موتورسیکلت‌

بازار جهانی روغن‌موتور موتورسیکلت براساس پیش‌بینی‌ها باید طی چهار سال اخیر رشد ۱/۵ تا ۲ درصدی می‌داشت. اما درحال حاضر بررسی بازار اروپا از چنین شرایطی خبر نمی‌دهد.

به گزارش «اخبار خودرو»، درواقع تقاضا برای روانکار موتورسیکلت‌ در اروپا طی این سال‌ها کم و ثابت باقی مانده است؛ جایی که استفاده از این وسایل‌نقلیه بیش‌تر حالت تفریحی دارد.

براساس پیش‌بینی موسسه «کلاین اندکو» تقاضای جهانی برای روغن‌موتور موتورسیکلت‌ها نسبت به‌سال ۲۰۱۹ حتی تا دو درصد نیز کاهش یافته و در این سال چیزی حدود ۵/۱ میلیون تن اندازه‌گیری شده است.

درهمین راستا طی یک کنفرانس تصویری که در هفتم اکتبر سال گذشته برگزار شد، «سشمیتا دوتا» (Sushmita Dutta) به‌عنوان یکی از مدیران پروژه‌های شرکت انرژی پیش‌بینی کرد تقاضا برای روغن‌موتور مورد استفاده در موتورسیکلت‌ها، اسکوترها و دیگر انواع دوچرخ به‌خاطر معضلات کرونا تا یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تن کاهش یابد.

او گفت: «میزان کاهش مصرف در هر کشوری متفاوت خواهد بود؛ اما به‌طور قطع قرنطینه روی این موضوع تاثیرگذار است. مدت‌زمان حضور در خانه و نوع خدماتی که در این زمان ارائه می‌شود نیز ارتباط زیادی با این موضوع دارد.»

او همچنین اظهار امیدواری کرد که شرایط در سال ۲۰۲۱ بهبود یابد و افزود که براساس مطالعات او درمورد بلندینگ‌ها و پرکنی‌های روانکارهای مخصوص موتورسیکلت در سه‌بازار اصلی اروپا که شامل آلمان، ایتالیا و اسپانیا می‌شود، معمولا این شرکت‌ها غیر از این وسایل نقلیه، روانکار سایر تجهیزات خدمات‌رسان همچون چمن‌زن‌ها و اسکی‌های برقی روی برف را نیز تولید می‌کنند.

دوتا به این نکته پرداخته که در کشورهای پیشرفته همچون ایتالیا و آلمان عمده مصرف از این وسایل نقلیه به‌صورت تفریحی است و کمتر کسی از این وسایل به‌عنوان وسیله حمل‌ونقل استفاده می‌کند. اما در کشورهای درحال توسعه یا توسعه‌نیافته از این وسایل عمدتا در کسب‌وکارها استفاده می‌شود. به‌گفته او حدود ۹۵ درصد از روانکارهای مخصوص موتورسیکلت‌ها برای پیشرانه‌های چهار زمانه ساخته می‌شوند و برای سایر بخش‌های این موتورسیکلت‌ها همچون سیستم تعلیق، گریس چرخ‌ها و زنجیرها و روغن‌دنده نیاز کمتری وجود دارد.

موسسه کلین بررسی کرده که تقاضا برای خدمات تعویض روغن‌موتور این وسایل نقلیه در اروپا طی سال ۲۰۱۹ چیزی حدود دو هزار تا سه‌هزار تن بوده است. 

در این میان بیش از ۹۵ درصد این خدمات در مراکز تعیین‌شده از سوی تولیدکنندگان ارائه می‌شود. یعنی روغن‌موتور موتورسیکلت‌ها در اروپا عمدتا توسط مراکز ارائه خدمات پس از فروش تولیدکنندگان تعویض می‌شود.

در این میان ایتالیا رتبه دهم از تقاضای روانکار موتورسیکلت‌ها در سطح دنیا را دارد؛ یعنی پس از آمریکا که در رتبه نهم این لیست قرار دارد. این درحالی است که در ایالات‌متحده بسیاری از مالکان ترجیح می‌دهند خودشان روغن‌موتور موتورسیکلت‌شان را تعویض کنند.

همچنین موسسه کلین دریافته که روانکارهای سنتتیک و نیمه‌سنتتیک سهم ۷۵ درصدی از بازار روغن‌موتور موتورسیکلت‌های اروپا را به‌خود اختصاص داده است؛ به‌نحوی که روغن‌های سنتتیک ۹۰ درصد از فروش بازار اسپانیا را تشکیل می‌دهد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =