کد خبر: 234114
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
بیمه شخص ثالث

بررسی تاریخچه بیمه‌ های خودرویی، بیانگر این واقعیت است که شرکت‌ های بیمه‌ ای به جز سابقه عدم دریافت خسارت،‌ هیچ اطلاعات دیگری درخصوص بیمه‌ گذار در اختیار ندارند بتوانند بین مشتریان خوب با آنهایی که هزینه‌ های سنگینی بر این صنعت تحمیل می‌کنند، تفاوت قائل شوند.

به گزارش « اخبار خودرو » ، علیرضا کافی در سرمقاله امروز (یکشنبه ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۰ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « کاهش هزینه بیمه‌ های خودرو با بررسی رفتار راننده » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

افزایش ۳۷درصدی نرخ حق‌بیمه شخص‌ثالث در سال جدید ازیک‌سو و بالا رفتن قیمت خودروهای داخلی و خارجی که باعث نجومی شدن حق‌بیمه بدنه شده، خرید بیمه خودرو را به یکی از هزینه‌های اصلی سبد  خانوارهای ایرانی تبدیل کرده است.

اگرچه شرکت‌های بیمه معترض به زیان‌ ده بودن بیمه شخص‌ ثالث هستند و آن را به‌ عنوان بخش غیر سودده از صنعت خود معرفی می‌کنند اما نمی‌توان از هزینه‌ های سنگین این بیمه‌ نامه برای خانوارها نیز غافل شد. تاجایی‌که بسیاری افراد باتوجه به شرایط اقتصادی فعلی امکان خرید نقدی بیمه‌ های خودرویی را ندارند.

بررسی تاریخچه بیمه‌ های خودرویی از شخص‌ ثالث تا بدنه، بیانگر این واقعیت است که شرکت‌ های بیمه‌ ای به جز سابقه عدم دریافت خسارت،‌ هیچ اطلاعات دیگری درخصوص بیمه‌ گذار در اختیار ندارند تا بر ‌اساس آن بتوانند بین مشتریان خوب با آنهایی که هزینه‌ های سنگینی بر این صنعت تحمیل می‌کنند، تفاوت قائل شوند.

آنچه معقول به نظر می‌رسد لزوم بررسی دقیق شرکت‌های بیمه‌ای از نوع رانندگی و رفتار راننده در طول مدت استفاده از بیمه‌ نامه است. موضوعی که می‌تواند به کاهش هزینه‌ راننده‌های قانون‌مدار نسبت به  افرادی که توجهی به نوع رفتار خود هنگام رانندگی ندارند، بینجامد.

شاید در گام نخست، ‌راننده‌های قانون‌ مدار مخالفتی با نصب ریزپردازنده‌ها ازسوی شرکت‌های بیمه حتی با پرداخت مبالغ نه‌چندان بالا موافق باشند.

ریزپردازنده‌هایی که بتواند رفتار راننده را در سال رصد و اطلاعات مفید درخصوص رانندگی پرخطر یا رانندگی همراه با رعایت اصول ایمنی و قانون‌مداری به شرکت بیمه مخابره کند.

استفاده از این شیوه نه‌تنها باعث کاهش هزینه‌های بیمه خودرو برای رانندگان قانون‌مدار می‌شود بلکه عدالت را نیز در پرداخت حق بیمه جاری می‌کند. اقدامی که باعث می‌شود رانندگان قانون‌گریز که رفتارهای پرخطری از خود بروز می‌دهند حق بیمه بالاتری نسبت‌به راننده‌های منضبط پرداخت کنند.

اگرچه استفاده از چنین زیرساختی درگام اول، بیشتر مناسب خودروهای لوکس و در بخش بیمه‌ بدنه بوده و ممکن است شرکت‌ها و خریداران بیمه  تمایلی به استفاده از آن برای خودروهای اقتصادی و بیمه شخص‌ثالث از خود نشان ندهند اما این اقدام می‌تواند شروعی مفیدی قلمداد شود تا در بلندمدت هزینه بیمه خودرو برای راننده‌های قانون‌مدار را کاهش دهد.

با این حال و باتوجه به صدور بیمه‌نامه  شخص‌ثالث به‌نام شخص و دریافت اطلاعات گواهینامه افرادی که با خودرو رانندگی می‌کنند، ‌استعلام تخلفات افراد متقاضی بیمه شخص‌ثالث و بررسی میزان تخلفات آنها می‌تواند به‌عنوان راهکاری برای کاهش هزینه‌های رانندگان قانون‌مند در مقایسه با افراد متخلف مطرح شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

آخرین اخبار