بازار خودرو

آخرین روزهای سال جاری درحال سپری شدن است و این درحالی است که برخلاف روال چند سال گذشته و پیش از آن، بازار خودرو در این ایام رونق چندانی ندارد.

به گزارش «اخبار خودرو»، سال گذشته شیوع ویروس کرونا، مانع از ورود مشتری به‌بازار خودرو شد و امسال نیز علاوه بر این ویروس، روند نزولی قیمت‌ها که از آبان‌ماه آغاز شده و تاکنون ثبات خود را حفظ کرده، بازاری متفاوت از قبل و بدون مشتری را رقم زده است.

اما طی دو هفته اخیر آرامش نسبی بازار خودرو را فرا گرفته است و دیگر خبری از نوسانات روزانه و بازار پرهیجان نیست؛ چراکه دراین مدت‌زمان نرخ ارز نیز به‌ثبات رسیده و کمتر از ۵۰۰ تومان نوسان داشته است. البته باید گفت برخلاف رسم هرساله، بازار خودرو در روزهای پایانی امسال در رکود شدیدی به‌سر می‌برد و درحال حاضر کارشناسان معتقدند تنها مشتری و مصرف‌کننده واقعی که به‌خودرو نیاز فوری  دارد، در بازار حضور پیدا می‌کند.

با این تفاصیل خرید خودرو به‌هیچ‌عنوان جنبه سرمایه‌ای ندارد. البته درکل خرید خودرو با قصد سرمایه‌گذاری در روزهای پایانی سال (به‌دلیل سال ساخت آن) به‌هیچ‌عنوان توجیه اقتصادی ندارد.

درچنین شرایطی کارشناسان بازار خودرو بر این باورند که نقش دلالان در این بازار خوشبختانه کمرنگ‌تر از گذشته شده و آن‌ها سرمایه خود را از بیم افت ارزش بیش‌تر، به‌دیگر بازارها تزریق کرده‌اند.

درواقع می‌توان گفت جذابیت بازار خودرو در نظر دلالان از بین رفته است و درحال حاضر فروشنده در بازار بیش‌تر از خریدار به‌چشم می‌خورد. درهمین راستا بازار خودروهای خارجی نیز در رکود کامل به‌سر می‌برد و خرید و فروش خاصی در آن صورت نمی‌گیرد. خودروهای داخلی نیز با حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد افت قیمت نسبت به‌گذشته دربازه قیمتی ۱۱۰ تا ۴۰۰ میلیون‌تومان مشتری دارند و دراین بخش نیز معاملات اندک است. این درشرایطی است که کارشناسان بازار معتقدند خودروهای خارجی تا حدود ۳۰ درصد نیز افت بها داشته‌اند؛ اما بازهم خریداری در این بخش رویت نمی‌شود. 

از طرفی فعالان بازار خودرو افزایش قیمت محصول در این بازار را طی سال آینده بعید می‌دانند؛ اما باتوجه به‌این‌که اقتصاد کشور و عوامل وابسته به‌نرخ ارز چندان قابل پیش‌بینی نیستند، نمی‌توان بر این باور به‌شکل دقیق و کامل صحه گذاشت. درعین حال باتوجه به‌این‌که بازار تابع عرضه و تقاضاست، چنانچه روند تولید محصول در خودروسازی‌های بزرگ افزایش یابد و تیراژ تولید بالا برود، تقاضا کاهش خواهد یافت و در این صورت بازار به‌سمت رقابتی شدن حرکت خواهد کرد.

درحال حاضر گزارش‌های میدانی از بازار خودرو حکایت از آن دارد که قیمت‌ها طی دو هفته اخیر تغییر محسوسی نداشته و نهایت با نوسان یک تا دو میلیون‌تومان همراه بوده است.

به‌طور مثال در محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۱۸۸ میلیون‌تومان، ۲۰۶ تیپ ۵ در محدوده ۲۴۰ تا ۲۴۵ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۶ صندوقدار ۲۳۴ میلیون‌تومان تعیین قیمت شده‌اند.

همچنین سمند سورن بین ۲۲۶ تا ۲۲۸ میلیون‌تومان، سمند EF۷ دوگانه‌سوز حدود ۲۱۲ و نوع بنزینی آن ۱۹۵ میلیون‌تومان و همچنین سمند LX حدود ۱۸۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شده است.

درعین حال پژو ۲۰۷ دنده‌ای با قیمت ۲۶۸ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ با سقف پانوراما دنده‌ای با قیمت ۳۰۲ میلیون‌تومان و دنده‌اتومات آن نیز با قیمت ۳۸۰ میلیون‌تومان و دنا معمولی با قیمت ۲۷۰ میلیون‌تومان، دناپلاس با قیمت ۲۹۵ میلیون‌تومان، پژو پارس سال با قیمت ۲۱۷ میلیون‌تومان و پژو پارس TU۵ نیز با قیمت ۲۴۵ میلیون‌تومان در مدل ۹۹ و با مدل ۱۴۰۰ با قیمت ۲۵۵ میلیون‌تومان به‌فروش می‌رسد.

گفتنی است پراید ۱۳۱ درمحدوده ۱۱۰ میلیون‌تومان، پراید ۱۱۱ حدود ۱۲۴ میلیون‌تومان و ۱۵۱ حدود ۱۰۷ میلیون‌تومان، تیبا ۲ در محدوده ۱۲۸ میلیون‌تومان، تیبا ۲ پلاس حدود ۱۳۵ میلیون‌تومان و تیبا صندوقدار با رینگ فولادی ۱۱۸ میلیون‌تومان قیمت دارند. ساینا نیز ۱۳۳ میلیون‌تومان، ساینا S ۱۴۰ میلیون‌تومان، کوییک معمولی ۱۴۰ میلیون‌تومان و کوییک R نیز حدود ۱۴۳ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =