راکبان موتورسیکلت

آمارها نشان می‌دهند در نیمه‌نخست سال جاری، موارد منجر به فوت موتورسیکلت‌سواران، با وجود کاهش میزان ترددها در سطح کشور افزایشی بوده است، موضوعی که شاید بتوان آن را به تعمیق بحران اقتصادی در کشور و فشار به طبقات فرودست (صاحبان بخش عمده موتورسیکلت‌ها در کشور) نسبت داد.

بر این اساس، آن گونه که سرهنگ احسان مومنی، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ چند ماه پیش گفته بود، در ۶ماهه نخست‌سال ۱۳۹۹، تصادفات منجر به فوت در سطح شهر تهران ۸درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرده، این در حالی است که تصادف منجربه جراحت ۲۶درصد و تصادفات منجربه خسارت ۲۰درصد کاهش داشته‌اند. در عین حال آمارها نشان می‌دهند راکبان موتورسیکلت نیمی از متوفیان حوادث رانندگی پایتخت در نیمه نخست امسال را به خود اختصاص داده‌اند و در حالی سهم آنان به ۴۸درصد رسیده که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۴ درصدی داشته است. این در حالی است که سخنگوی سازمان اورژانس کشور نیز روز گذشته، به فشار واردشده ازسوی موتورسیکلت‌سواران به نظام‌درمانی کشور اشاره کرد و گفت بستری شدن چندماهه راکبان موتورسیکلتی که ضربه مغزی شده‌اند، نظام درمانی کشور را به‌ویژه در دوران کرونا تحت فشار قرار داده است.
 
سرهنگ علی همه‌خانی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در آبان‌ماه با بیان اینکه در سطح شهر تهران ۴۸درصد جانباختگان حوادث ترافیکی مربوط به موتورسیکلت ‌سواران است، گفت: «این یک زنگ خطر و هشدار جدی است. متاسفانه وقتی دلایل این مرگ‌ها را بررسی می‌کنیم عمدتا مربوط به ضربه به سر بوده که درپی نداشتن کلاه ایمنی رخ داده است.» 

سیاست‌های برای قانع کردن موتورسواران به استفاده از کلاه ایمنی موثر نبوده و همچنان بخش قابل توجهی از موتورسواران از این پوشش که ضامن حفظ سلامت آنان در برابر ضربات حین تصادف است، امتناع می‌کنند. در بررسی ‌های «دنیای ‌خودرو» درمیان ۳۵ موتورسواری که هنگام تردد از کلاه استفاده نمی‌کردند،  ۴۵‌درصد استفاده از کلاه را بی‌حاصل می‌دانستند و معتقد بودند در رانندگی محتاط هستند و کیفیت نامناسب و هزینه‌های بالای خرید از دیگر بهانه‌های آنان بود. از کل گروه مورد تحقیق و بررسی، ۷۵درصد خرید کلاه ایمنی در وضعیت کنونی را اقدامی لوکس می‌دانستند.

نکته قابل‌توجه آن که عمده این افراد راکبانی هستند که در خط ویژه در حال حرکت و خود را در معرض خطر قرار داده بودند.

سردار حسین حمیدی رئیس پلیس راهور پایتخت هم در آغاز اجرای طرح «موتوریار» در دی‌ماه گفت: «حدود ۵۰ تا ۶۰‌درصد حوادث حوزه درون شهری ما، بخه‌خصوص در ایام کرونا مربوط به موتورسواران متخلف است، موتورسوارانی که از کلاه استفاده نمی‌کنند، وارد خط ویژه می‌شوند و خلاف جهت می‌روند، این تخلفات باعث بروز حوادث می‌شود و ازهمه مهم‌تر انضباط شهری را بر هم می‌ریزند.»

فشار موتورسواران به نظام درمان کشور

در همین ارتباط، سخنگوی سازمان اورژانس کشور با اشاره به آمار بالای حوادث ترافیکی در موتورسواران بدون کلاه ایمنی گفت: «در تصادفات یکی از مواردی که برای حوزه درمان و اورژانس پیش‌بیمارستانی هزینه بالایی دارد، هزینه درمان و رسیدگی به موتورسواران است». 

بر اساس گزارش  پایگاه خبری وزارت بهداشت، مجتبی خالدی ادامه داد: «موتورسواران در سوانح ترافیکی آسیب‌های بیشتری می‌بینند و زمان بیشتری در اورژانس پیش‌بیمارستانی و بیمارستان برای درمان آنها صرف می‌شود زیرا اغلب پوشش مناسب و ایمنی ندارند و با سرعت بالا حرکت می‌کنند و بیشتر آنها از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند. به طور کلی درصد مصدومیت با موتور نسبت به خودرو بالاتر است.»

وی با تاکید بر اهمیت استفاده از کلاه ایمنی در موتورسواران و فرهنگ‌سازی در قالب کمپین ‌های مختلف مانند «موتورسوار خوب» گفت: «موتورسواری که لباس و کلاه ایمنی داشته باشد در صورت مصدومیت در سوانح ترافیکی می‌تواند ظرف ۴۸ساعت از بیمارستان ترخیص شود، اما کسی که کلاه ایمنی ندارد، تصادف می‌کند و ضربه مغزی می‌شود ممکن است ۲ تا ۳ ماه در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شود و این بخش‌ها ظرفیت محدود و کمتری نسبت به سایر بخش‌ها دارند و اشغال شدن تخت‌های مراقبت‌های ویژه به مدت ۲ تا ۳ ماه به‌دلیل سوانح ترافیکی می‌تواند یک چالش عمده نظام سلامت باشد. این مشکل در دوران کرونا تشدید می‌شود، زیرا بیماران کرونایی بدحال در بخش‌های مراقبت ویژه بستری می‌شوند.»

 داده ‌های جهانی

با این همه، بروز تصادفات جدی در میان راکبان موتورسیکلت، معضلی جهانی است. داده های آماری سال ۲۰۱۷ توسط «اداره حمل‌ونقل، بزرگراه‌های ملی و امنیت ترافیک آمریکا» (U.S. Department of Transportation, National Highway Traffic Safety ) نشان می‌دهد به ازای هر ۱۰۰ هزار موتورسیکلت قانونی در این کشور، ۵۹.۳۴درصد تصادف منجر به فوت رخ می‌دهد، به ازای هر ۱۰۰میلیون مایل-خودرو (حاصل ضرب مسافت پیموده‌شده بر حسب مایل در تعداد خودرو) در آمریکا، تنها ۲۵.۶۷مورد تصادف منجر به فوت گزارش شده است. 

بر اساس همین گزارش، در این سال حدود ۱۴درصد موارد منجر به فوت در تصادفات جاده‌ای، مربوط به موتورسیکلت‌سواران بوده، این در حالی است که براساس همین آمارها، در دو-سوم مواردی که مقصر تصادفات، خودروهای دیگر هستند، موتورسیکلت به این دلیل تصادف کرده که وسیله دوم به حق تردد آن تجاوز کرده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

آخرین اخبار