تارا

آمدن فرشاد مقیمی به ایران‌خودرو و توفیقاتی که پس از آن در حوزه تولید و تنوع محصولات به دست آمد و نیز گام‌های قابل توجهی که در زمینه ارتقای کیفی محصولات برداشته شد، توجه منتقدین به حوزه خودروسازی را جلب کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،سال 1400 شروع بسیار تعیین‌کننده‌ای برای صنایع مولد با ارزش افزوده بالا بود؛ محور موانع‌زدایی در شعار سال جاری، اهتمام جدی مدیران این بخش‌ها را می‌طلبد تا با اراده‌ای بیش از گذشته هر آن‌چه را که طی این سال‌ها به‌عنوان تجارب مدیریتی به دست آورده‌اند به کار برند تا بتوانند آن‌چه مد نظر است را به‌گونه‌ای که قابل توجه باشد انجام دهند. صنعت خودرو کشور نیز از این حیث نیازمند پویایی جدی است. آمدن فرشاد مقیمی به ایران‌خودرو و توفیقاتی که پس از آن در حوزه تولید و تنوع محصولات به دست آمد و نیز گام‌های قابل توجهی که در زمینه ارتقای کیفی محصولات برداشته شد، توجه منتقدین به حوزه خودروسازی را جلب کرد. تحولات مدیریتی در ایران‌خودرو باعث شد تا انتظارات از سایر بخش‌های مرتبط با صنعت خودرو نیز افزایش پیدا کند. در همین زمینه، رئیس کمیسیون صنایع مجلس سیاست تولید خودرو با کیفیت، نهضت داخلی‌سازی قطعات و عرضه محصولات جدید در گروه صنعتی ایران‌خودرو را مثبت ارزیابی کرد و اظهارداشت: «توسعه همکاری این خودروساز با شرکت‌های دانش‌بنیان موجب توسعه استقلال صنعتی کشور می‌شود.» عزت‌اله اکبری تالارپشتی افزود: «مدیریت ایران‌خودرو در حوزه افزایش تیراژ تولید و توسعه قوای محرکه و ارتقای کیفی محصولات، گام های مثبتی برداشته است.»

چهره جدید ایران‌خودرو
رئیس کمیسیون صنایع بیان کرد: «ظرفیت‌های این بخش قابل تأمل است، اما آن‌چه بیش از همه باید مورد توجه قرار گیرد، مهره‌چینی درست در صنعتی است که ارزش افزوده زیادی برای کشور دارد؛ در چندسال گذشته شاهد تحولاتی در حوزه خودروسازی بودیم که جا دارد ضمن تقدیر از تلاشگران این حوزه یادآور شویم؛ شناسایی ظرفیت‌های بیشتر مورد انتظار است.» وی درخصوص چهره جدید ایران‌خودرو گفت: «اتفاقات خوبی در این مدت افتاد که نیاز به تقویت دارد؛ در چند سال گذشته صنعت خودرو کشور ثابت کرد می‌توان با ظرفیت‌سنجی از شرایط تحریم، اتفاقات خوبی را رقم زد. صنعت خودرو کشور سال‌ها قبل باید در ریل فعلی قرار می‌گرفت. اما به هر دلیل، این مسأله را شاهد نبودیم. اما حالا که در مسیر توسعه قرار داریم، باید با برنامه‌ای مؤثر آن را استمرار بخشیم.»

برنامه‌های کیفی زنجیره تامین
یکی از برنامه‌های مهم کیفی شرکت طراحی، مهندسی و تأمین قطعات ایران‌خودر در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها، اجرا و نهادینه‌سازی استاندارد سیستم تضمین کیفیت پیمانکاران (+SQA) برای تارا و تمامی محصولات جدید ایران‌خودرو نظیر کراس‌اوور پروژه K125 است. اجرا و پیاده‌سازی ارزیابی جامع گرید پویا برای ۵۷۰ سازنده و تشکیل و ایجاد کلینیک سازندگان ازجمله اقدامات معاونت کیفیت ساپکو در راستای ارزیابی و ارتقای کیفیت سازندگان است. بر همین اساس، در کلینیک سازندگان، تیم‌های تخصصی وظیفه آدیت، بررسی و پایش انحراف شاخص‌های کیفی سازندگان و ارتقای آن‌ها به سطح مطلوب عملکرد کیفی را بر عهده دارند؛ این کلینیک در سال ۹۹، میزبان ۲۶ سازنده و دریافت برنامه‌های بهبود و اقدامات اصلاحی از آن‌ها بوده است. همچنین پروژه ظرفیت‌سنجی سازندگان ازجمله اقدامات کیفیت ساپکو بوده که از انتهای سال ۹۹ آغاز و در سال ۱۴۰۰ برای ۱۴۴ سازنده تامین کننده قطعات تارا برنامه ظرفیت‌سنجی تدوین شده است .
تکمیل مرکز آنالیز و ارتقای تجهیزات تست
تکمیل مرکز آنالیز و ارتقای تجهیزات تست از ۳۵ به ۷۰ دستگاه در سال ۹۹، کاهش ۵۰ درصدی تعویض قطعات سالم را در خدمات پس از فروش به همراه داشت که از ۳۳ درصد در سال ۹۸ به ۱۵ درصد در سال ۹۹ رسید. ساپکو در سال جاری نیز هدف کاهش پنج درصدی را در این بخش دنبال می کند. بازخوردهای دریافت‌شده از مراکز خدمات پس از فروش منتج به تعریف حدود ۲۰۰ پروژه بهبود و کاهش ۱۲ درصدی قطعات برگشتی از خدمات پس از فروش طی 2 سال گذشته شده است . ارزیابی و ارتقای ۲۵۰۰ دستگاه تجهیزات کنترلی در آزمایشگاه‌های سازندگان به‌منظور ارتقای صحه‌گذاری آزمون‌ها و طراحی داشبورد مدیریتی تحت وب برای سازندگان به‌منظور پایش مستمر شاخص‌های کیفی، اخطارها و برنامه‌ها و مقایسه وضعیت سازنده با رقیب، سبب ارتقای فرآیندها در سازندگان شده است. همچنین تجهیز گروه‌های کیفی متمرکز در نمایندگی‌ها با همکاری ساپکو، ایران‌خودرو و ایساکو از سال ۹۶ تاکنون ۱۷۵میلیارد تومان کاهش هزینه برای گروه صنعتی ایران‌خودرو به ارمغان آورده است

ارزشیابی قطعات تارا، دناپلاس توربو و ۲۰۷ پانوراما با روش‌های پیش‌رفته
قطعات تارا و خودروهای دناپلاس توربوشارژ و ۲۰۷ پانوراما با الگوبرداری از روش گزارش، کنترل، اندازه‌گیری (RCM) در سال جاری ارزشیابی خواهند شد و نظارت بر فرآیند تولید سازندگان بر اساس استاندارد سیستم تضمین کیفیت پیمانکاران (+SQA) نهادینه شده و به این ترتیب دانش بسیار خوبی در پنج مرحله کیفی نصیب ساپکو و زنجیره تامین خواهد شد. شرکت ساپکو همسو با ابلاغیه کیفی گروه صنعتی ایران‌خودرو، ۱۶ برنامه کلان را در دستور کار خود قرار داده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نظارت بر اجرای روش جامع تخصیص منابع مواد-درصد سهم تامین‌کننده (MRP)، تکمیل تجیهیزات مراکز آنالیز از ۷۰ به ۱۰۰ دستگاه، نمونه‌برداری هفتگی از قطعات خط تولید به‌منظور پیشگیری از نوسانات کیفی، تعریف ۲۵۰ پروژه بهبود بر اساس بازخوردهای قطعات برگشتی از خدمات پس از فروش، اجرای آدیت محصول با الگوبرداری از RCM در پروژه‌ها برای محصول تارا و ممیزی محصول و فرآیند به منظور بررسی روانی تولید در محل سازنده اشاره کرد. همچنین ارتقای سازندگان گرید C به B و گرید B به A، ظرفیت‌سنجی سه محصول تارا، دناپلاس اتوماتیک و ۲۰۷ پانوراما و بررسی و ارتقای سازندگان دارای ریسک ظرفیت ازجمله سایر برنامه‌های ساپکو و زنجیره تامین آن برای سال ۱۴۰۰ است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =