کامیون ‌های کارکرده

تنزل بازار کامیون‌های دست دوم در سال ۲۰۲۰ به ۸.۵ درصد رسید، درحالی‌که این رقم در سال‌های گذشته بین ۱.۲۵ تا ۱.۵ درصد بوده است

به گزارش «اخبار خودرو»، بازار خودروهای تجاری بعد از آن که ویروس کرونا به یک همه‌گیری در سراسر جهان تبدیل شد، افت شدیدی را در مقایسه با سال‌های گذشته تجربه کرد. این شرایط نه‌تنها برای خودروهای نو اتفاق افتاد، بلکه شیوع این ویروس، بازار تجاری‌های دست‌دوم به‌ویژه خودروهای باری را دستخوش تغییرات بسیاری کرد. تاخیر در ورود خودروهای جدید به بازارهای جهانی باعث شد تا زمان‌های پیش‌بینی‌شده برای رسیدن مدل‌های جدید به بازار خودروهای کارکرده نیز به تعویق بیفتد. از این رو بازار کامیون‌های کارکرده نیز در سراسر جهان با افت همراه بود تا آنجا که برخی کارشناسان افت ۸.۵ درصدی را برای این بازارها طی سال همه‌گیری کرونا (۲۰۲۰) عنوان کرده‌اند.

با این‌حال، انتظار می‌رود سال جدید میلادی سالی خوش برای تجاری‌های کارکرده باشد و بتوانند خود را از رکود ناخواسته سال‌ گذشته برهانند. براساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده، بازار کامیون‌های دست دوم در سراسر جهان به‌ویژه بازارهای بزرگی مانند آمریکا با رشد همراه خواهد بود که این رقم در برخی بازارها به حدود ۶.۵ خواهد رسید.

پیش‌بینی دایملر از بازار کامیون‌های دست دوم ۲۰۲۱

بخش کامیون‌سازی دایملر در آمریکای شمالی گزارش داد؛ بازار کامیون‌های دست‌دوم در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع کروناویروس افت پیدا کردند. با این‌حال، این شرکت پیش‌بینی کرده است تا زمانی که مدل کاسکادیا در سال ۲۰۲۱ به بازار کارکرده‌ها برسد، اوضاع این بازار بهبود پیدا خواهد کرد. دایملر در واقع پیش از رسیدن به سال‌ ۲۰۲۰ پیش‌بینی کرده بود که این سال، اقتصاد ویرانگری خواهد داشت؛ البته شیوع کووید-۱۹ بخشی از این پیش‌بینی نبود و تنها فاکتورهای آن رونق در بازار طی سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بود.

افت ۸.۵ درصدی بازار کامیون‌های دست دوم ۲۰۲۰

بر اساس این گزارش، تنزل بازار کامیون‌های دست دوم در سال ۲۰۲۰ به ۸.۵ درصد رسید، درحالی‌که این رقم در سال‌های گذشته بین ۱.۲۵ تا ۱.۵ درصد بوده است. مدیر بازاریابی مجدد کامیون‌های دایملر در این خصوص اعلام کرد:‌ «درحال‌حاضر و بعد از عبور از سال ۲۰۲۰ قیمت کامیون‌های دست دوم در حال افزایش بوده و موجودی کالا در بازار رو به کاهش است و انتظار داریم عرضه همچنان ادامه داشته باشد. پیش‌بینی ما این است که در سال ۲۰۲۱ قیمت‌ها به ثبات برسند.»

پیش‌بینی رشد تقاضا برای کامیون‌های کارکرده 

پیش‌بینی‌ها نشان از آن دارند که قیمت کامیون‌های دست دوم به شرایط سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ برنمی‌گردند. با توجه به آن‌که طی سال ۲۰۲۱ زمان رشد اقتصادی برای کشورهای بزرگ است، انتظار می‌رود افزایش ظرفیت‌ها، روند روبه‌رشد تقاضا را برای این خودروها به ارمغان بیاورند. بنابراین به نظر نمی‌رسد زمان مناسبی برای بازگشت قیمت کامیون‌های دست دوم به سطح قیمتی سال‌های پیش از شیوع کرونا باشد.

رشد بازار کامیون‌های کارکرده؛ نتیجه فروش آنلاین

فروشندگان کامیون‌های دست دوم در نظر دارند تا با استفاده از وب‌سایت‌های آنلاین فعالیت خود را گسترش داده است و طیف وسیعی از کامیون‌های دست دوم را از این طریق به فروش برسانند. دلیل این موضوع را می‌توان در کاهش هزینه‌های تبلیغات در وب‌سایت آنلاین در مقایسه با فروش سنتی دانست. همچنین سیستم‌های فروش آنلاین در مقایسه با فروشگاه‌های قدیمی، انتخاب‌های بیشتری را به مشتریان ارائه می‌دهند و امکان تحقیق و مقایسه را برای مشتریان خود فراهم می‌آورند. انتظار می‌رود رویکرد فروشندگان کامیون‌های دست دوم به این شرکت بر رشد بازار جهانی این خودرو در دوره پنج‌ساله ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ تاثیر مثبت داشته باشد. 

رشد ۶.۵ درصدی بازار کارکرده‌ها از ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵

سایر پیش‌بینی‌ها اما حاکی از آن است که بازار کامیون‌های کارکرده و دست دوم در فاصله زمانی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ به‌واسطه افزایش سطح واکسیناسیون علیه کرونا و کاهش شیوع این بیماری، رشدی معادل ۶.۴۷ درصد را تجربه کند. 
پیشرفت در فناوری‌های مربوط به خودرو و هجوم مدل‌های جدیدی از کامیون‌ها، صاحبان ناوگان را به فروش وسایل نقلیه موجود و خرید مدل‌های جدید سوق می‌دهد. این موضوع منتهی به افزایش مداوم عرضه کامیون‌های دست دوم در بازار خواهد شد. خرید یک کامیون دست‌دوم در مقایسه با خرید کامیون جدید، سرمایه‌ کمتری را نیاز دارد.

آمریکای شمالی؛ صدرنشین توسعه بازار کارکرده‌ها

آمریکای شمالی در سال ۲۰۲۱ بازار کامیون‌های دست دوم را رهبری خواهد کرد و به ترتیب کشورهای اروپایی، کشورهای APAC، آمریکای جنوبی و MEA در رتبه‌های بعدی قرار خواهند گرفت. انتظار می‌رود در دوره مورد بررسی، آمریکای شمالی بیشترین رشد فزاینده را در بازار خودروهای تجاری کارکرده در اختیار داشته باشد که البته بخش زیادی از این رشد به دلیل استقبال زیاد از خودروهای سبک تجاری و پیکاپ‌ها در این منطقه است.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =