کد خبر: 234632
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹
خودرو‌های هایبرید

بازار کشور نیازمند خودروهای هایبرید است چرا که به کاهش آلودگی هوا کمک می کند.

به گزارش «اخبار خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران،از حدود دهه ۹۰ میلادی بود که یکی از پرچمداران بنام صنعت خودروسازی دنیا یعنی تویوتا با طراحی و تولید مدل پریوس نخستین خودروی هایبرید تولید عمده جهان را در حدود سال ۹۷ میلادی روانه بازار کرد و این مدل توانسته تاکنون جایگاه ویژه و بسیار پرفروشی در سطح بین المللی از آن خود کند و حالا عموم خودروسازان بزرگ دنیا از مرسدس بنز گرفته تا کره ای‌ها و بویژه چینی‌ها در حال توسعه بیشتر سبد محصولات خود با خودروهای هایبرید هستند.

در کشورمان نیز در اوایل مهرماه ۸۹ بود که مسوولان وزارت صنایع و معادن و معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری در حالی تفاهم‌نامه طرح ملی موتورهای هایبریدی را به امضاء رساندند که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار بود شرکت‌های ایران خودرو و سایپا به ترتیب ۳۰ هزار دستگاه سمند و ۲۰ هزار دستگاه پراید را با فن‌آوری میکروهایبرید تولید کنند که این خودروها در گام نخست به عنوان تاکسی وارد سیستم حمل و نقل شهری شوند.

از آن زمان و امضاء این تفاهم نامه در حالی بیش از یک دهه می‌گذرد که تنها چند نمونه پروتوتایپ (پیش تولید محدود) از محصولاتی، چون رانا هایبریدی، دنا هایبریدی و... تولید و حتی زمزه‌هایی درخصوص ال ۹۰ هایبرید نیز شنیده شد!

اما همچنان تمامی این طرح‌ها برای تولید انبوه به خط تولید تا کنون نزدیک نشده است، که تقریبا با به فراموشی سپرده شدن این پروژه‌ها علیرغم هزینه هنگفتشان، در دی ماه ۹۹ با حضور رزم حسینی (وزیر صمت) از نخستین پیشرانه ۳ سیلندر ایران خودرو رونمایی شد که به گفته این شرکت با داشتن استاندارد آلایندگی یورو ۶ در هر کیلومتر حدود ۱۳۵ گرم دی اکسید کربن تولید می‌کند.

این رویداد درحالی به وقوع پیوست که بازار خودروی کشور همچنان انتظار ورود نخستین خودروی ملی هایبرید را می‌کشد، اگرچه که در طی سال‌های گذشته با بازبودن مقطعی واردات خودرو نمونه‌هایی از این اتومبیل‌های هایبریدی از برندهای معتبر بین المللی وارد بازار کشور شده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =