارند و بیشتر به‌دنبال خرید فوری خودرو هستند.

خرید خودرویی که سند آنها در رهن خودروسازان نباشد و هنگام نیاز بتوانند خودرویشان را به پول نقد نزدیک کنند. از طرفی به‌دلیل این که خودرو یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود مردم هر زمان که پول راکدی داشته باشند، آن را به سرمایه‌گذاری در زمینه خودرو اختصاص می‌دهند. به‌همین دلیل باید نسبت‌به خرید خودرو تامل کرد. خرید خودرو در مقاطع فعلی منطقی به نظر نمی‌رسد. نباید بعد از ۲ماه کاهش قیمت، باردیگر و به‌دنبال جهش ناگهانی و افزایش قیمت‌ها درپی یک شوک روانی اقدام به خرید خودرو کرد.

از طرفی تقریبا اوایل سال جاری فاصله قیمت بین کارخانه و بازار خودرو به شکل قابل‌توجهی زیاد بود. مسئولان برای ساماندهی و همچنین کنترل قیمت‌ها، تصمیم گرفتند طرح قرعه‌کشی خودروسازان را اجرایی کنند. درحال‌حاضر حدود  ۸ماه از اجرایی شدن این طرح می‌گذرد که البته تا حدود زیادی شاهد نزدیک شدن قیمت کارخانه و حاشیه بازار خودرو هستیم.

حال با توجه به آنچه گفته شد، به‌نظر می‌رسد افراد دیگر تمایل چندانی به شرکت در قرعه‌کشی ندارند و حتی گاهی از ثبت‌نام انصراف می‌دهند، بنابراین اگر این رویه ادامه‌ داشته باشد، طرح قرعه‌کشی که برای سامان دادن به بازار اجرا شد، دیگر ادامه پیدا نمی‌کند.

با لغو طرح قرعه‌کشی خودروسازان، مانند سال‌های قبل که قیمت خودرو درِ کارخانه با قیمت حاشیه بازار تفاوتی نداشت، باردیگر خودروسازان با مشکلاتی روبه‌رو خواهند شد. به‌عنوان‌مثال با نزدیک شدن قیمت خودرو به نرخ کارخانه، خودروسازان برای فروش سراغ وام خودرو، فروش لیزینگی و دیگر روش‌های فروش خواهند رفت.

بنابراین ورق برای فروش خودرو برمی‌گردد و خودروسازان مجبور خواهند شد خودرو را ارزان‌تر از قیمت حاشیه بازار عرضه کنند تا کالاهایشان به فروش برود. درپی نزدیک شدن قیمت خودرو به حاشیه بازار باعث شد برخی مسئولان صنعت خودرو اعلام کنند نزدیک شدن قیمت خودرو در حاشیه بازار به قیمت کارخانه باعث می‌شود تجدیدنظرهایی در شیوه برگزاری قرعه‌کشی توسط خودروسازان صورت بگیرد.

این حاشیه‌ها که هر روز در بازار خودرو رخ می‌دهد، باعث می‌شود بازار آزاد و خریداران خودرو همیشه در بلاتکلیفی باشند یا نتوانند برای خرید یا فروش خودرو خود تصمیم درستی اتخاذ کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

آخرین اخبار