بورس

روز چهارشنبه در گروه خودرویی طی 37هزار نوبت معاملاتی، 1.5میلیارد سهم به ارزش 284میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات هفته گذشته بالغ بر 191هزار میلیارد تومان شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،در آخرین روز از دادوستدهای بازار سهام در هفته گذشته، باز هم نمادهای گروه خودرویی روند نزولی را طی کردند، به‌طوری‌که نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، زامیاد، بهمن‌دیزل، نیرومحرکه، صنایع ریخته‌گری ایران، قطعات اتومبیل ایران، رینگ‌سازی مشهد، رادیاتور ایران و تولید محور خودرو منفی خوردند و درمقابل تنها گروه بهمن و کرمان‌خودرو مثبت شدند. همچنین روز چهارشنبه در گروه خودرویی طی 37هزار نوبت معاملاتی، 1.5میلیارد سهم به ارزش 284میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات هفته گذشته بالغ بر 191هزار میلیارد تومان شد. شاخص کل بورس نیز با افزایش بیش از 5هزار واحدی در تراز یک‌میلیون و 172هزار واحدی قرار گرفت.
استفاده از اوراق گام در صنعت خودرو
گروه صنعتی ایران‌خودرو برای نخستین بار اقدام به انتشار اوراق گام به‌عنوان یکی از ابزارهای تامین مالی و سرمایه در گردش تولید کرده است؛ این روش سبب صرفه‌جویی و کاهش هزینه تامین مالی در زنجیره تامین خواهد شد. معاون مالی گروه صنعتی ایران‌خودرو، در این باره گفت: «این خودروساز با دریافت مجوزهای لازم از بانک مرکزی، اقدام به انتشار اوراق گام کرده تا از این طریق ضمن تنوع‌بخشی به روش‌های تامین سرمایه در گردش برای تولید، زمینه تامین مالی شرکت‌های قطعه‌ساز را فراهم کند.» جمال جلیل‌پور اوراق گام را ابزاری بازارمحور با قابلیت نقل‌وانتقال در بازارهای پول و سرمایه دانست و گفت: «این روش سازوکاری فراگیر برای تامین مالی واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ است.» وی افزود: «با استفاده از اوراق گام، تولیدکنندگان براساس فاکتورهای خرید مواد اولیه، درخواست خود مبنی بر صدور گواهی اعتبار در سررسید معین را به بانک عامل ارائه داده و آن را به بنگاه فروشنده مواد اولیه تحویل خواهند داد. دارنده این گواهی‌نامه می‌تواند تا زمان سررسید، آن را نزد خود نگه‌داری کرده یا به فروشنده دیگری منتقل کند. امکان تنزیل گواهی‌نامه در بازار سرمایه نیز پس از گذشت یک‌ششم از عمر اوراق وجود دارد.»

همکاری سه بانک برای صدور یک‌هزار میلیارد تومان اوراق
جلیل‌پور با بیان این‌که این طرح با همکاری بانک‌های صادرات، تجارت و پارسیان به اجرا گذاشته شده است، گفت: «با دریافت مجوزهای لازم در سال گذشته، در فاز نخست یک‌هزار میلیارد تومان از این اوراق برای تامین بخشی از منابع خطوط تولیدی ایران‌خودرو و به نقع تامین کنندگان قطعات صادر شده است.» معاون مالی ایران‌خودرو با بیان این‌که تاکنون 2هزار و 170میلیارد تومان اوراق گام منتشر شده است، گفت: «در راستای حمایت بیشتر از تولید زنجیره تامین و رفع موانع، در سال جاری 6هزار میلیارد تومان اوراق منتشر خواهد شد و در اختیار واحدهای تولیدی قرار خواهد گرفت.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =