خودروهای برقی کوچک

خودروسازان تاکید مضاعفی بر مدل‌های برقی کوچک دارند. زیرا به‌این ترتیب می‌توانند هزینه‌های مربوط به‌فناوری‌های صرفه‌جویی سوخت را بیش‌تر و بهتر کنترل کنند

به گزارش «اخبار خودرو»، یکی از مهم‌ترین خبرهای خودرویی در طول هفته دو برابر شدن تلاش‌های فولکس‌واگن برای عرضه خودروهای برقی در اروپا بوده است که به‌نظر می‌رسد به‌عرصه رقابت سازندگان خودروهای الکتریکی بدل شده و در سال‌های آتی باید منتظر ورود مهره‌های مهم زیادی به‌این بازار باشیم. 

حضوری دوباره 

درهمین راستا خودروسازان تاکید مضاعفی برخودروهای برقی کوچک دارند؛ زیرا به‌این ترتیب می‌توانند هزینه‌های مربوط به‌فناوری‌های به‌کارگرفته‌شده با هدف صرفه‌جویی در مصرف سوخت را بیش‌تر و بهتر کنترل کنند.

نکته جالب اینجاست که در چند سال گذشته بسیاری از خودروسازان مشغول حذف خودروهای کوچک (بنزین‌سوز) از خطوط تولید خود بوده‌اند و حالا قرار است این مدل‌ها به‌شکل الکتریکی دوباره وارد بازار شوند.

رالف برنداستاتر، رئیس برند فولکس‌ براین باور است که گروه خودروسازی فولکس‌واگن با برندهای متنوع خود از این قابلیت برخوردار است که بتواند در بازار خودروهای برقی کوچک حضور موفقی داشته باشد.

برنداستاتر در هفته‌های اخیر به‌خبرنگاران گفته است که برند فولکس قصد دارد در سال ۲۰۲۵ یک خودرو برقی کوچک را با قیمت پایه ۲۴ هزار دلار به‌بازار عرضه کند. این خودرو در رده‌بندی محصولات فولکس، بعد از هاچ‌بک جمع‌وجور ID۳ قرار خواهد گرفت که از سپتامبر گذشته در بازار اروپا عرضه شده است. 

برند کوپرا

این اظهارات برنداستاتر پس از آن عنوان شد که برند سئات گروه فولکس‌واگن اعلام کرد قصد دارد یک مدل خودرو برقی کوچک را با برند جانبی خود یعنی کوپرا به‌بازار بفرستد. این مدل قرار است در رده‌بندی محصولات کوپرا زیر هاچ‌بک الکتریکی بورن قرار بگیرد که در نیمه دوم سال میلادی جاری در کارخانه زویکای آلمان تولید آن آغاز خواهد شد. این کارخانه در حال حاضر به‌تولید مدل‌های ID۳ و ID۴ مشغول است.

سخنگوی برند سئات در گفت‌وگو با نشریه «اتوموتیو نیوز» اروپا دراین‌باره گفته است: «برای ما محصول بعدی که بازار برندهای پرفروش و با تولید انبوه را متحول خواهد کرد، خودروهای برقی شهری هستند و ما قصد داریم با تمرکز ویژه روی اهداف الکتریکی‌سازی‌مان در اسپانیا، در این زمینه بسیار فعال و تاثیرگذار باشیم.»

به‌باور این مقام مسئول سئات عرضه یک مدل خودرو برقی با متوسط قیمت بین ۲۰ تا ۲۵ هزار یورو برای بسیاری از برندها معقول و موجه بوده و هنوز برای عرضه این خودرو زمان مشخصی اعلام نشده است و معلوم نیست که آیا خود برند سئات نیز نسخه‌ای از آن را عرضه خواهد کرد یا خیر.

برنداستاتر با این پاسخ که «سناریوهای متفاوتی وجود دارد و در آینده دراین‌باره اطلاع رسانی خواهد شد» از اظهار نظر درباره مکان احتمالی تولید خودروهای برقی کوچک خودداری کرد.

آنچه می‌دانیم این‌که خودروهای برقی کوچک، از نسخه‌های کوچک‌شده پلت‌فرم الکتریکی MEB فولکس‌واگن استفاده می‌کنند و بر این اساس این احتمال وجود دارد که خودروهای برقی کوچک برند فولکس در قالب هاچ‌بک کوچک و کراس‌اوور جمع‌وجور به‌ترتیب با نام‌های ID۱ و ID۲ عرضه شوند. دسامبر گذشته فولکس‌واگن برنامه‌های خود را درباره عرضه دو مدل مذکور بدون اشاره به‌جزئیات اعلام کرد. 

برنامه‌ های رقیبان

اگر گروه خودروسازی فولکس‌واگن بخواهد به‌برنامه خود برای عرضه نخستین خودرو برقی کوچک پایبند بماند، از بسیاری از رقبایش عقب خواهد ماند و لوکا دمیو، مدیرعامل گروه رنو اعلام کرده است که تا سال ۲۰۲۳ این خودروساز یک مدل خودرو برقی کوچک ارزان‌قیمت با طراحی الهام‌گرفته‌شده از رنو ۵ را عرضه خواهد کرد.

رنو در حال حاضر یک نسخه الکتریکی از مینی‌کار توئینگو و همچنین مدل برقی کوچک زوئی را می‌فروشد که سال گذشته پرفروش‌ترین خودرو الکتریکی در اروپا بود. فیات نیز سال گذشته از خودرو نیو ۵۰۰ رونمایی کرد؛ یک مدل برقی که براساس نسخه بنزین‌سوز ۵۰۰ ساخته شده است.  

سال گذشته همچنین مدل الکتریکی هوندا-ای نیز به‌بازار اروپا معرفی شد. گروه خودروسازی PSA نیز قبل از ادغام با فیات-کرایسلر مدل‌های الکتریکی پژو ای- ۲۰۸ و  ای-کورسا را به‌بازار معرفی کرده بود.

از سوی دیگر فورد نیز اعلام کرده است که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ تنها مدل‌های برقی را در اروپا عرضه کند و می‌خواهد کارخانه‌اش در کلن آلمان را به‌تولید خودروهای برقی براساس پلت‌فرم MEB گروه فولکس‌واگن اختصاص دهد.

از سوی دیگر هیوندا و کیا نیز با خودروهای برقی i۱۰ و پیکانتو دو رقیب قدرتمند برای فولکس‌واگن در بازار خودروهای کوچک خواهند بود. با توجه به‌برنامه جدی فولکس‌واگن برای الکتریکی‌سازی محصولاتش می‌توان انتظار داشت که این شرکت برای جلوگیری از واگذاری بازار به‌رقبا با تلاش بیش‌تری سعی می‌کند مدل‌های الکتریکی ارزان‌قیمتش را به‌بازار بفرستد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =