خودروهای برقی

خودروهای برقی در حال به دست آوردن گستره قابل پیمایش بیشتر و ارزان‌تر شدن هستند و با این روند پیداست که به زودی گزینه‌های بهتری برای خودروهای احتراق داخلی داخلی خواهند بود

به گزارش «اخبار خودرو»، اگرچه سال ۲۰۲۰ با پاندمی کرونا به یاد خواهد آمد، این سال نقطه عطفی برای خودروهای برقی هم بوده است و با این‌که کل صنعت خودرو در این سال به اغما رفت، بازار خودروهای برقی همچنان به رشد خود ادامه داد. تنها در انگلستان مقایسه فروش خودروهای برقی در ماه نوامبر امسال با سال قبل از رشد ۱۶۲ درصدی خبر می‌دهد و این پدیده در تمامی کشورهای اروپایی تکرار شده است. در این‌جا به ۵ رویدادی که نقطه عطف خودروهای برقی را در سال جاری رقم زدند نگاه می‌کنیم.

۱. جدی شدن فولکس‌واگن در ورود به بازار برقی‌ها

بعد از رسوایی دیزلی، فولکس‌واگن به وضوح احساس کرد که باید خطاهای گذشته‌اش را جبران کند و چیزی نگذشت که این خودروساز آلمانی پرسابقه بیشترین آمادگی را برای تولید و عرضه خودروهای برقی ارزان‌قیمت و دسترس‌پذیر پیدا کرد. همین امسال تمام خودروهای مدل شاسی‌بلند ID.۴ به محض عرضه و ظرف یک روز در آمریکا به فروش رسید و در اروپا هم ID.۳، تنها چند ماه پس از عرضه‌اش، به پرفروش‌ترین ماشین برقی بدل شده و شدیدا از رقبایی مانند رنو زویی و تسلا مدل ۳ پیش افتاده است. با توجه با سابقه فولکس‌واگن در عرضه ماشین‌هایی برای توده مردم می‌توان مطمئن بود که این خودروساز آلمانی در این عرصه هم هدفی جز این را دنبال نخواهد کرد. فولکس‌واگن قصد دارد تا سال ۲۰۲۸ دست‌کم ۲۸ میلیون دستگاه خودرو را به فروش رسانده باشد.

۲. وعده عرضه ماشین ۲۵ هزار دلاری تسلا

تسلا عملا در سال ۲۰۲۰ خودروی ۲۵ هزاری دلاری‌اش را عرضه نکرد، اما گزارش‌های مستند جدید این شرکت در زمینه پیشرفت تولید باتری نشان داده که چطور تا سال ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ هزینه باتری‌های تسلا که گران‌ترین جز آن را تشکیل می‌دهند، نصف خواهد شد.  نصف شدن هزینه باتری به این معناست که قیمت خودروهای برقی قابل مقایسه با خودروهای سوخت فسیلی خواهد شد، اما مساله اینجاست که همین حالا هم فولکس‌واگن ID.۳ را با قیمتی در همین حد در کشورهای مختلف عرضه کرده و MG هم یک مدل شاسی‌بلند و یک استیشن واگن را با این قیمت به بازار فرستاده و در فرانسه هم رنو زویی را می‌شود با چیزی حول و حوش ۲۴ هزار دلار خریداری کرد. پس رسیدن تسلا به قیمت ۲۵ هزار دلار چندان دور از ذهن نیست. حتا احتمال می‌رود که این سازنده خودروهای لوکس و اسپرت برقی بتواند تا آن زمان ماشین‌هایش را خیلی ارزان‌تر از ۲۵ هزار دلار عرضه کند.

۳. رقابت پولستر با تسلا

تسلا نسبت به رقبایش برتری تکنولوژیک فراوانانی دارد و بی‌خود نیست که بیشتر شرکت‌های دیگری که وارد عرصه تولید خودروهای برقی شده‌اند سعی کرده‌اند در بخش‌هایی از بازار حاضر شوند که تسلا در آن حضور ندارد. حتا شاسی‌بلندهای الکتریکی لوکس تولیدی مرسدس‌، جگوار و آئودی هم مستقیما با مدل‌های عرضه شده تسلا رقیب نیستند و فولکس‌واگن هم اعلام کرده تا تسلا مدل ۲ ارزان قیمتش (۲۵ هزار دلاری) را راهی بازار نکند ID.۳ در بازار انبوه اروپا رقباتی با تسلا رقابتی نخواهد داشت. اما یک شرکت دل و جرات آن را داشته که مستقیم با تسلا رقابت کند. پولستر ۲ هم به لحاظ قیمت و هم فناوری رقیبی تمام عیار برای تسلا مدل ۳ به شمار می‌رود و تازه در برخی از کشورها از جمله انگلستان قدری ارزان‌تر از تسلا هم هست. هرچند گستره قابل پیمایش و حداکثر سرعت آن دقیقا با تسلا مدل ۳ همتایی ندارد، اما برخی از ویژگی‌های عالی آن در طراحی این محصول را شایسته رقابت با این غول آمریکایی کرده است.

۴. تمرکز بر زیرساخت‌ها

خودروهای برقی در حال به دست آوردن گستره قابل پیمایش بیشتر و ارزان‌تر شدن هستند و با این روند پیداست که به زودی گزینه‌های بهتری برای خودروهای احتراق داخلی داخلی خواهند بود. اما زیرساخت شارژ این خودرو هنوز راه بسیاری را در پیش‌رو دارد. با این‌که ایستگاه‌های شارژ این خودروها در بیشتر کشورهای پیشرفته رشد ثابتی داشته، اما همچنان نیاز به پیشرفتی چشمگیر در این زمینه احساس می‌شود. هرچند در سال ۲۰۲۰ نشانه‌هایی را از برطرف شدن مشکلات زیرساختی شاهد بودیم؛ از جمله راه‌اندازی ایستگاه شارژ بزرگ توسط «گرایدسرو» در بریتانیا که امکان شارژ همزمان ۳۶ خودرو را فراهم می‌کند و قرار است این شرکت در ۱۰۰ نقطه از این کشور ایستگاه‌های مشابهی را راه‌اندازی کند. فروشگاه‌های ولتا هم در آمریکا امکان شارژ مجانی را برای مشتریان‌شان فراهم کرده‌اند که خود می‌تواند سرآغاز جریانی باشد. 

۵. نقش حمایت‌های دولتی

این درست است که رویدادهای سال ۲۰۲۰ خودروهای برقی را پیشتاز بازار کرده، اما نباید نقش دولت‌ها را هم فراموش کرد. امسال بریتانیا ممنوعیت فروش خودروهای سوخت فسیلی را از سال ۲۰۳۵ به ۲۰۳۰ کاهش داد، و سایر کشورهای اروپایی هم اقداماتی مشابه را انجام دادند. ضمنا دولت‌های اروپایی برای رونق بخشیدن به بازار خودرو در دوران کرونا مشوق‌هایی را برای خریداران ذدر نظر گرفتند که البته همگی عاید خریداران خودروهای برقی شد. همچنین نباید از انتخاب شدن جو بایدن به عنوان رئیس جمهور حامی خودروهای برقی غافل شد. انتظار می‌رود مجموعه‌ای از رویدادها باعث شوند که تا سال ۲۰۳۰ خودروهای برقی به طور کلی بازار جهانی خودرو را در دست گرفته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =