ب‌ام‌و Z4

در بازار خودروهای وارداتی ایران، جنگ دو برند آلمانی ریزنقش با قیمت نجومی بسیار مشهود است. جایی که ب‌ام‌و Z4 به‌مصاف پورشه باکستر می‌رود.

به گزارش «اخبار خودرو»،در بازار خودروهای وارداتی ایران، جنگ دو برند آلمانی ریزنقش با قیمت نجومی بسیار مشهود است. جایی که ب‌ام‌و Z4 به‌مصاف پورشه باکستر می‌رود. این دو شاهزاده آلمانی که یکی از قبیله باواریایی‌هاست و دیگری از دیار اشتوتگارتی‌ها با هم گلاویز شده و زورآزمایی می‌کنند. درعرصه جولان‌دهی خودروهای سوپراسپرت در کشورمان، این دو خودرو یعنی پورشه باکستر و ب‌ام‌و Z4 رقابتی دیرینه با یکدیگر دارند. پیست‌های مسابقات ایران پر شده است از خط ترمز این دو خودرو یاغی و سرکش و خاطرات تلخ و شیرین بسیاری که برای صاحبان خود به‌ثبت رسانده‌اند. شاید بتوان گفت یکی از شیرین‌ترین دو راهی‌های دنیا دو راهی بین خرید پورشه باکستر و ب‌ام‌و Z4 است. چراکه این دو خودرو با ظرافت هرچه‌تمام‌تر، امکاناتی را برای بیش‌ترین لذت از رانندگی درکنار زیباترین طراحی‌ فراهم کرده‌اند.

مقایسه طراحی ظاهری ب‌ام‌و Z4 و پورشه باکستر
بی‌شک هر دو برند برای طراحی این دو خودرو سوپراسپرت و لوکس از ایده‌های بهترین طراحان خود استفاده کرده‌اند تا در نگاه اول بهترین تاثیر را روی علاقه‌مندان خودروهای اسپرت بگذارند.
اما باید به این نکته اشاره‌ کرد که ب‌ام‌و Z4 نسبت به‌پورشه باکستر از کاپوت کشیده‌تر و صندوق‌عقب کوچک‌تری برخوردار است. البته این موضوع تا حد زیادی به‌جایگیری موتور در این خودروها بستگی دارد. موتور پورشه باکستر در قسمت میانه خودرو قرار دارد و به‌اصطلاح به‌آن موتور وسط می‌گویند. به‌همین دلیل نیز صندوق‌عقب این خودرو از قسمت کاپوت آن کشیده‌تر است. در ب‌ام‌و Z4 موتور مانند تمام مدل‌های دیگر ب‌ام‌و در قسمت جلویی خودرو قرار دارد و از نظر کارایی در طراحی، پورشه امتیاز بیش‌تری دریافت می‌کند؛ زیرا طراحی دماغه ظریف‌تر آن سبب افزایش آیرودینامیک خودرو شده است. این موضوع در خودروهای سوپراسپرت سبب افزایش سرعت و کاهش مصرف سوخت می‌شود که از فاکتورهای مهم انتخاب یک خودرو اسپرت محسوب می‌شود. بنابراین اگر به‌دنبال خودرویی با ظاهر اسپرت‌تر و کارایی بهتر هستید، پورشه باکستر گزینه بهتری است.

مقایسه طراحی داخلی ب‌ام‌و Z4 و پورشه باکستر
در شروع مقایسه امکانات داخل کابین، باید گفت این دور خودرو تا حد زیادی شبیه به‌هم هستند. اما ازنظر طراحی داخلی و کیفیت مواد به‌کاررفته در داخل کابین، پورشه باکستر بازهم پیروز ماجراست. این رودستر سوپراسپرت مدرن در داخل کابین خود باوقارتر و لوکس‌تر از ب‌ام‌و Z4 ظاهر می‌شود. داشبورد و فرمان چرم این خودرو حس لوکس و کلاسیک بودن را برخلاف ظاهر آن به‌راننده منتقل می‌کند. اما تریم دو رنگ و طراحی اسپرت داخلی ب‌ام‌و Z4 در داخل کابین خشن بودن آن را به‌وضوح به‌نمایش می‌گذارد. البته درخارج از کشور این خودروهای سوپراسپرت با تریم‌های دلخواه قابل سفارش هستند و می‌توان گفت تقریبا هیچ دو نمونه‌ای از این خودروها شبیه به‌هم نیستند.

مقایسه مشخصات فنی ب‌ام‌و Z4 و پورشه باکستر
پورشه باکستر از یک موتور شش‌سیلندر تخت (BOXER) نیرو می‌گیرد و احتمالا این خودرو، نام خود را نیز مدیون همین مدل پیشرانه است. این موتور در نمونه معمولی باکستر در حدود 2.9 لیتر حجم دارد و 255 اسب‌بخار قدرت را همراه با 290 نیوتون‌مترگشتاور به‌گیربکس هفت‌سرعته دوبل کلاچ تحویل می‌دهد. اما در مقابل ب‌ام‌و Z4 با موتور چهارسیلندر معروف N20 تنها دو لیتر حجم دارد و البته به‌یاری توربو می‌تواند حدود 245 اسب‌بخار قدرت و 350 نیوتون‌متر گشتاور را دراختیار گیربکس هشت‌سرعته اتوماتیک قرار دهد. این درحالی است که ب‌ام‌و اندکی از پورشه سنگین‌تر است و بنابراین نبرد نسبت نیرو به وزن، به‌نفع باکستر تمام می‌شود. البته با توجه به‌توربو بودن موتور ب‌ام‌و و تولید قدرت بیش‌تر در دورهای پایین، به‌هیچ‌عنوان نباید توانمندی‌های شاهزاده باواریایی حاضر در این دوئل را دست‌کم گرفت. از دیگر نکات فنی حائز اهمیت درخصوص این دو خودرو می‌توان به‌تقسیم وزن متفاوت آن‌ها اشاره کرد. جایی که در ب‌ام‌و، بیش‌تر وزن خودرو روی محور جلو قرار گرفته است. اما درمورد پورشه، به‌لطف موتورعقب بودن ساختار خودرو، بیش‌ترین سنگینی روی محور عقب اعمال می‌شود و این نکته نیز به‌تنهایی می‌تواند بیانگر شخصیت متفاوت این دو خودرو باشد.

نقاط ضعف و قوت پورشه باکستر
نقاط قوت این شاهزاده استوتگارتی کیفیت ساخت بسیار خوب، طراحی ظاهری خاص و منطبق بر الگوهای سنتی، پرستیژ فوق‌العاده، وزن کم، هندلینگ مناسب برای پیست و صدای دلنشین است. از نقاط ضعف این خودرو نیز باید به‌عدم عرضه این خودرو در ایران به‌صورت صفرکیلومتر، پیچیدگی تعمیرات و هزینه بالای نگهداری نمونه‌های دست‌دوم، کمبود مراکز تعمیراتی و خدماتی و عدم‌سازگاری با بنزین موجود در ایران اشاره کرد.

نقاط ضعف و قدرت ب‌ام‌و Z4
طراحی ظاهری جذاب و بسیار عامه‌پسند، هماهنگی فوق‌العاده موتور و گیربکس، تکنولوژی پیشرفته، سقف فلزی، اشتراک فنی با سایر مدل‌های ب‌ام‌و، دسترسی تقریبا مناسب به‌قطعات یدکی و مراکز خدماتی، لذت رانندگی در شهر و جاده و فعالیت نمایندگی‌های پرشیاخودرو در اکثر مراکز استان‌ها از جمله نقاط قوت این کروک جذاب است. از نقاط ضعف این خودرو نیز می‌توان به‌کیفیت نه‌چندان خوب تریم داخلی، عدم‌سازگاری موتور با بنزین معمولی و سوپر و نیاز به‌مکمل سوخت، حساسیت زیاد به‌کیفیت و استاندارد روغن‌موتور و خشکی نسبی فنربندی با تایرهای ران‌فلت اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =