روس ها

نتایج یک نظرسنجی در روسیه نشان می‌دهد مردم این کشور بیشتر از روانکارهای روسی، به محصولات برند ژاپنی و فرانسوی اعتماد دارند.

به گزارش «اخبار خودرو»، سال گذشته اتواستِیت (Autostat) این آمار را از بین  ۳ هزار و ۲۰۰ پاسخنامه درباره حوزه روانکاری خودروها جمع‌آوری کرد. این نظرسنجی تحت‌عنوان «اُمنی‌باس» (Omnibus) در چهارمین دوره خود به بررسی رفتار مشتریان بازار روانکارهای روسیه پرداخته، در گزارش خود آورده است: «در این نظرسنجی از شاخصی به‌نام NPS استفاده شده که در آن میزان رضایت مصرف‌کننده (به‌منظور مدیریت بازاریابی محصولات) با معیارهایی همچون وفاداری نسبت به یک محصول خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد. این مطالعه می‌تواند نظر بیش‌از یک‌درصد رانندگان این بازار باشد». 

در این نظرسنجی پاسخ سوالاتی همچون اینکه «آیا به دوستان، همکاران و آشنایان خود روغن موتوری را که در حال مصرف آن هستید، توصیه می‌کنید» مورد تحلیل قرار گرفته است. اتواستِیت نتیجه این نظرسنجی را این‌گونه بیان می‌کند: «طی بررسی انجام‌شده (در سال ۲۰۲۰) بهترین امتیاز NPS متعلق به روغن موتور اصلی تویوتا با کسب ۵۹.۵درصد بود که نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان چقدر از کیفیت این محصول رضایت و حتی آمادگی پیشنهاد این محصول به آشنایان خود را داشته‌اند. 

پس از تویوتا می‌توان به ایدمیتسو اشاره کرد که به‌عنوان دومین برند ۵۷درصد رضایت مصرف‌کنندگان را جلب کرده است. برند فرانسوی موتول ۵۲درصد؛ انتخاب بعدی بوده و سرانجام لیکومولی آلمان؛ ۴۸‌درصد و شل ۴۴درصد رضایت‌مندی مشتریان را کسب کرده‌اند. روانکارهای اصلی نیسان نیز در بازار روسیه با ۴۰درصد رضایت؛ در جایگاه ششم قرار دارند. 

بی‌پی؛ ۳۸ درصد، کاسترول؛ ۳۷درصد، موبیل؛ ۳۶درصد، اس‌کی‌زینک؛  ۳۵درصد در رده‌های بعدی و در نهایت برند داخلی لوک‌اویل با ۳۴‌درصد رضایت در جایگاه ۱۲ام قرار می‌گیرد. البته طبیعی است محصولات OEM که توسط خودروساز تهیه می‌شود، درصورت کارکرد بدون مشکل کل مجموعه خودرو، باعث رضایت خریدار روانکار این برند هم شود، اما ممکن است تولیدکننده چنین محصولی فقط وظیفه بسته‌بندی را برعهده داشته باشد. 

برای خودروسازان نیز مصرف روغن‌موتوری که تحت نظارت خودش تولید ‌شود، اطمینان خاطر بیشتری را ایجاد می‌کند به‌همین‌دلیل حتی باوجود حاشیه سودآوی پایین، به‌خاطر رضایت مشتری اقدام به تولید چنین محصولاتی می‌کنند.

براساس مطالعات اتواستِیت؛ معیار NPS یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای ارزیابی خصوصیات کیفی محصولات و میزان رضایت مشتری از آنهاست. همچنین این نمره می‌تواند در ارزیابی آینده هر برند نیز کمک بسزایی به تحلیلگران کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =