محصولات سایپا

نارنجی ‌پوشان جاده ‌مخصوص برنامه‌های عدیده‌ای برای رشد کمی و کیفی و تنوع‌بخشی به تولید در کنار تعادل‌بخشی به بازار دارند

به گزارش «اخبار خودرو»، بررسی وضعیت قیمت خودرو در بازار که روند کاهشی آن از نیمه آبان‌ آغاز شده، نشان‌دهنده حداقلی‌شدن فاصله قیمت کارخانه و بازار محصولات گروه خودروسازی سایپا به‌صورت نسبی است، تا جایی که این فاصله در برخی خودروها مانند مدل پایه کوییک به زیر 10میلیون تومان رسیده است. علاوه‌بر آرامشی که پس از تعیین تکلیف انتخابات آمریکا در بسیاری بازارهای جهانی ازجمله بازار خودرو ایران حاکم شد، فصل پاییز نیز با رکود سنتی خود، افت خریدوفروش را در این بازار رقم زد که با پدیده آشنای این سال‌ها یعنی رکود تورمی نیز عجین بود.

ازسوی‌دیگر، قرنطینه سراسری به مدت دو هفته و تعطیل بودن مراکز تعویض پلاک در اکثر شهرها بازار خودرو را بیش از پیش به رکود فرو برد، اما همین افت قیمت نسبی که متاثر از کاهش نرخ ارز رخ داد، می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت رونق به این بازار باشد. هرچند قیمت‌ خرید خودرو در کارخانه و بازار به هم نزدیک شده‌ است اما هنوز هر دو قیمت فاصله قابل‌توجهی با قدرت خرید مصرف‌کنندگان دارند.

همسان ‌سازی قیمت ‌های کارخانه و بازار

ازسوی‌دیگر همسان‌سازی نرخ شرکت و بازار، افزایش سه‌ماه یک‌بار قیمت محصولات خودروسازان است. چندهفته پیش میزان افزایش برای سه‌ماهه سوم سال اعلام شد و تا چند هفته دیگر نیز برای سه‌ماهه چهارم سال هم اعلام می‌شود. درواقع به‌موازات تداوم موج کاهش قیمت برای اکثر خودروها در بازار خودرو، نرخ‌های رسمی در جهت مقابل، رو به افزایش رفته‌اند تا سرانجام در آینده نزدیک در نقطه‌ای با هم تلاقی کنند.

برخی دلالان و بازارگردانان خودرو نیز به استناد افزایش بهای خودرو در کارخانه، می‌کوشند از سقوط آزاد قیمت‌ها جلوگیری کنند که البته تا حدودی موفق بوده و  کاهش قیمت برخی خودروها را نسبت به هفته‌های گذشته کند کرده‌اند. اما این موضوع نیز تب و تابی در متقاضیان برای عجله در خرید ایجاد نکرده است.

به‌ویژه آن‌که مشتریان بازار در انتظار یک ریزش دیگر در قیمت‌های بازار، مصادف با موعد انتقال قدرت در کاخ سفید طی یک ماه آینده هستند و حتی امیدوارند  برخی خودروها در نخستین ماه زمستان، زیر نرخ کارخانه در بازار قیمت بخورند.

   نوبت به محصول جدید سایپا رسید

در این میان، سایپا علاوه‌بر پیشتازی محصولات سایپا در کاهش تفاوت قیمت کارخانه و بازار، برنامه‌های عدیده‌ای برای افزایش کمی و کیفی تولید و تنوع‌بخشی به سبد محصولش در کنار تعادل‌بخشی به بازار دارد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در این باره می‌گوید: «وزارت صمت افزایش کمیت و کیفیت محصولات داخلی را از مسیر رقابتی‌کردن فضای صنعت خودرو هدف‌گذاری کرده است. درهمین‌راستا نیز سایپا برنامه‌ریزی‌هایی برای تحقق این هدف‌گذاری در دستور کار قرار داده که براساس آن در ۳ سال آینده، ۱۰ محصول جدید به بازار عرضه خواهد شد.»

سیدجواد سلیمانی هم‌زمان با بیان این‌که تلاش می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم رضایت بیشتر مردم را جلب کنیم، افزود: «خودرو شاهین که روز شنبه مورد تایید وزیر صمت نیز قرار گرفت، در داخل طراحی شده و حاصل تلاش مهندسان گروه سایپاست.»

وی ادامه می‌دهد: «همه اجزا و اِلِمان‌های خودرو شاهین در کشور طراحی و برای کاهش ارزبری آن نیز برنامه‌ریزی شده است.»

سلیمانی با بیان این‌که محصول جدید سایپا در زمستان امسال تحویل مشتریان خواهد شد، یادآورشد: «شاهین سایپا از لحاظ استاندارد در سطح مطلوب و بالایی قرار دارد و می‌تواند ۳ ستاره کیفی استانداردهای اروپا را دریافت کند.»

وی میزان ساخت داخل خودرو شاهین در فاز نخست تولید را حدود ۸۵درصد اعلام کرده و اضافه کرد: «این محصول ۱۵درصد هم ارزبری دارد که برنامه‌ریزی کرده‌ایم در مدت زمان کوتاه، ارزبری آن به کمترین میزان ممکن برسد.»

   تحولات نزدیک در صنعت و بازار خودرو

به گفته مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، مسائل و مشکلات متعددی در مسیر حرکت صنعت خودرو و گروه سایپا وجود داشته و دارد، اما با خودباوری و تلاش‌های انجام‌شده، این خودروساز در مسیر تحول و بهبود قرار گرفته است.»

وی بیان کرد: «تحریم‌های خارجی، تنگناهای داخلی و محدودیت‌های کرونایی به همراه مسائل خاص در صنعت خودرو، ازجمله موانعی هستند که طی یکی دو سال گذشته مشکلاتی را در صنعت و بازار خودرو به وجود آورده‌اند، اما قرار دادن دستاوردهای گروه سایپا در برابر این مشکلات، نشان می‌دهد مجموعه سایپا از پس این دوران سخت برآمده و در مسیر تحول قرار گرفته است.»

سلیمانی افزود: «گذشته از توقف تولید خودروهای قدیمی و عرضه محصولات جدید، جایگزین‌کردن سالانه بیش‌از 100هزار دستگاه خودرو ساخت داخل با محصولات مونتاژی و مشترک با شرکای بدعهد خارجی که منتج به عدم‌کاهش تولید در سایپا شد، تبلور کامل و عینی بی‌اثر کردن تحریم‌ها بوده است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =