آریا

استاندارد آلایندگی این پیشرانه از نوع یورو ۶ است و در هر کیلومتر تنها ۹۰ گرم دی‌اکسیدکربن تولید می‌کند

روز پنجشنبه هفته گذشته تولید پیشرانه‌های کم‌مصرف سه‌سیلندر و چهارسیلندر با فرمان رئیس‌جمهور در شرکت توسعه قوای محرکه تیوان آغاز شد. یکی از این پیشرانه‌های جدید برای سایپا آریا و شاهین آماده شده و قرار است که به‌زودی روی این خودروهای ملی نصب شود. 

این شرکت با مشارکت گروه خودروسازی سایپا و شرکتAVL  اتریش و نیز با همکاری معاونت علمی وفناوری نهاد ریاست‌جمهوری، اقداماتی را برای آغاز تولید پیشرانه‌های کم‌مصرف در ایران از سال ۹۲ آغاز کرده بود و نمونه اولیه پیشرانه سه‌سیلندر تیوان نیز در اواخر دولت یازدهم با حضور مدیران ارشد سایپا، وزیر صمت وقت و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست رونمایی شد. 

اما آغاز تحریم‌ها برخی چالش‌ها را برای تولید این پیشرانه در کشور ایجاد کرد و درنهایت پس از ماه‌ها، این امکان فراهم شد تا مجهزترین و به‌روزترین خط تولید قوای محرکه در شهرک کاسپین استان قزوین شروع به‌کار کند.

جانمایی و تطبیق پیشرانه با کل محصولات خانواده SP۱۰۰

بنا بر توضیحاتی که در مراسم آغاز به‌تولید این موتورها به‌رئیس‌جمهور ارائه شد، این موتور سه‌سیلندر و توربوشارژر در گام نخست روی سایپا آریا در جایگاه یک کراس‌اوور شهری نصب شد و درحال‌حاضر فرآیند جانمایی و تطبیق این پیشرانه با کل محصولات خانواده SP۱۰۰ در دست انجام است. 

بدین‌ترتیب قرار است سایپا در آینده نزدیک تیپ‌های جدید شاهین و آریا را با پیشرانه سه‌سیلندر توربوشارژر وارد بازار کند. به‌گفته مدیرعامل شرکت تیوان، تولید انبوه این پیشرانه در سال ۱۴۰۱ آغاز می‌شود و با حضور این خانواده موتور، ظرفیت تولید این کارخانه به ۷۵ هزار پیشرانه در سال خواهد رسید. این مهم بیانگر آن است که مدیران سایپا قصد دارند در سال آینده در کنار افزایش تیراژ تولید خانواده SP۱۰۰، تیپ‌های جدیدی از شاهین و آریا را به‌بازار معرفی کنند.

گفتنی است درحال‌حاضر تیپ پایه شاهین و آریا در نسخه‌های G به‌پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ مجهز هستند که ۱۱۰ اسب‌بخار را با گشتاور ۱۶۵نیوتون‌متر تولید می‌کنند و جعبه‌دنده پنج‌سرعته دستی نیز توان این پیشرانه بومی مگاموتور را به‌چرخ‌های جلو این خودروهای ملی می‌رساند.

پیشرانه یک ‌لیتری توربوشارژر آریا و شاهین

پیشرانه جدید شاهین و آریا ۹۹۹ سی‌سی حجم دارد و با آرایش سه‌سیلندر خطی و ۱۲ سوپاپ در مدار تولید قرار گرفته است. این پیشرانه دارای بلوک و سرسیلندر آلومینیومی به‌فناوری‌هایی همچون زمان‌بندی متغیر دوگانه سوپاپ‌ها (DVVT)، پمپ روغن متغیر، بالانسر، پاشش سوخت مستقیم، توربوشارژر، نسل جدید خنک‌کاری مستقل، زنجیر تایم و... مجهز است و می‌تواند به‌صورت استاندارد ۱۴۳ اسب‌بخار را با گشتاور ۲۲۲نیوتون‌متر تولید کند. همچنین استاندارد آلایندگی این پیشرانه از نوع یورو۶ است و در هر کیلومتر تنها ۹۰ گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند. 

البته این سطح آلایندگی فراتر از استاندارد یورو۶ است و می‌توان گفت فناوری پیشرانه AVL تا حدی از استاندارد آلایندگی اروپا در سال ۲۰۲۱ جلوتر است. 

همچنین مصرف سوخت بهینه این پیشرانه در سدان‌های متوسط کلاس C و کراس‌اوورهای شهری رده B و C که جرم خالص کمتر از ۱۳۰۰ کیلوگرم دارند (محصولاتی همچون شاهین و آریا)، پنج لیتر به‌ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است. موتور جدید خانواده SP۱۰۰  تنها موتور در میان پیشرانه‌های داخلی است که فرآیند تست سرد را تجربه می‌کند و به‌همین دلیل می‌توان کیفیت و عملکرد با ثبات بیش‌تری را در آن شاهد بود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا حشمتیان IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    0 0
    سلام این موفقیت رو به همه تبریک میگم سوالی داشتم آیا این موتور بر روی خودرو سایناs نیز گذاشته میشود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =